Inlägg från: lennartsdotter |Visa alla inlägg
  • lennartsdotter

Halalslakt

Arima skrev 2013-02-26 15:34:11 följande:
    Men en annan sak jag funderat över...

VARFÖR protesterar inte muslimer över den inhumana behandling som sker med djur som ska halalslaktas... Det som är beskrivet i koranen hur halalslakt ska gå till stämmer inte överens med det som sker med industriell halalslakt.. Det tycker jag är hyckleri!!!!
    Av samma anledning som icke-muslimer äter kött utan att ifrågasätta. Man vill inte veta, man vill inte bry sig. Det känns bättre att leva i en tro om att djuren har det bra.
  • lennartsdotter

Det är väl lite att ta i att säga att ungdomar tvingas äta halalkött. Förutsatt att de har informerats står det dem fritt att välja att äta köttet eller inte. Precis som man kan välja att inte äta importerat kött eller kött öht.

Själv har jag länge förespråkat att skolungdomar (iaf från högstadiet och upp) ska serveras i buffeliknande form så att de själva kan välja vad de vill ha till lunch. Ett bord med flera sorters grönsaker och frukt, ett med flera sorters kolhydrater och ett med flera sorters proteiner plus ett bord för dressing, sås osv.

På så sätt kan man ganska lätt tillgodose vegetarianers, muslimers, judars, ateisters, allergikers, LCHFares osv. behov. 

Men det är en annan diskussion. 

• lennartsdotter
    Arima skrev 2013-02-26 18:00:57 följande:

Det jag har hittat så finns det ´flera "icke-muslimsk" djurrättsorganisationer. Det är flera än jag som aktivt stödjer dem.   Dock har jag inte hittat någon islamisk/muslimsk.

Jag har läst i koranen hur halalslakt ska gå till. Och det är fint beskrivet men har som sagt ingenting med industriell halalslakt och det blir bara tomma ord tycker jag när muslimer kräver halalslakt.. och sedan struntar i koranens påbud. Och nu pratar jag om halalslakt utanför Sverige och eftersom vi är medlemmar i EU så finns det köttet här, omärkt i t ex lunchrestauranger, pizzerior mm.

Jag hoppas att de muslimska organisationer som finns i Sverige någon gång skulle våga ta upp denna fråga. Det skulle jag tycka vore att öka förståelsen för varandra.  
    Det finns väl ingenting som hindrar en muslim som brinner för djurskydd/djurrätt att engagera sig i en icke-muslimsk djurrättsorganisation, eller hur? Djurens rätt eller Djurskyddet tex. är öppna för alla. De är religiöst obundna. Måste muslimer (eller judar eller kristna eller whatever) ha egna organisationer som ägnar sig åt djurskydd/djurrätt?
  • lennartsdotter
    Miss Blue skrev 2013-02-26 20:30:16 följande:
    Tycker du? Jag som konsument har RÄTT att få veta VAD jag köper. Halalslakt ska inte smygas ner bland annan mat.
    Hur då smygas? Du såg ju uppenbarligen att det var halal.
  • lennartsdotter
    Svenskflicka skrev 2013-02-26 20:23:48 följande:
    Ja, och jag svarade på din fråga.  När det gäller extremister så, visst de finns överallt, och jag har aldrig påstått annat. 

Det kommer påverka mig då jag inte vill lämna ifrån mig ev barn till en dagisfröken med niqab, jag vill som lärare inte få vara tvungen att jobba extra för att muslimska barn skall ha särskilda ledigheter. Det blir ju jag som i slutändan måste hjälpa till etc.  
    Jag lägger ner energi på det för att jag vill inte att Sverige blir ett land under muslimska lagar.  
    Det är lugnt, Sverige är ett sekulärt land. Varför är du rädd för muslimska lagar? Och jobba extra... det behöver du väl aldrig tacka ja till? Därav uttrycket "jobba extra", det är frivilligt. Är du rädd för att muslimska elever ska orsaka extra arbete kan du ju söka arbete på skolor med få eller inga muslimska elever (och så kan du hoppas att ingen annan elevgrupp kommer orsaka extra arbete).

Ingen kommer tvinga dig att lämna ditt barn hos en förskolepedagog med niqab heller, du får välja vilken förskola du vill. Det handlar bara om hur länge du är beredd att stå i kö.
  • lennartsdotter
    Svenskflicka skrev 2013-02-26 21:03:50 följande:
    Men jisses, läs om. Jag har aldrig påstått att jag är rädd för muslimska lagar, bara för att jag ogillar dessa betyder det inte att jag känner rädsla för dem. Och jo, det finns då en stor risk att undervisningstiden läggs om, och vilka blir då lidande? Jo lärare? Och om nu allt skall vara så hiiiimla rättvist i detta underbara land så tar vi ett ex. Säg att muslimska elever får ledighet vid sitt nyår, och samtidigt ledigt under julveckorna. Borde inte då de andra barnen också få den ledigheten,, dsv ledigt när de andra barnen har ledigt? Hur skall det se ut om alla skall ha sina behov tillfredställda?? Brukar det inte vara så att man har behov efter vad majoriteten vill, och så vitt jaf vet så är inte muslimerna en majoritet (ännu) i Sverige. 
    Det verkar så på ditt inlägg. Du vill inte leva under muslimska lagar... varför är det ens värt att påpeka när du lever i Sverige, en sekulär stat?

Vad gäller skolan så gäller fortfarande skolplikt i Sverige vilket innebär att alla barn har rätt till undervisning och rimligtvis har de rätt till lika många timmars undervisning under ett år. Jag personligen skulle välkomna ett mer flexibelt system där man planerar just antalet timmar istället för att slaviskt hålla sig efter alla lov (av varav många faktiskt inte har någon praktisk funktion längre). Större frihet till skolorna och föräldrarna att tillsammans planera när ledighet ska läggas in. Alla ska ha samma timmar men Sveriges alla elever måste inte vara i skolan exakt vid samma tidpunkter.

Vill du inte arbeta med muslimska elever är det ingen som tvingar dig. Du kan söka dig till en skola utan muslimska elever. Om inte annat finns ju kristna friskolor.
  • lennartsdotter
    Miss Blue skrev 2013-02-26 21:48:03 följande:

Om en vara jag brukat köpa, som tidigare slaktats i svenska slakterier, då ska jag känna mig trygg som konsument med den varan. Men, oj... nu är dessa varor halal.

Men, nu vet jag.
    Det kan inte vara en nyhet att det kan tillkomma nya märkningar, ibland tas märkningar bort och innehållsförteckningar ändras. Idag vill det till att vara en medveten konsument ur så många fler aspekter än för att bara undvika halal. Livsmedelsproducenterna stoppar in allt mer skit i produkterna för att få större vinster och det är kanske den största anledningen till varför man ska syna förpackningarna till maten man köper.
  • lennartsdotter
    Arima skrev 2013-02-26 22:48:40 följande:

På min arbetsplats har vi ett dilemma.Situationen är inte löst hur vi ska göra. Det finns många aspekter ur denna matfråga. Men ur mitt perspektiv..  Jag arbetar med barn i ett mångkulturellt område (ca 30-40% är muslimer) och ett par gånger i veckan serveras kötträtter/sopprätter och då endast halalslaktat. Nu har det kommit från ledningsgruppen att vi som pedagoger ska äta av all mat och äta med barnen. Men jag äter inte religiöst slaktat kött utan tar då med eget alternativ. Kokerskan lagar inte alternativ till personalen.  Jag har inte sagt att jag inte äter halalkött, det är min privatsak. Och jag pratar inte med barnen om mina åsikter eller med övriga.

Hur löser jag ett sådan situation. Jag trivs på min arbetsplats i övrigt.. men ibland går ambitionerna för lååångt..

Vad är dilemmat? Du tar med egen mat om inte skolan erbjuder dig annat. De kan inte tvinga dig att äta den mat skolan serverar. Sedan undrar jag om ni inte har något vegetariskt alternativ. Det brukar förekomma på de flesta skolor och finns det borde du väl kunna äta vegetariskt, eller har du något ideologiskt emot vegetarisk mat också?
  • lennartsdotter
    vivi85 skrev 2013-02-26 23:25:22 följande:
    Usch.. Mår illa av alla inlägg.. Är evigt glad för min msn som är jägare.. Duktig också.. Djuren har fått leva normala liv, dör snabbt. ( hoppas jag?? Enligt min man så gör de det? )
    Beror väl på vad det är för djur som jagas och hur duktig skytten är. Typiskt sett skjuts älgar i lungorna (vilket rekommenderas då det ger störst träffyta) vilket är dödande men det leder inte till omedelbar död. Älgen kan vandra iväg en bra bit innan den lägger sig varpå man söker upp den och sätter ett skott i huvudet innan man avblodar om inte älgen redan har dött.

En hare som skjuts med hagel dör omedelbart. 
  • lennartsdotter
    Svenskflicka skrev 2013-02-26 23:24:32 följande:
    Men varför respekterar inte de nyanlända Sverige som det är? För det gör de uppenbarligen inte, då de skall ha sin religion överallt. 
    Religionsfrihet innebär att alla människor har rätt att tro på vad man vill (eller inte) och även få utöva sin religion och detta ska man få göra så länge inte andra människor (eller djur) skadas av det. Sedan lever vi tillsammans i ett samhälle vilket innebär att kompromisser är nödvändiga.

Jag skulle gladeligen förbjuda import av halalkött, men EU låter inte det göras. Att motsätta sig svensk halalslakt när den i praktiken, för djuren, inte skiljer sig från konventionell slakt är inte rationellt. Det är känslobaserat, baserat på rädsla för något man inte känner.
  • lennartsdotter
    Arima skrev 2013-02-27 21:04:38 följande:
    Nej, men jag kommer att bli hungrig. Jag kommer inte att få ta med eget alternativ, då vi ska vara förebilder och äta maten som serveras. Vi som personal förutsätta äta halal om man inte är allergisk eller vegetarian.
    Och jag är inte vegetarian så jag får inte äta vegetariskt mat då det serveras halal. Vissa rätter som t ex soppa kan vara helt halal. Så det blir ett dilemma.. Jag ska vara förebild.. men jag tänker inte tala om anledningen för barnen varför jag inte äter halal... Frågan kommer att tas upp om ett par veckor.. får se hur det hela slutar.. Betald bantningskur...
    Det här är ju helt och hållet ett icke-problem eftersom skolan inte kan bestämma vad du ska äta och inte. Det har de liksom inte lagligt stöd för så om de försöker är det bara för dig att driva detta vidare till högre instanser.

Kontaktar du facket redan innan det tas upp så kommer allt antagligen lösa sig fint redan när det tas upp om ett par veckor. 
  • lennartsdotter
    Svenskflicka skrev 2013-02-27 22:51:56 följande:
    Men var finns VÅR rättighet, vi som inte vill äta halal, men tvingas till det? 
    Vem tvingas att äta halal? Det är ju ett grovt övergrepp att tvinga någon att äta någonting öht.
  • lennartsdotter
    Svenskflicka skrev 2013-02-28 09:03:46 följande:
    Finns ett flertal skolor i Sverige där man endast serverar halal. När eleverna har klagat får de svaret att de får äta ngt annat.
    Ja precis, de kan låta bli att äta köttet=ingen tvingar dem att äta halal.
  • lennartsdotter
    Fagerlund skrev 2013-02-28 14:17:06 följande:

Enligt samma princip kan man servera fläsk i svenska skolor också.
    Absolut, men av etiskt/religiösa skäl ska det finnas alternativ och vegetariska alternativ är fullgoda. Alla elever ska ju kunna få en näringsriktig lunch.
  • lennartsdotter

Det blir någonstans löjligt när en sida sitter och hävdar att halalslakt sker i liten skala på gröna ängar, gulligull och tuttinutt för i verkligheten ser det ju inte ut så. Idag sker både kosher- och halalslakt på industriell skala och det är från sådan slakt köttet i våra butiker kommer ifrån.

Om halalköttet hade kommit från djur som har levt det där sockersöta livet och som har slaktats ute på en grön äng så hade det såklart varit bättre än vilken slakt som helst från industriell skala. Men det gäller ju för ALLT gårdsslaktat kött, halal eller inte. Det går fortfarande inte att komma ifrån att även om slakten sker under de bästa förhållandena någonsin så är slakt med föregående bedövning mer human än slakt utan bedövning. 

Försök inte lura er själva eller någon annan att tro att halalköttet i frysen på ICA kommer från djur som har levt eller slaktats under småskaliga förhållanden. Halal- och kosherslakt idag är industriell, precis som den konventionella. Har man en egen gård kan man slakta hemma för eget husbehov och få till den där idylliska synen på slakt, men det är ju inte verkligheten för särskilt många.

• lennartsdotter
    Kofot skrev 2013-03-01 10:37:09 följande:

Jag håller med och därför är det bra att veta att även de djur som slaktas som halal bedövas innan de blir urblodade.

När slakten sker i Sverige.
  • lennartsdotter
    Stormallan skrev 2013-03-01 10:43:45 följande:
    Jag tycker inte att det viktiga är hur djuren slaktas, utan hur de lever.
    Jag tycker båda sakerna är viktiga.
  • lennartsdotter
    LindaEfraim skrev 2013-03-01 11:06:14 följande:
    Men fortfarande har ju Jordbruksverket kritiserat svenskt industriellt slaktat halalkött pga brister. Djur har inte blivit bedövade, "slaktarna" som är muslimer som det för övrigt måste vara vid halalslakt har inte haft utbildning för ändamålet utan är enbart muslimer och har bett för djuret innan de själva skurit av halsen och de är inte slaktare. Detta kan vi inte heller blunda för.
    Vanlig konventionell slakt råkar också väldigt ofta ut för kritik för att man missar bedövning, för att djur inte får tillgång till vatten medan de väntar på slakt osv. 

Det förekommer att svenska djurskyddsinspektörer blir dödshotade av slakteripersonal när de kommer för inspektioner på helt vanliga slakterier.
Svar på tråden Halalslakt