Inlägg från: Anonym (#1) |Visa alla inlägg
  • Anonym (#1)

Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!

Anonym skrev 2013-03-04 16:27:54 följande:
    Vi tar dig som exempel. 
    Du VILL öka motionsgraden, du VILL gå på promenader, du VILL träna pilates.
    Varför gör du inte det då? Varför hittar du ursäkter och bortförklaringar för att INTE göra det?
    Du vill inte äta skräp, du vill hålla sig borta från vissa saker, men ändå så köper du dem sakerna och ändå stoppar du dem i dig? Varför?
    Varför inte bestämma dig och göra det som du bestämt, du vet ju att du ändå bara får ångest osv när du gör sånt du själv inte vill göra?!

Jag tror inte att medhåll i ursäkterna är vad du (ni) behöver. Jag tror ni behöver någon som ifrågasätter VARFÖR ni inte gör det som ni vill (för det är jag säker på att du faktiskt på riktigt vill), och nu menar jag inte att den personen tvunget måste vara jag, men det här är ett öppet forum!
    Och jag kanske inte är den smidigaste i mitt sätt men jag säger inte något för att vara elak, utan menar bara att ni ska öppna ögonen och se att dem här bortförklaringarna aldrig någonsin kommer ta er dit ni vill. Det vet du ju själv för du har provat tusen gånger innan.. man försöker, man hittar ursäkter, "bara en kaka" osv. Sen helt plötsligt har man struntat i promenaderna en vecka, och tänker att det inte gör något om du väntar en vecka till osv. Sen börjar man äta godiset igen och allt annat man inte vill och så får man "börja om" ännu en gång. Det vill ingen av er här egentligen, det är jag säker på, och med lite "tough love", någon som inte säger vad ni vill höra utan vad ni _behöver_ höra så tänkte jag att det kanske hade kunnat gå vägen för er. Att peppa betyder ju inte bara att ge medhåll och klappa folk på axeln!
    Du slår in öppna dörrar här. Hon vet mycket väl att hon inte borde äta godis, eller att hon borde röra sig mer. Men detta är en process.

Och alla är inte lika, en del tar längre tid på sig att komma in i en ny livsstil och andra slutar cold turkey med något. Men de flesta människor är lika på det sättet att de inte blir mer motiverade av att bli trackade och få höra att de är lata eller har dålig karaktär, speciellt inte om de inte bett om personens åsikt.

Jag förstår inte varför du känner att du måste ge dig in i en grupp med människor, som peppar varandra och har trevligt och där alla ser bra resultet, och börja påpeka att folk gör fel?

Starta en egen tråd om du måste diskutera detta, den här tråden är inte rätt forum för dig.

Jag kommer ignorera dina inlägg i fortsättningen.

• Anonym (#1)
    Anonym skrev 2013-03-05 10:16:37 följande:
    Jag skickar denna listan till min man (som lagar maten). Asiatiska laxen och kyckligen låter supersmarrigt!
    Oj, vad hände med min signatur??

• Anonym (#1)
    Mickan76 skrev 2013-03-05 10:17:35 följande:
    Tacosallad låter supermums! Känner mig nöjd med att jag promenerat alla dagar den här veckan - alla två ;)
  • Anonym (#1)

God Morgon,

Igår blev det ca 40 min promenad med barnvagnen på dagen och 5 km löpning på kvällen, benete kändes helt ok så nu finns inga ursäkter   Maten igår var helt ok också men inget händer på vikten direkt.

Idag ska jag ta mig an och packa vårt badrum. Jag vågar inte ens tänka på all skit jag har där inne som måste kastas men det är skönt när det är gjort

Hoppas ni får en bra dag!

• Anonym (#1)
    Anonym (#1) skrev 2013-03-06 08:56:40 följande:
    God Morgon,

Igår blev det ca 40 min promenad med barnvagnen på dagen och 5 km löpning på kvällen, benete kändes helt ok så nu finns inga ursäkter   Maten igår var helt ok också men inget händer på vikten direkt.

Idag ska jag ta mig an och packa vårt badrum. Jag vågar inte ens tänka på all skit jag har där inne som måste kastas men det är skönt när det är gjort

Hoppas ni får en bra dag!
    Benet, ska det stå, men det förstod ni kanske
  • Anonym (#1)
    Anonym (Lata Anna) skrev 2013-03-06 11:44:54 följande:
    Du är så grym (#1)!!!!!! Jag ska ta mig i kragen ang motionen när den här stressperioden är över! Förutom att det kommer en ny läsperiod direkt efter, men det brukar ju inte bli stressigt förens de sista veckorna...

Det rullar på här annars, inget sötsug och hoppas att jag kan hålla igen lite över helgen också. Ska nog väga mig på fredag, om det skett lite viktminskning kanske det motiverar en lite extra över helgen. Annars får jag väl vara glad om jag kan hålla måndagens resultat!
    När jag pluggade hjälpte det alltid koncentrationen att gå en timme innan jag satte mig med böckerna. Så jag gick upp och åt frukost. Gick 40-60 min och sen började jag plugga. Om jag inte fick mitt morgonsyre så kunde jag inte koncentra mig

Kanske kan vara värt att prova?
  • Anonym (#1)

Ja, jag har packat idag och skött maten. Ingen träning idag men i morgon har jag ett pass planerat. Nu blir det blodpudding (mums). 

• Anonym (#1)
    Anonym (slank) skrev 2013-03-06 21:31:03 följande:
    Tips på vägen. Det viktigaste om du vill kunna hålla vikten nere under en lååång tid (resten av ditt liv)
    är att du inte går hungrig. För hungern vinner alltid. Du ska äta nyttigt och ofta. Det är lite tråkigt att
    skippa det onyttiga men vill man ha en fin kropp får man offra lite faktiskt. :)

Ät fullkornspasta o fullkornsris. man kan visst äta mycket kolhydrater och ändå behålla en sund vikt/gå ner.
    JAg äter mycket bröd men väöjer då bröd utan tillsatt socker/sirap. Väl grovt bröd, fullkornsbröd alltså, knäckebröd osv.

Skippa allt socker..lite trist jag vet men det lönar sig! Efter några veckor är du inte längre sugen. Skippa alltså all chips, kakor, sockrad yoghurt (finns naturell), godis, läsk, saft. Och även snabbmat såsom pizza, pommes frites osv.

Då kan du äta 5-7 gånger om dagen, behöver aldrig gå hungrig. Ha alltid ett mellanmål med dig i väskan om du blir hungrig, t ex en frukter eller en macka.

Du ska träna hårdare/mer än en promenad. Cykla är bra. Eller börja med styrketräning ett par dagar i veckan. Då bränner du fett även i vila. Man blir inte stor av styrketräning men man får en fin o fast kropp. :)
    Lycka till" Det finns inga genvägar. Utan det gäller att göra förändringar i kost o motion som man orkar hålla resten av ens liv. Skulle aldrig utsätta min kropp för chockbantning och halvt svälta mig. Det är inte sunt, o inte bra för hjärtat..
    Jag tycker mellanmål är jättebra. Men jag brukar packa ner lite ost, soltorkade tomater och parmaskinka, inte smörgås. Jag får väldigt ont i magen av kolhydrater/gluten så jag undviker sån mat så mycket jag kan.

Jag går aldrig hungrig, står mig mycket bättre på ägg och ost till frukost än smörgås, då är jag hungrig igen efter 1 timme tyvärr.
  • Anonym (#1)
    Anonym (Lata Anna) skrev 2013-03-07 13:19:44 följande:
    Man kan blanda en klick i kaffet ex (1 tsk-1 msk ung tror jag är lagom) så blir det kokoskaffe, eller i teet. Ibland steker jag i det (min variant smakar dock kokos), man kan ju baka på det också. Eller ha i en smoothie. Äter det inte så mycket denna veckan som förra, nu blir det gärna några skedar jordnötssmör istället efter att (#1) tipsade om det, det är ju så gott Skäms.
    Jag insåg att jag hade ätit en hel burk jordnötssmör på två veckor. Själv. Mmm, det kanske kan bli för mycket av det goda

Jag har inte vägt mig idag för jag har packat ner vågen, får väga mig hemma hos mamma i fortsättningen
    Det blev 7 km löpning och 5 timmar shopping på stan = trötta ben. Jag hoppas jag brände lite kalorier på detta och kickstartade fettförbränningen, för jag känner mig ganska plufsig (men det sitter bara i huvudet).

Men nu ska vi laga oxfilé och klyftpotatis och jag tänkte ta ett glas vin också, för det är jag värd!
  • Anonym (#1)

Hej tjejer.

Jag har inte hunnit titta in här för vi har flyttat veckan som gick. Nu skolar jag in på nytt dagis och det går i 180 från morgon till kväll. Träna har jag inte hunnit alls och det är skitjobbigt, jag är nog lite beroende.

I kväll ska jag få barnvakt så jag ska dra på mig löparskorna, springa hem till en kollega och hämta min nya tjänstetelefon, springa till Friskis och köpa medlemskap och sen hem. Förhoppningsvis så blir det ok väder också, det har varit väldigt kallt här (runt 16 minus) och då är det inte så kul att springa heller. Jag får ont i luftrören. Min man fick med sig mina inomhusskor i sin sportbag när han åkte på tjänsteresa annars hade jag övervägt löpband

Jag har inte tänkt något på maten denna vecka. Vägde mig idag 55.7 kg så det har ändå blivit 700 gram sen senast (när nu det var).

Jag har inte läst alla inlägg, men av det jag läst så verkar det gå rätt bra för er. Kul!! Solig

• Anonym (#1)
    Anonym (Lata Anna) skrev 2013-03-13 20:02:13 följande:
    Sonen ska opereras imorgon, fick tid klockan 7.20 på morgonen (!!) så det blir upp tidigt. Köpte en sån där isländsk yoghurt Skyr som jag kan ta med och äta som frukost, sen gjorde jag varsin matlåda av resterande kycklingsallad till mig och sambon. Får hoppas att allt går bra imorgon!
    Det kommer säkert gå alldeles utmärkt. Håller tummar och tår i alla fall
  • Anonym (#1)
    Anonym (Lata Anna) skrev 2013-03-14 12:31:30 följande:
    Tack så mycket för alla lyckönskningar! Lillgubben sover nu, själva operationen gick bra men han kommer nog ha lite ont nu efteråt. Både jag och sambon är jättetrötta, men det blir en lugn dag idag och imorgon.
    Tyvärr så känns min tand sämre idag Får ev gå tillbaka till tandläkaren nästa vecka... Men det kanske är bra för vikten.

Grattis till minus (#1)! Du måste vara i toppform snart!
    Skönt att höra att allt gick bra och hoppas lillgrabben känner sig bättre snart {#emotions_dlg.flower}

Igår blev det äntigen träning igen för mig. Sprang ner till friskis och svettis och köpte träningskort och hem igen. Skippade kollegan då han bor på landet och min pannlampa låg i en flyttkartong någonstans. Totalt 5.5 km. Inte så långt, men med tanke på att det var -10 så känns det ändå helt ok

Vågen visade 55.3 idag men jag tror det är vätska. Jag känner mig torr (om läpparna, i hyn mm) så jag ska dricka mycket vatten idag är tanken. Den här kalla luften är ju inte heller så bra för hyn, både jag och lill-tjejen ser helt fnasiga ut. Jag vill ha vår NUUUU!
  • Anonym (#1)
    Anonym (Lata Anna) skrev 2013-03-15 07:57:29 följande:
    Jag vill också ha vår NUUU!! Är snö här nu igen, så tråkigt. Och jag kan inte vara ute alls när det är så kallt så länge min bihåla håller på. Idag ska vi bara vara hemma och bygga lego och mysa

Oj, då är du snart i målvikt antar jag! Grattis! Jag hoppas att du fortsätter hänga här ändå Skäms Märker du någon skillnad på löpning? Jag vill också börja springa sen i vår, förhoppningsvis har jag gått ner lite då så att det blir lättare att springa!

Hann inte städa alla rummen i onsdags så det får bli mitt sidoprojekt idag förutom att underhålla sonen. Får uppdatera senare ikväll om hur det gått med godiset.... Har som vanligt massa godis hemma inför helgen, glass, chips och ostbågar....

Ja, fy det är så trist med denna snö, men nu skiner solen och det är ganska milt (runt fem minus). Jag ska ta dottern och gå en långpromenad i solen och passa på att handla lite mat.

Jag har ingen målvikt men 53 kg är mitt absoluta minimum. Vid 54 kommer jag börja bromsa, men jag tror inte jag kommer att komma ner dit, så jag är inte orolig.

Ang godiset du har hemma, du kanske ska göra portionspåsar med 100 gram i varje (då det är ditt max) och sen bara äta en påse. Öppnar man en stor påse är det lätt att bara fortsätta äta. Och drick en kopp te om du blir för sugen, det brukar ge med sig lite då.
    Anonym (lchf) skrev 2013-03-15 08:15:53 följande:
    Ääntligen verker det röra på sig, - 0,4 kg. Inte mycket kanske men jag har ju stått still så länge nu.

Idag blir det städning inför helgen, lite planering till maken eftersom han ska ta hand om barn och hushåll hela helgen och det är han verkligen inte van vid (jag hade köpt färdig gulashsoppa till dem och han frågade om vår fyramånaders också kunde äta det om man mosade). Blir att skriva lappar om allt. Är hundvakt idag också så då måste det bli några promenader men det känns motigt nu när termometern visar -21,8.

Och grattis Anonym (#1)!   

Vad ska du åka på för kul?
  • Anonym (#1)
    Anonym (lchf) skrev 2013-03-15 14:32:07 följande:

Haha, såg att det ser ut som jag ska åka bort i helgen. Jag ska börja jobba varannan helg, så jag är hemifrån 9 timmar på lördag och 10 timmar på söndag. Ska bli skönt att börja jobba lite smått, får se hur skönt maken kommer att ha hemma Tungan ute
    Men jobba kan vara som semester det också, speciellt om man jämför med att vara hemma med barnen. Jag har jobbat halvtid ett tag och det har varit rena lyxen, haha
  • Anonym (#1)
    Anonym (Lata Anna) skrev 2013-03-17 08:57:28 följande:
    Jag hade jättetrevligt igår! Jag åt inget godis heller, blev bjuden på tacos så åt grönsaker med färs. Senare bjöds det på en stor ostbricka med salami och annat gott som passade mig väldigt bra, så inget godis alls slank ner!! Åt ju lite i fredags så har väl ändå fått min ranson. Jag tränade faktiskt också 20 min pilates igår.

Och idag väger jag 55,8!! Förvånad Helt sjukt (60,6 i måndags morse!) men får se vad vågen säger imorgon. Lite smått bakis så får verkligen passa mig för mat idag. Har fortfarande halva kladdkakan kvar som jag kan fika på sen om jag blir för sugen. Ska diska och städa lite strax med mannen innan min kära mamma kommer. Tänkte också unna mig lite shopping när butikerna öppnar, lite nya vardagstoppar behövs så det ska bli kul och det kan jag känna att jag förtjänar nu (får vara moroten så jag inte sätter i mig allt godis och chips som är kvar hemma!).

Önskar er en underbar dag och hoppas att jag får en också!
    Det var inte illa. Dock tror jag inte att det är 5 kilo fett, utan snarare vätska som du drog på dig förra helgen som slog igenom på förra mätningen. Om du höll igen i helgen så är nog denna vikt mer nära sanningen. Drick ordentligt idag bara om du är bakis, men brukar alltid dras med lite vätskeförlust då

Här stod vågen på 55.1 så jag fortsätter att gå ner. Det blev 6.5 km löpning igår med syrran. Superfint väder med temp runt nollan och strålande sol. Idag har vi planer på att springa i elljusspåret och köra lite i utegymmet, vi får se vad vi hinner och om jag får barnvakt

• Anonym (#1)

Här har stora stressen slagit till. Har flängt fram och tillbaka till jobbet, inte hunnit äta lunch och ätit onyttigt sent på em i stället. Vikten står dock ganska stilla (idag 55.3).

Tränade i måndags, blev samma runda som i lördags och i morgon hoppas jag att jag hinner klämma in ett pass eftersom jag jobbar hemifrån

Jag måste skärpa mig med maten helt klart.
    Kul att det går bra för era andra och snart kommer våren och då känns allt mycket lättare

Svar på tråden Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!