Inlägg från: Indianica |Visa alla inlägg
  • Indianica

Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?

När lillan var liten klädde jag henne i rosa av två orsaker, det ena är att jag själv älskar rosa och det andra är att jag blev trött på att folk tog fel på kön.

Sonen klädde jag i "killkläder" för att markera att han är en kille, men när han blev runt 2 år och tydligt såg ut som en kille i övrigt (kort hår och biffig kropp redan då)så klädde jag honom "könsneutralt"  eller i rosa och blommigt, men när han var runt 3 år blev han medveten om att de andra grabbarna på dagis hade "coola killkläder" och för de flesta barn är detta med likhet med kompisar viktigt, så han ville också ha den typen av kläder och t ex inte en rosa eller blommig tröja. Nuförtiden kanske det är bättre vad gäller att barn styr varandras klädval, men för 10 år sedan var det inte så att barnen på dagis var könsneutralt klädda och då ville inte heller mina barn vara det.

Nu är mina barn i 10-årsåldern och jag handlar både könsneutralt och rosa och sånt till dottern. Båda mina barn vågar idag bryta mot normen i skolan och ha POPs glada färger på sig, fast det nu nästan är ännu mer könsuppdelat vad gäller kläder bland barnen (tjejerna i glitter och killarna i dova färger). 

• Indianica
    vampyria2 skrev 2013-02-23 08:16:17 följande:
    Kan ju även berätta att jag har en "dotter" som jag uppfostrade totalt i rosa, klänningar och en massa dockor, så fort hon själv började prata så kallade hon sig själv för flicka och när hon var runt tre så ville hon inte längre ha flickkläder och naturligtvis så fick hon bestämma sånt själv....hon lever i dag som en pojke och är lycklig som det,...jag är övertygad om att så länge man har lite koll och låter barnen veta att de får vara vad de vill och att man älskar dem till döds ändå så hamnar de rätt ändå till slut.
    Min tjej har varit en riktig "prinsesstjej" vad gäller kläder i många år och hon har frossat i Barbies och Hello Kitty. Idag är hon 10 år och är en riktig pojklicka. De andra tjejerna i klassen sminkar sig och har glittriga kläder, men hon har gärna på sig blå kläder eller allt möjligt utom rosa iaf

Det är mycket lättare att klä på en liten pojke "könsneutralt" än att tvinga t ex en treåring tjej i prinsessfasen att gå klädd så. Jag brukar jämföra småflickornas behov av rosa etc när de är 3-4 år med transornas stil till en början. De flesta transor klär sig helt "hysteriskt" när de börjar "komma ut som transor" och vill se så tjejiga ut som möjligt (stereotypt alltså) för att riktigt markera att "nu är jag tjej". Småtjejerna gör likadant, när de är 3-4 söker de sin könsidentitet och vräker på med allt de snappat upp är "tjejigt". Som förälder kan man då bli förskräckt och tycka det är överdrivet med tyllkjol och rosa paljettopp på dagis, men det är så de markerar att "jag är tjej". När de är 5 och äldre brukar dock denna fas lugna ner sig och många tjejer vill då istället se "coola" ut på olika sätt.
  • Indianica
    Maggimou skrev 2013-02-23 14:41:59 följande:
    Skulle aldrig falla mig in att köpa en helt opraktisk dutti-dutt-krusidull-klänning till en bebis. Hon är ingen handväska.

Mina ungar har bekväma, fina kläder från båda avdelningarna. Eller från "den mörka" och "den ljusa" sidan som de kanske borde byta namn till...! Mina ungar har föresten olika kön. Jag är en såndär jävla genusmupp som blandar hejvilt. Läskigt va?
    Jag har aldrig förstått varför klänning anses som opraktiskt. Jag själv har dagligen klänning och tycker det är bland det mest praktiska som finns, bara att dra på plagget så har man klätt sig och så tajts/strumpbyxor under. Min tjej har haft många mjuka klänningar av den orsaken.
  • Indianica
    fluu skrev 2013-02-23 17:38:40 följande:
    Kan tillägga att jag kan tänka mig att klä mina barn i "prinsesskläder" om barnet själv är "prinsessigt". Nu är inte min dotter det så att klä henne i prinsesskläder finns det verkliegn ingen anledning till.
    Å andra sidan, vad händer om du tar upp det prinsessiga ni fått ur källaren och låter dottern klä sig själv? Min dotter har fått klä sig själv sedan hon var 1.5 år. Ville hon ha prinsesskjol, fine, då satte jag på henne tjocka strumpbyxor/byxor under och så täckbyxor. Men jag skulle aldrig lagt ned något i källaren och sagt "mitt barn är inte prinsessigt". Barn kan ju inte köpa kläder själva, men man kan låta em välja mellan olika sorters kläder.
  • Indianica
    Maggimou skrev 2013-02-23 15:26:38 följande:
    Ni klänningsfantaster: Jag håller med. På en vuxen/äldre.

Men på en bäbis? Klänning stl 56-62? Strumpbyxor som skär in i tjockmagen och stel klänning som åker upp hela tiden? Oftast korta ärmar med knappar hit och dit att ligga på?

Eller en unge som ska krypa. Släpar tyg i marken och tar sig fram dåligt?
    Jag har alltid köpt mjuka kläder till mina barn, jätteviktigt med funktion tycker jag, så abolut inga obekväma knappar eller så. Jag tycker klänning är superbra på små barn, inga långklänningar då som kan trassla sig, utan korta mjuka klänningar som kan värma rumpan lite extra.
Svar på tråden Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?