Gravid i Göteborg 2013
Hoppas det inte är någon fara! Behöver de tömma dig på vatten?
Ja, droppar det så har mjölken runnit till. Den vanliga mjölken är vit och det spänner i hela brösten, som du skriver. Bebisar är trötta i början, de vaknar bara när de ska äta och när de bajsar. Annars sover de hela tiden, det är som det ska vara. I början är de mer pigga eftersom de ska få igång mjölken, då kan de ligga och titta på en men efter ett par dagar så brukar det sluta. För oss är det först nu, då Ivar är fyra veckor, som han blivit piggare igen och börjat ligga vaken långa stunder. Nu ligger han och ser sig omkring och är nyfiken. Det kommer för er tjej med! Låt henne ligga vid bröstet så fort hon gör hungerrörelser, vänta inte tills hon har börjat skrika. Det är bara stressande för er alla. Har du inte så mycket mjölk så låt henne ligga vid bröstet så ofta du kan. Hon kan inte äta för mycket, får hon i sig för mycket mat så kräks hon upp det på en gång. Visar hon att hon vill ha mat så betyder det att hon behöver det. Hon äter ofta för att få igång mjölkproduktionen ordentligt. Hoppas att hon inte har gått ned i vikt! Nu ska hon ju gå upp.
Måste bara skriva att jag är så glad! Har haft det kämpigt med underlivet efter förlossningen så har känt mig rätt deppig på grund av det men i morse blev jag glad. Ställde mig på vågen och såg att jag bara har 1,5 kg kvar till denna graviditets startvikt (sedan har jag ytterligare 3 kg kvar till jag väger lika mycket som innan graviditet två, men jaja!). Det har gått så snabbt neråt! Ivar är ju bara fyra veckor gammal. Efter förra graviditeten gick det långsamt nedåt och så hade jag 3 kg som jag inte blev av med. Men så helammar jag nu och Ivar äter fortfarande varannan timme på dagarna (på nätterna blir det var tredje, fjärde timme som tur är!). Har även promenerat en hel del. :) Hoppas att det fortsätter i denna takt!
Åh, vad det är mycket med de nedre regionerna just nu! Blygdläpp som läkt ihop helt fel, ett inre som ser ut att ramla ut när som helst, ett stygn inuti som inte vill lossna, avslag som håller i sig fortfarande, allmän obehagskänsla i underlivet (det känns som att någon hänger i klittan och det är svårt att göra både nummer 1 och 2) och nu i dag var jag på vårdcentralen och fick reda på att jag har urinvägsinfektion. Så nu blir det att äta antibiotika! Ser fram emot att allt ska läka och återgå till det normala (så normalt det nu kan bli). Jag vet inte hur jag ska våga ha sex. Är så rädd för att det ska göra ont där jag brast inuti eller att blygdläppen ska slitas itu... Den är ju bara ihopsydd cirka tre millimeter. Sedan känner jag mig så oattraktiv på grund av hur det ser ut. Åh! Har ni också sådana problem och känslor?
Problemet för mig är att blygdläppen inte kommer att läka ihop mer. Så antingen får jag opereras om eller så får jag leva med hur det är. Hur som så måste vi prova att ha sex för att se hur det fungerar, om det blir problem eller inte. Hade det varit så att jag gick och väntade på att läka och därför inte kunde ha sex så vore det en annan femma men detta kan ju inte väntas ut. :( Jag vet att jag inte borde stressa med sex men jag känner mig otillräcklig. Jag vet inte när vi låg senast... Min BM sa att mannen min får gå och träffa "Lena Handén", haha, men det är ju inte så kul att alltid ha det så. Det handlar inte så mycket om min man utan om mina egna känslor. Vi har myst till det lite men det är ju inte samma sak. :)
5 veckor än nu min Ivar. Han äter nu ännu oftare, oftast är det 1,5 timme mellan matningarna. Han äter inte lika ofta på natten men ändå oftare än tidigare. Han är skitsur hela nätterna. Det tar så lång tid att få honom att somna om och han vrålar verkligen, som att han hade panik... Det är jättejobbigt. På dagarna är han lugnare men numer kan vi inte bara lägga ner honom i vagnen utan han vill vara i famnen för att sova alternativt för att vara med och se sig omkring. Jag tror att han är i en tillväxtperiod då han äter så ofta och är så arg. Han behöver väl få igång mer mjölk. Jag är faktiskt lite orolig för att han inte får tillräckligt med tanke på hans humör men han ökar bra i vikt och börjar nu bli rejält rund så det borde ju inte vara så... Han håller nu på att växa ur storlek 56 i kläder. Han har fortfarande inte börjat le mot oss men det borde komma när som helst. 4-6 veckor är normalt säger de på BVC. Vilgot var 4 veckor då han började le så man jämför ju lite. Ivar är mycket mer svårflörtad! Och så har han detta dåliga humör som inte Vilgot hade, haha, jag undrar hur han blir som 2-åring... Hujeda mig! Jag är för övrigt helt slut, sover alldeles för lite. De få gånger jag får sova är så korta för sedan ska han ha mat igen och så blir han arg och så sätter den kampen igång. Längtar efter att han ska börja sova bättre om nätterna!
MissKaos: fin mage! Saknar också min när jag ser din. Njut! Troligtvis var det sista graviditeten för mig med. Vilken härlig pyjamas! Den hade jag använt som bodysuit eftersom den är så fin. :) Solskenstjejen: Grattis till er Edvin! Hoppas att han snart slipper syrgasen så att ni får vara tillsammans.