• FruBecks

Människan är det enda djur som lägger sin unge under ett träd och sedan går och lägger sig under ett annat.

Läste denna kloka kommentar på en blogg. Så sant. Varför en stress och hysteri om att barn ska sova i egen säng? Vi vuxna vill ju sova tillsammans, varför ska inte barnen få vara med?

• Svar på tråden Människan är det enda djur som lägger sin unge under ett träd och sedan går och lägger sig under ett annat.
  • FruBecks

Självklart gör man det som passar bäst för famijen, och viftande ungar är inget kul på nätterna så visst vill man helst att de ska sova i egen säng. Men personligen tycker jag det är fel när man till varje pris ska "tvinga" barnet att sova i egen säng när de allra helst vill ha närhet hos sina föräldrar. 
    Vår son är 18 månader och jag ser inte att han kommer vilja sova i egen säng de närmaste året. Det får bli när det blir. Jag hoppas bara han sover i egen säng när han är typ 15 bast  

• FruBecks
    Lady Namárië skrev 2013-02-22 08:50:09 följande:
    Människan är det enda djur som skriver blogg också.

Vi gör massor av saker som "strider mot naturen" och har gjort det i tusentals år. Vi använder inte våra kroppar på samma sätt som vi gjorde för 30 000 år sedan. Vi lever längre, föder barn senare och sover annorlunda (i avgrnsade sängar med höga ben, t. ex). Inte heller behöver vi kura ihop oss i grupp runt elden för värmen och trygghetens skull. Det är faktiskt inte så underligt att samsovning inte längre passar alla.

Vill man samsova och tycker att det funkar bra är det väl toppen. Men uttalanden som bloggcitatet i ts är ju bara absurda.
    Självklart har vi varit duktiga  på att ändra på människans ursprungliga beteenden. Men jag syftar på är hysterin om att barnen ska sova i egen säng, ser inte det som något absurt  i att samsova om barnet nu vill det....
Svar på tråden Människan är det enda djur som lägger sin unge under ett träd och sedan går och lägger sig under ett annat.