Inlägg från: Svenskflicka |Visa alla inlägg
  • Svenskflicka

Halalslakt

tvetalan skrev 2013-02-26 20:01:19 följande:
    Du kanske borde bosätta dig under en sten någonstans långt inne i skogen. Så du slipper träffa på religiösa människor, din familjemedlem, böneutrop, kyrkklockor och så du slipper bli "tvingad att äta halalslaktat kött".
    Ännu bättre, du kanske skall flytta till mellanöstern så får du allt du önskar dig. Dvs moskeer, minareter, halal, niqab etc etc. 
  • Svenskflicka
    lennartsdotter skrev 2013-02-26 20:45:47 följande:
    Det är lugnt, Sverige är ett sekulärt land. Varför är du rädd för muslimska lagar? Och jobba extra... det behöver du väl aldrig tacka ja till? Därav uttrycket "jobba extra", det är frivilligt. Är du rädd för att muslimska elever ska orsaka extra arbete kan du ju söka arbete på skolor med få eller inga muslimska elever (och så kan du hoppas att ingen annan elevgrupp kommer orsaka extra arbete).

Ingen kommer tvinga dig att lämna ditt barn hos en förskolepedagog med niqab heller, du får välja vilken förskola du vill. Det handlar bara om hur länge du är beredd att stå i kö.
    Men jisses, läs om. Jag har aldrig påstått att jag är rädd för muslimska lagar, bara för att jag ogillar dessa betyder det inte att jag känner rädsla för dem. Och jo, det finns då en stor risk att undervisningstiden läggs om, och vilka blir då lidande? Jo lärare? Och om nu allt skall vara så hiiiimla rättvist i detta underbara land så tar vi ett ex. Säg att muslimska elever får ledighet vid sitt nyår, och samtidigt ledigt under julveckorna. Borde inte då de andra barnen också få den ledigheten,, dsv ledigt när de andra barnen har ledigt? Hur skall det se ut om alla skall ha sina behov tillfredställda?? Brukar det inte vara så att man har behov efter vad majoriteten vill, och så vitt jaf vet så är inte muslimerna en majoritet (ännu) i Sverige. 
  • Svenskflicka
    oOHalalOo skrev 2013-02-26 20:57:26 följande:
    Men mycket av det där finns ju redan i det svenska samhället och det finns där för vi har ett samhälle som är för alla, är inte det bra? 
    Ja, Men Sverige är väl inte ALLAS Mecka? 
  • Svenskflicka
    tvetalan skrev 2013-02-26 23:22:06 följande:
    Jag har inte sagt att jag önskar mig något av det du räknat upp. Jag står för fri vilja och om man vill ha huvudbonad/ täckt ansikte/keps ja, vad som helst så ska man få ha det. Det är ett fritt val. Du, som motsätter dig förändringar, som inte tycker att samhället ska anpassas efter alla människor, borde ju rimligtvis då flytta ut till skogen eller till någon bondgård där du kan bo isolerat? Så ingen stör dig.

Jag trivs bra där jag är född och där jag hör hemma. Sverige, som svensk. Önskar att alla kunde respektera varandra för deras olikheter. 
    Men varför respekterar inte de nyanlända Sverige som det är? För det gör de uppenbarligen inte, då de skall ha sin religion överallt. 
  • Svenskflicka
    Kofot skrev 2013-02-27 09:29:29 följande:
    Inte trångsynt men det känns som ett lättare "paranoidtänk"

Då vet du nog inte ens vad begreppet står för. 
  • Svenskflicka
    Kofot skrev 2013-02-27 14:43:31 följande:
    Kan mycket väl vara fallet men nog är det en hel del panik kring islam och det tar sig uttryck på många olika sätt.
    Ena dagen klagas det på traditioner, brist på "svenskhet" eller problemet med "svenskhat" och andra dagar så är det halalkött som manglas in absurdum.
    Det är tråkigt eftersom att fokus hamnar fel. Om det nu är halalkött som ska diskuteras så borde det ju rimligtvis vara djurens väl och ve vi intresserar oss i?
    Det är en del av det jag har sagt hela tiden. Men vissa i tråden har inte läst igenom ordentligt. 
  • Svenskflicka
    tvetalan skrev 2013-02-27 14:55:25 följande:
    Svensk flicka: sluta spela dum. Det är inte ALLS vad du har sagt hela tiden. All din argumentation bottnade ju i att du var rädd för att "islam breddar ut sig" som du fint skrev när vi förklarade bilden av halal-slakt i Sverige. Är du orolig för djuren här så tycker jag att du ska sluta äta kött. All slakt är brutal.
    tvetalan: Sluta spela så J###a korrekt. Jag har aldrig sagt eller antytt att jag är rädd för islam. Däremot har jag uttryckt ett missnöje och kritiskt förhållningsätt till religionen
  • Svenskflicka
    tvetalan skrev 2013-02-27 14:55:25 följande:
    Svensk flicka: sluta spela dum. Det är inte ALLS vad du har sagt hela tiden. All din argumentation bottnade ju i att du var rädd för att "islam breddar ut sig" som du fint skrev när vi förklarade bilden av halal-slakt i Sverige. Är du orolig för djuren här så tycker jag att du ska sluta äta kött. All slakt är brutal.
    Sedan har jag inte heller menat att annan slakt är mer human än någon annan. 
  • Svenskflicka
    tvetalan skrev 2013-02-27 21:30:36 följande:
    Tack för den! Förvånad
    Jag spelar inte korrekt. Allt jag gjort sen trådstarten har varit att försöka förklara att halal-slakt i Sverige egentligen är precis som all annan slakt här, i enighet med det jag vet om halal-slakt, det jag läst och jordbruksverket. Jag skrev bland annat att Tyras blogginlägg inte borde vara en källa för din uppfattning utan att du borde söka information någon annanstans. Sedan har du bland annat skrivit en massa andra saker som jag också bemött kritiskt eftersom jag tyckt, personligen, att du haft fel. - Det betyder inte att jag har spelat korrekt.

Du har specifikt kritiserat halal-slakt för att du tyckt att det är djurplågeri, då har folk (jag och en del andra) jämfört halal-slakt med vanlig slakt som också utförs i detta långa land för att se om skillnaderna nu är så stora. Det visade sig att det knappt fanns några skillnader varför folk därför skrev att om du är kritisk mot halal-slakt så torde du också vara kritisk mot vanlig slakt också.

Nu orkar jag inte sitta och slösa tid på denna diskussion längre eftersom den inte leder någonvart. Du verkar glömma vad du skrivit och tyckt bara några inlägg innan för att sedan börja på en helt annan bana. Allt bottnar i en och samma sak vilket du också skrev ovan. Därför är detta slöseri med tid. Återkom när du är redo att öpnna ögonen för att alla i samhället ska ha samma rättigheter.

För all del. Jag bemöter dig på samma sätt som du bemöter mig.
    Du menar att jag spelar dum för att jag är kritisk emot bl halalslakt? Tyras blogg är inte min totala kunskapskälla, jag har nämligen fått lära mig att undersöka ett flertal källor. Anledningen att jag lade upp hennes blogg var att påvisa vad som kan hända om man kritiserar islam. Källan till vad halalslakt lade jag till när jag startade tråden.  Du får nog ta och läsa igenom min trådstart innan du  kritiserar vad/hur jag lagt upp ngt. 

Jag har dessutom ett flertal gånger skrivit att övrig slakt i Sverige INTE är ok. Tycker att man skall ta tag i de problem som man har på svenska slakterier. Halalslakt är in ok för mig då det sker i religionens namn, något jag sagt ett flertal gånger innan.
    Det är DU som bemötte mig med att jag inte skulle spela dum när mina argument inte passar för dig. 

Jag har verkligen inte glömt vad jag skrivit, du borde snarare läsa om och läsa RÄTT innan du påstår att jag skulle verka "dum", slösar din tid etc.

Jag vet och anser att alla har samma rättigheter, men många verkar ha glömt att samma människor också har samma skyldigheter.  
  • Svenskflicka
    tvetalan skrev 2013-02-27 21:33:26 följande:
    Jag upplever dina problem skrattretande. Finns så mycket skit i världen. Om detta är ditt enda problem i livet kan du skratta dig lycklig. 

Hoppas även att köket gör extra mat till dig i framtiden, "ohalal" så att du inte dör av förgiftning eller något........ 
    Lite samma sak om muslimerna då. Deras problem med att de måste äta halal är väl minst lika skrattretande?
Svar på tråden Halalslakt