Inlägg från: tvetalan |Visa alla inlägg
  • tvetalan

Halalslakt

Folk verkar gå på vad som helst.. "Bara för att filmen heter halal-slakt på youtube så är det sant!" Jo för det är ju precis så det går till.. Inte. FAKTA folk lär ni inte hitta på youtube speciellt inte på sök-relevansfunktionen. Finns massa bra hemsidor där det står ingående om just den typen av slakt. Återkom när ni har läst på. Ps. Bara för att en korkad bloggerska skrivit ut ett inlägg i frustration så har set blivit världens debatt? Denna bloggerska har ingen materiell grund för sina uttalanden och hennes videos var rena propagandan. Så går inte riktig halal-slakt till. FÖR ÖVRIGT är all slags slakt hemsk. Ett djur dör ju och jag tycker att trycka in 10 grisar på 1 kvm, skjuta dem med bedövningspistol innan de blir dödade på riktigt framför sina kompisar är hemskare än att få halsen avskuren på en plats där man inte vet vad som försegår. Död på nolltid. Ryckningarna efter är muskelryckningar (det skulle ni veta om ni läste på.).

• tvetalan

Svenskflicka : På samma sätt som folk vill att speciella alternativ som tex vegansk,vegetarisk, glutenfri mat ska finnas så vill väl muslimer att det ska finnas mat som dem kan äta (baserat på deras trosuppfattning och livssyn?). Jag förstår inte det konstiga i det. Varför ifrågasätta?

• tvetalan
    Anton Chigurh skrev 2013-02-25 23:38:04 följande:
    Just det, så dum jag är......
    Var det ett argument eller ett hån?
  • tvetalan
    LindaEfraim skrev 2013-02-25 23:39:15 följande:
    tvetalan

Men slakteriet i Nässjö som fått svidande kritik från jordbruksverket pga sin halal slakt. Är det också bara båg och lögn då?
    Jag har ingen aning om vad dem i Nässjö håller på med och det är en fråga som jag tycker att berörda myndigheter ska ta tag i. Är själv helt emot att djur OCH människor ska lida för någon annans tillfredsställelse i form utav en köttbit på bordet. Vad jag menar är att all slags slakt är hemsk och innan ni kritiserar muslimers sätt att slakta kanske ni bör se vad som händer bakom stängda dörrar i svenska slakterier. Jag tror att verkligheten där är minst lika hemsk som halal-slakt för er verkar vara. Ifall ni kritiserar RIKTIG HALAL-SLAKT så som den SKA vara i Sverige (djur ska inte lida och ha ont osv) så borde ni i så fall sluta äta kött helt.

Vad ang. videon och de filmer som lades till i denna tråd och på Tyras blogg är att de inte ger en rättvis bild av hur det SKA och BÖR gå till enligt föreskrifterna. Ett djur ska inte lida i onödan och enligt svensk lag ska djuret vara bedövat när det slaktas, om man använder en pistol eller en kniv är väl sak samma eller? Djuret känner ingenting och förlorar snabbt medvetandet? Om det följer svensk lag så förstår jag inte vad ståjhejjet handlar om? Varför i fridens namn blir ni så upprörda? Finns det inte värre saker här i Sverige/världen?
  • tvetalan
    Angeliic skrev 2013-02-25 11:53:53 följande:
    Man blir fan rädd när man läser villa reaktioner Tyra fick på sin blogg för att hon uttryckte sin åsikt om halalslakt. Sjukt att man ska bli kallad rasist för att man tycker denna metod är djurmisshandel!
    Jag tror att folk blev upprörda eftersom hon med så många läsare medvetet (eller omedvetet om hon är ointelligent?) gav en felaktig bild och visade värsta propagandafilmen som inte ALLS visar hur det ska gå till när man halal-slaktar. Sedan skrev hon att det var halal-slakt och diverse andra saker. I hennes sista inlägg rörande halal-slakt så skrev hon att hon vart förhastad och skrev på oriktiga grunder.
  • tvetalan
    Svenskflicka skrev 2013-02-25 23:49:39 följande:
    Men varför skall ni ha specialmat? Vad gör er mer speciella än abrahamsbarn?
    Dessutom finns det annat än Ikeas köttbullar och fndus lasagne.  
    En sak till. Stör mig verkligen på att du skriver ni. Ser liksom ut som någon form av personlig attack.
  • tvetalan
    Svenskflicka skrev 2013-02-25 23:41:44 följande:
    Men det är inte svaret på den stora frågan jag har, VARFÖR? Varför göra det enligt muslimsk sed. Vi lever ju i Sverige. Om det är så viktigt för dessa msk att äta speciellt kött så får de väl importera det själva eller slytta tillbaka. Hur svårt skall det vara?
    FÖR ATT DET FINNS MUSLIMER I SVERIGE? 
  • tvetalan
    LindaEfraim skrev 2013-02-26 00:16:20 följande:
    tvetalan

Skillnad mellan halal och traditionell a la 2010-talet är att man bedövar djuret med en slaktpistol innan man skär halsen av den. Det gör man inte vid halal.
    Ja men eftersom traditionell halal-slakt inte utövas i Sverige eftersom det är emot svensk lag så förstår jag inte varför det ens diskuteras. Om muslimer tycker att det är rätt slaktmetod i ett land där sådan slakt är tillåten får väl de slakta på det viset? Vem har sagt att övrig slakt (så som den ser ut bakom stängda dörrar) är bättre? Ni borde vända på myntet också, inte bara se det från en sida.        
  • tvetalan
    LindaEfraim skrev 2013-02-26 00:33:27 följande:
    OLilly

Fast nu har ju det sagts att halalslaktat är humant när det egentligen inte är det. Det som upprör mig mest är att man gör det i religionens namn. Svenska slakterier gör det inte i religionens namn.
    Varför finner du det upprörande? Om du inte lider av det, djuren inte lider av det och du inte behöver äta det om du inte vill varför är du då emot det?
  • tvetalan
    OLilly skrev 2013-02-26 00:30:07 följande:
    Här är andra sidan av myntet.

" rel="nofollow" target="_blank">

Varnar känsliga tittare! 
    Bra! Folk som sätter sig på tvären inför riktig halal-slakt borde ju rimligtvis utforska vad som händer på riktiga slakterier.. & bli vegetarianer. Ja, ifall det handlar om att värna om "djurens bästa", handlar det om det faktum att det rör sig om muslimer och "allt som rör muslimer är dåligt och ska bekämpas" så har jag tyvärr inga råd. Sitter och hoppas på att folk ska sluta tro på allt som visas på tv och i media. Det finns viktigare saker här i livet än muslimer och muslimers levnadssätt. Det finns hemskheter och riktigt skitiga saker, fokusera på att kämpa emot sånt istället!
Svar på tråden Halalslakt