Inlägg från: LillaLoppanT |Visa alla inlägg
  • LillaLoppanT

Gravid i Göteborg 2013

En veckas övertid nu.... men jag glädjer mig åt väderomslaget iaf :)

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ LUKAS ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
  • LillaLoppanT
    TeddyGirl82 skrev 2013-07-29 09:39:16 följande:
    Idag kommer bvc. Får väl se vad man får för moral uppläxning..

Äsch, dom brukar vara snälla :)
  • LillaLoppanT
    solskenstjejen skrev 2013-07-29 19:25:40 följande:
    MissKaos: fin mage du har :)

Teddy: Skönt att tjejen går upp i vikt.

Kl 13:40 föddes vår lille Edvin. Han vägde 4780gr och är 54cm så det var en redig klump

Han mådde ok men får lite syrgas för att hjälpa andningen att komma igång. I övrigt såg han fin o bra ut tyckte de.

Känns lite konstigt för mig att ligga på BB utan min bebis i samma rum. Han ligger ju på neontalavdelningen. Min man gick precis för att titta till Edvin och även för att vara med vid matningen som snart är dags.
    Jag hoppas kunna ta mig upp ur sängen imorgon så jag oxå får hålla honom igen.

Hur går det för er andra??
    LillaLoppan?? Några känningar?
    Grattis!
    Edvin är ett namn som vi har på vår lista med :)

Här blir det igångsättning imorgon :) 
  • LillaLoppanT

Det kom igång av sig självt! Vaknade strax innan sex av en värk. 10.44 föddes Freja! 3325g 51cm

• LillaLoppanT

Hejhej.. har inte riktigt hängt med här det sista, hoppas ni har förståelse för det :)

Idag kom vi hem från BB.

Tänkte dela med mig av en kort förlossningsberättelse, för den som vill läsa:

Vaknade klockan 05.48 av en värk. förstod direkt att detta var en värk, och helt annorlunda än allt annat jag känt under graviditeten. Gick upp och sen satte värkarna igång tätt redan från början. Bilresan in var ganska jobbig, med täta värkar.
    Kom in till förlossningen strax efter åtta. Blev undersökt, och var då bara öppen 2 cm. Blev lite knäckt och tänkte att detta kommer ta lika lång tid som sist. Med tanke på att jag på hinnsvepningen var öppen 1,5cm, så hade det ju inte hänt mycket.....
    Vid nästa undersökning var jag öppen 4 cm, och det bestäms då att jag ska få spinalbedövning. Tiden det tar fram tills läkaren kommer och sätter bedövningen är riktigt jobbig. När läkaren väl har hunnit komma, så är jag plötsligt öppen 7-8cm, så det går riktigt jäkla fort. Efter att jag fått spinalbedövningen så känns allt mycket lättare. Vilken befrielse!!!
    Vid 10-tiden så är jag fullt öppen... så jag har alltså gått från 2-10 cm på mindre än två timmar.
    Under krystningen så går bebisens värden ner, och dom tar ett blodprov från huvudet. När resultatet på blodprovet kommer, så bestäms det att hon måste ut. Dom sätter då en lätt sugklocka, för att dra ner henne. Hon kommer ner en bit, sen lossnar sugklockan. Då värkarna nu är starkare igen, så sätts inte klockan dit igen. Utan hon får komma ut av egen kraft, och ett litet klipp görs. 10.44 föddes Freja :)

Hennes apgar var 9-10-10 (Storebrors var 2-7-8, så stor skillnad där.)

Vilken jäkla skillnad i hur man kan må efter en förlossning alltså!! Med Lukas så var jag inte människa på flera dagar, hade ett HB på 59 och hur ont som helst efter klippet. Denna gången så känner jag mig pigg. Klippet gör inte ont alls, och HBt är på 122, alltså mer än dubbelt så mycket som sist!

Tror man kan säga att jag fick min revansch iaf :)  
  • LillaLoppanT

Vad konstigt det blev? Ser ni hela inlägget?
    jag testar att posta förlossningsberättelsen igen.

Vaknade klockan 05.48 av en värk. förstod direkt att detta var en värk, och helt annorlunda än allt annat jag känt under graviditeten. Gick upp och sen satte värkarna igång tätt redan från början. Bilresan in var ganska jobbig, med täta värkar.

Kom in till förlossningen strax efter åtta. Blev undersökt, och var då bara öppen 2 cm. Blev lite knäckt och tänkte att detta kommer ta lika lång tid som sist. Med tanke på att jag på hinnsvepningen var öppen 1,5cm, så hade det ju inte hänt mycket.....

Vid nästa undersökning var jag öppen 4 cm, och det bestäms då att jag ska få spinalbedövning. Tiden det tar fram tills läkaren kommer och sätter bedövningen är riktigt jobbig. När läkaren väl har hunnit komma, så är jag plötsligt öppen 7-8cm, så det går riktigt jäkla fort. Efter att jag fått spinalbedövningen så känns allt mycket lättare. Vilken befrielse!!!

Vid 10-tiden så är jag fullt öppen... så jag har alltså gått från 2-10 cm på mindre än två timmar.

Under krystningen så går bebisens värden ner, och dom tar ett blodprov från huvudet. När resultatet på blodprovet kommer, så bestäms det att hon måste ut. Dom sätter då en lätt sugklocka, för att dra ner henne. Hon kommer ner en bit, sen lossnar sugklockan. Då värkarna nu är starkare igen, så sätts inte klockan dit igen. Utan hon får komma ut av egen kraft, och ett litet klipp görs. 10.44 föddes Freja :)

Hennes apgar var 9-10-10 (Storebrors var 2-7-8, så stor skillnad där.)

Vilken jäkla skillnad i hur man kan må efter en förlossning alltså!! Med Lukas så var jag inte människa på flera dagar, hade ett HB på 59 och hur ont som helst efter klippet. Denna gången så känner jag mig pigg. Klippet gör inte ont alls, och HBt är på 122, alltså mer än dubbelt så mycket som sist!

• LillaLoppanT

Hembesök av BVC idag. Hon har gått upp 400g på sex dagar! Inte illa för en bebis som är åtta dagar gammal ✌

• LillaLoppanT
    MissKaos skrev 2013-08-08 21:08:44 följande:

För bebis?
    Ja det gör ju alla. Minns att det inte var ngt konstigt med det.
    Fast det hörseltestet görs ju redan på BB:

Teddygirl, är detta något utökat hörseltest? 

Idag har vi fotat Freja i fotostudio :)

Här är första bilden, men fler är på väg :)

• LillaLoppanT

Håller tummarna för att det drar igång för dig, susanneL!

• LillaLoppanT
    MissKaos skrev 2013-08-12 21:24:08 följande:
    Och dessa hittade jag på DUNS. 60kr/st. Små skönhetsfel på dom. Jag fick be expediten hitta felen. Det har blivit ngn fläck av tryckknapparna på tyget. Små blåa fläckar lär inte synas på dom här! Ord pris 245.. De har bodys för samma peng med... Tänker på dig LOPPAN! Det var du som lurade in mig där en gång i tiden!
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

Haha! Jag har köpt precis samma! Fast en bodysuit och en body. Men det var flera veckor sedan. Otroligt att det fortfarande finns plagg kvar. Jag hade bara fläckarna från tryckknapparna på ena plagget. Och dom gick bort i tvätten! Så grattis till ett kanonköp!
Svar på tråden Gravid i Göteborg 2013