• Anonym (Barnbarn)

    Lura senil att skriva kontrakt?

    Det har uppstått en märklig situation på min mors sida av släkten.

    Min mormor bor på något slags äldreboende efter en hjärntumör för några år sedan. Hon är väl halvt senil och blandar ihop det ena med det andra, och har ingen koll alls på oss barnbarn längre. Dessutom har hon ingen som helst koll på pengar och blev under sina sista år i lägenheten ordentligt utnyttjad ekonomiskt av folk som såg sin chans att tjäna lätta pengar. 

    Min mamma och hennes syster är de enda barnen och morfar är omgift sedan 30 år tillbaka. Min mammas syster (alltså min moster) bor på ett behandlingshem och har så gjort hela sitt vuxna liv och kommer troligen så att fortsätta göra livet ut. Jag vet inte om mostern har någon slags förmyndare, men jag skulle gissa det då hon inte kan ta hand om sig själv eller ta egna beslut. 

    Eftersom min mamma är den enda som kan sköta mormors talan så har hon tagit hand om allt ekonomiskt och har sett till att mormors räkningar betalas och att lägenheten (som mormor inte velat sälja) har hyrts ut så att hon inte ska förlora pengar på den när hon bor på äldreboendet.

    Nu har plötsligt en kusin till min mamma börjat träffa min mormor och erbjudit sig att ordna både det ena och det andra. Det är förvisso trevligt, men den här personen har aldrig tidigare funnits i våra liv och det är ju inte utan att man börjar spekulera i om kusinen har andra avsikter än att bara vara en snäll släkting. Mormors lägenhet ligger ändå centralt i Stockholm och är värd några miljoner... 

    Så frågan är om man kan lura en halvt senil äldre dam att skriva på ett kontrakt om att hon t.ex. skänker bort (eller för all del säljer till ett futtigt belopp) sin lägenhet till ett syskonbarn? Eller finns det lagar och regler som skyddar från sånt, trots att hon inte har någon förmyndare eller god man?   

       

       
      

  • Svar på tråden Lura senil att skriva kontrakt?
  • Anonym

    Men varför har hon inte en god man? Låter ju ganska riskabelt om släkten ska sköta ekonomin.

  • Anonym (Barnbarn)
    Anonym skrev 2013-02-21 21:32:07 följande:
    Men varför har hon inte en god man? Låter ju ganska riskabelt om släkten ska sköta ekonomin.

    Det har väl egentligen aldrig funnits något behov. Min mamma har ju skött alla räkningar och sett till att det funnits inneboende i lägenheten som betalat hyran. Det är ju hon som måste i sånt fall måste ordna en god man och har väl inte ansett det nödvändigt tidigare...
  • Anonym
    Anonym (Barnbarn) skrev 2013-02-21 21:40:21 följande:

    Det har väl egentligen aldrig funnits något behov. Min mamma har ju skött alla räkningar och sett till att det funnits inneboende i lägenheten som betalat hyran. Det är ju hon som måste i sånt fall måste ordna en god man och har väl inte ansett det nödvändigt tidigare...

    Ja, att skaffa det nu då låter väl som den bästa lösningen så att hon inte blir lurad.
  • Anonym (dålig stil)

    När man skriver på sådana överlåterser/kontrakt måste man ha två vittnen som bevittnar och skriver på det hela, vilket kan vara ett hinder för din kusin att genoföra något sådant. Vårdpersonal har oftast förbud att bevittna sådana dokument och sedan hoppas man att människor är så pass ärliga och skulle aldrig skriva på något sådant då de är medvetna att det handlar om att lura en senil människa. Men om det skulle ändå ske kan man bestrida det hela i domstolen senare. 

    Ex.

    http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/falska-rykten-tros-ligga-bakom-nytt-testamente(3654758).gm
     

  • Anonym (Abc)

    Instämmer med ovan, skaffa en god man och gör det snabbt. En släkting till mig fick en god man men hade precis innan lurats till att sälja sitt hus för 50% av taxeringsvärdet till en "snäll" granne. God man vägrade genomföra affären och det gick till sist ända upp i hovrätten med dödsboet och det var grannen som vann.

  • Anonym (Barnbarn)

    Risken är att det redan är för sent. Syskonbarnet har lyckats låna med sig mormor på en "shoppingrunda" och vem vet var de var under den tiden... Om det var någon annanstans än och shoppade så lär ju två vittnen inte har varit något problem.

    Tack för era svar, ska piska på min mor att ordna en god man omgående!

  • viseversa

    Men varför frågar du inte kusinen vad hon sysslar med!? Och säger att du kommer kämpa dig blå om hon försöker något.

  • Anonym (Barnbarn)
    viseversa skrev 2013-02-21 21:55:50 följande:
    Men varför frågar du inte kusinen vad hon sysslar med!? Och säger att du kommer kämpa dig blå om hon försöker något.

    Jag är väl inte inblandad alls i det hela, utan det är min mamma som sköter allting. Och hon tyckte det var jätteroligt att det var någon annan som började bry sig om mormor också och vill väl inte riktigt tro på mina spekulationer. Jag kan ju ha helt fel, men en god man är väl lämpligt oavsett.
  • 75an

    Min mamma och hennes kusiner blev nyligen lurade på ett arv. Där var det grannens dotter som arvet gick till. Hon hävdade att hon var den enda som besökte mammas äldre, senile släkting och tog hand om hans räkningar, mm. Hans egen släkt besökte enligt henne aldrig släktingen. Hon hade ett vittne, en polis som hade ett sjavigt rykte på byn.

    I verkligheten så besökte flera av mammas kusiner regelbundet mannen och det var även en av kusinerna som betalade hans räkningar. Det var ingen av dom övriga som hade något vetskap om att grannens dotter överhuvudtaget hade kontakt med mannen så dom blev väldigt förvånade att han testamenterade hus och allt till henne (värde gissningsvis 1-2 miljoner).

    Domstolen dömde till grannens dotters fördel. 

    Gör vad ni kan för att förhindra att bli lurade! Senila människor har ju ingen aning om vad dom skriver på.

  • Anonym (samma här)

    Hej! Min mormor är sjuk i alzheimers och kan berätta att hennes namnteckning inte gäller. Från den dagen hon blev diagnostiserad så gäller inte namnteckningen, alltså kan hon inte skriva på några avtal eller liknande. Hon kan inte sälja sin lägenhet, just för att hon inte är vid sina sinnens fulla bruk, vilket inte heller din mormor är.

    Vissa saker har hon rätt att välja själv, ex god man.....hon blev övertalad/tvingad att välja min mosters bästa vän (min mamma och moster har väldigt dålig kontakt) och väljer vårdtagaren själv så gäller det.
    Se för fan till att ni blir tilldelade en god man, välj inte en god vän, släkting etc för det blir bara skit! det ska vara en utomstående, annars blir det jäv (alltså opartiskt) och skit och bara kaos. Lycka till!

  • Englia

    TS, vill bara säga att man inte alltid ska vara så snabb att döma.

    Jag tog upp kontakten med min gammelmoster vid 20 års ålder, hälsade på 1-2 ggr i veckan, hjälpte henne med allt från att handla till kratta löv. Fick aldrig en krona, var heller inte ute efter något annat än min släktings sällskap. All annan släkt, mormor, morfar, farmor osv var då borta. Alltså döda.

    När jag blev bostadslös erbjöd sig gammelmoster att jag kunde bo då länge hos henne, hon hade stort hus och var ensam. Hon såg väl vinningen i att få hjälp och sällskap, vi tyckte mycket om varandra.

    Jag blev istället inneboende hos min syster tills jag hittade egen bostad. Fick höra efteråt att hennes dotter ringt min mamma (de var alltså kusiner) i oron att jag försökte nästla till mig gammelmosters hus på något sätt. Mamma berättade detta först efter att gammelmoster gått bort.

    Jag blev oerhört kränkt och kände mig påhoppad. Hade hela tiden haft goda avsikter men blev misstrodd.

    Säger inte att fallet är så med din släkting men tänk dig för.

    Om din släkting har någon form av demensdiagnos så är ett ev. testamente eller andra påskrivna papper (gåvor m.m) inte giltiga.

  • Gehayea

    Jag gör research till ett arbete som vill belysa när äldre blir lurade.

    Äldre som blir lurade av okända bedragare får ju ganska stort utrymme i media, men desto mindre står det om när släktingar, anhöriga eller närstående på bedrägeri-liknande sätt förmår äldre att skriva över eller testamentera bort sina egendom/pengar, mot sitt bättre vetande.

    Jag är intresserad av att komma i kontakt med människor som är villiga att berätta om sådana tillfällen. Det går bra att berätta anonymt, och ingen inblandad kommer att namnges, dvs alla förblir anonyma i texten.

    Skicka ett PM till mig här.

  • Anonym (A)
    lnflrmn skrev 2013-02-22 08:01:54 följande:
    Ansök inte om god man, utan förvaltare!
    +1
  • helstanonymhelstanonym

    En anhörig till mig var god man sista åren åt en äldre släkting som var senil. När släktingen gick bort anlitades en jurist för att göra upp dödsboet (över om den gode mannen erbjöd sig göra det). Då upptäcktes det att det saknades flera miljoner i dödsboet (pengar som försvunnit från konton, kreditkort som använts i affärer där släktingen aldrig varit eller haft behov av att handla ngt, lån som tagits på fastigheter där man sedan kunde se att pengarna gått till den gode mannen osv....

    Detta blev en väldigt infekterad konflikt bland arvingarna (där den gode mannen var en) som förstört mkt för släkten. Troligen ligger det ngn slags spelmissbruk bakom.

    Ingen i släkten hade någonsin kunnat tro att den gode mannen skulle kunna göra ngt sådant innan det upptäcktes...

Svar på tråden Lura senil att skriva kontrakt?