Inlägg från: tvetalan |Visa alla inlägg
  • tvetalan

Halalslakt

Svenskflicka skrev 2013-02-28 18:39:49 följande:
    Nämn ETT ställe där jag har varit nedlåtande gentemot någon? Jag har tidigare blivit överkörd, så nu kör jag samma race, jag bemöter mina motståndare som de bemöter mig. 

och btw, lägg av med opåläst snacket, jag har läst mycket historia och vet att religionen spelar en stor roll i krigsutvecklingen. Eller vad är kortstågen, och terrordåden i USA för ngt? Krig för att få mer landmassa?? Nej, dessa krig har skett i Guds namn.  
    Du skrev en del trevliga grejer till mig "bara" för att jag bemötte dig med motargument.

Jag tycker att man är opåläst om man låter sig luras av media. Du har läst mycket historia alltså? Grattis. Men då kommer du nog inte ihåg särskilt mycket sen i högstadiet/gymnasiet.

1) Bara för att det heter korståg betyder det inte att det endast hade religiösa orsaker Flört. En stor orsak var ekonomi och politik redan då. Jerusalem ansågs ha väldigt mycket rikedomar på den tiden och i och med den ekonomiska krisen så var det ju väldigt lämpligt att skicka iväg tusentals riddare dit. 

2) Har du läst mycket om terrordåden i USA? Vet du att det finns en hel del spekulationer om att det var planerat av USAs hemliga råd? Att det var en ursäkt att starta krig mot Iran? För att Iran har en hel del naturrikedomar, olja osv.

Jag uppmanar dig till att läsa i källor som är opartiska. Du kanske kommer fram till var som ligger bakom din (enligt mig rädsla men enligt dig själv) skeptiska syn på muslimer och islam.  
  • tvetalan
    JanaLiiN skrev 2013-02-28 18:56:44 följande:
    Halalslakt är FRUKTANSVÄRT, det finns inget annat ord för det.

Har du någon källa på det där?
  • tvetalan
    ummabdilleh skrev 2013-02-28 18:54:35 följande:

jag vet, men islam ar ocksa varldens mest vaxande religion, fragar sig inte folk varfor det ar det om den ar sa hemsk och dalig eller ar de pa riktigt sana idioter att de tror alla ar hjarntvattade?
    Folk tänker tyvärr inte alltid längre än näsan räcker :(
  • tvetalan
    Svenskflicka skrev 2013-02-28 19:01:39 följande:
    Genom historien har det också funnits religioner som kämpat emot varandra och velat bredda ut sina territorium. 1096-1291 var det korstågen som gällde. på 600-talet var det Islam som bredde ut sig. Katolicismen var som starkast under 1200-talet, reformationen 1500 ledde till att det luterska kyrkan bredde ut sig etc etc. Religioner har alltid kämpat emot varandra. 

Jag är inte bakåtsträvande, jag vill bara inte ha ytterligare religionskrig.  
    Det kommer hända hemska saker så länge folk inte respekterar varandras OLIKHETER och FRIA VAL. Så är det. Muslimer i Sverige vill leva i frid och inte bråka. Tror du inte de är trötta på att vara syndabockar hela tiden? Varför kan inte ni bara låta folk vara?
  • tvetalan
    JanaLiiN skrev 2013-02-28 19:06:04 följande:
    Har du sett en Halalslakt?

" rel="nofollow" target="_blank">

(nu kommer FL att sätta ett mellanslag någonstans, ta bort det) 
    Jag har faktiskt sett en halalslakt (av ett får) på riktigt och jag vet att man i Sverige måste bedöva innan man slaktar. Enligt Svensk lagstiftning är det ju tillåtet och djuret förlorar medvetandet på samma sätt som när man slaktar på vanligt sätt. Det enda som skiljer dem åt är egentligen att halalslakt kräver en viss ritual och att man skär halsen av djuret (under bedövning). Sök på google och läs hur det går till, finns säkert en bra sammanfattning och jämförelse, se bara till att inte läsa felaktiga källor. Förlita dig inte på youtubeklipp för folk kan lägga upp vad som helst där.
  • tvetalan
    JanaLiiN skrev 2013-02-28 19:13:15 följande:
    Jag har sett för många klipp av samma slag för att kunna ignorera detta. Halalslakt är fruktansvärt, helt förkastligt och har inget med religion att göra i mina ögon, det är bara ren djurplågeri.
    Ja för att hatet mot muslimer och Islam idag är enormt. Därför sprids såna här filmer för att just få fram den reaktionen du uppvisat. Om jag berättar för dig att jag sett en halal-slakt, att den var fridfull och framförallt REN och om du läser källor istället för att kolla på partiska filmer på youtube kommer du inse att all slakt egentligen är djurplågeri. Om du värnar om djurens bästa så bör du nog bli vegetarian.
  • tvetalan
    Svenskflicka skrev 2013-02-28 19:14:47 följande:
    Du har menat att jag spelade dum, det var då jag mötte dig med att du inte skulle vara så korrekt. Jag har mött dig som du mött mig, så gillar du inte mitt sätt att argumentera bör du se till dig själv. 
    Vaddå låta sig luras av media? Jag läser många olika tidningar och lägger ihop ett och ett. Så fort man lägger fram en hemsida som inte är godkänt ur ett PK syfte, ja då är t.ex expo ett mycket bättre ex. 
    Så fort det är någon som det visas ansiktet på, t.ex. en invandrare (och detta visas i Aftonbladet), då blir alla förfärade, usch så kan man ju inte göra. Men när samma tidning smutskastar SD, då är det ingen som lyfter ögonbrynen. 
    Jag skrev sluta spela dum, jag skrev inte att du var dum utan jag syftade på att du först skriver en sak och sedan skriver du en annan sak. Först värnade du om djuren och sedan skrev du i princip att du hatar muslimer? Du verkade inte konsekvent i dina argument och då ifrågasatte jag dig.

Du vet väl att tidningar oftast bara skriver dåliga saker, alltså dåliga händelser? Om det är din enda källa så borde du kanske tänka om och läsa böcker.

Om jag får ta ett exempel så verkar du, utifrån vad du läst i media, tycka att halalslakt i Sverige är mycket värre än att det faktiskt sålts hästkött till konsumenter utan att dessa haft någon aning om det? Hästar som fått medicin som inte är lämpligt för människor att äta har alltså slaktats och sålts till människor. Denna slutsats drar jag utifrån att du 1. startat en tråd om det utan att veta hur halalslakt går till. 2. argumentar vilt för att folk ska vara kritiska mot islam och muslimer när det finns värre och faktiskt mycket ALLVARLIGARE problem (och nej, halal-slakt är inte djurplågeri) inom livsmedelsindustrin idag.

Ett annat exempel: Hade det varit en muslim med skägg som mördat sin fru på toaletten så som den där toppsprinten gjorde skulle det bli ett jäkla liv. Håller du inte med om det? 
    Svenskflicka skrev 2013-02-28 19:14:47 följande:
    Ännu en gång lägger du fram det hela som att jag vore en blåst jävel utan ngt innehåll i hjärnan. Kan glatt säga till dig att  jag hade toppbetyg i skolan och idag studerar till lärare inom historia. 
     När det gäller korstågen så klart fanns det många anledningar än endast religionen, men man gömde sig bakom denna.
    När det gäller terrordåden så vet jag att det har varit många spekulationer kring vem som verkligen ligger bakom, det gick tom en dokumentär som jag såg. 

Nu ber jag dig läsa igenom det jag skriver här nedan lugnt och sansat för jag tror att du missförstår snabbt och glömmer av vad du själv skrivit. Ingen har ifrågasatt dina betyg eller din utbildning idag.

DU tog upp korstågen. Du skrev först att religion var anledning till krig idag och historien. Du tog upp exemplet korståg och skrev att det gjordes i Guds namn. 
    JAG skrev då att korstågen inte alls bara berodde på religion utan en hel del andra faktorer som du inte tog upp innan. För att belysa att krig idag mer är en maktfråga (jag kan inte yttra mig om alla krig någonsin fram tills nu så se det inte som 100% korrekt). 
    NU skriver DU att det finns många orsaker till krigen än religionen. Vilket vad vad jag påpekade och jag skrev till dig att du inte bara kan skylla på religionen. 

Var det inte du som sa att terrordåden i WTC berodde på bara religion några inlägg upp?

Du skriver i princip ett inlägg för att argumentera emot mig fastän du skriver samma sak som jag skrivit. Förstår inte varför du argumenterar emot mig då. Acceptera bara att religion inte alltid är den främsta anledningen till att folk krigar. 
  • tvetalan
    Prudie skrev 2013-02-28 19:26:31 följande:
    Eh...så det var judar som planerade attentatet enligt dig?!? Det "spekuleras"? Av vem? Låter det rimligt enligt dig, tror du alltså på detta?
    Det fanns en period när någon hittade på att det var inga judar som dog i attentatet överhuvudtaget, och att det var såklart judar som planerade det.
    Detta är falskt och väldigt förolämpande. 

Jag skulle vilja veta vilka det är som spekulerar att 300 judar inte kom till arbetet 9/11, och om du tror att det var judar som ligger bakom 9/11.

Angående halalslakt har jag inga problem med det. 
    Om du läser igen så kanske du ser att ingen har anklagat judarna för någonting. 
    Angående terrordådet finns en hel del dokumentärer som visar väldigt många andra orsaker till attacken än vad media har visat oss.

Förolämpande? Det var en spekulation från en person på ett forum. Om du tycker det är förolämpande gå inte och bli muslim. Då blir du förolämpad från alla håll dagligen och ses som en terrorist och ett hot mot samhället.  
  • tvetalan
    Svenskflicka skrev 2013-02-28 19:20:49 följande:
    Jag är EN person. 
    Det skrämmande är att det finns många som du. Även fast du är en person så väger din åsikt tungt.
  • tvetalan
    ettheltannatliv skrev 2013-02-28 19:15:09 följande:
    Hur kan du ts driva en sån här tråd som inte är något annat än ren hets mot muslimer och samtidigt hävda att du inte har något mot muslimer? 
Svar på tråden Halalslakt