Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?
När lillan var liten klädde jag henne i rosa av två orsaker, det ena är att jag själv älskar rosa och det andra är att jag blev trött på att folk tog fel på kön.
Sonen klädde jag i "killkläder" för att markera att han är en kille, men när han blev runt 2 år och tydligt såg ut som en kille i övrigt (kort hår och biffig kropp redan då)så klädde jag honom "könsneutralt" eller i rosa och blommigt, men när han var runt 3 år blev han medveten om att de andra grabbarna på dagis hade "coola killkläder" och för de flesta barn är detta med likhet med kompisar viktigt, så han ville också ha den typen av kläder och t ex inte en rosa eller blommig tröja. Nuförtiden kanske det är bättre vad gäller att barn styr varandras klädval, men för 10 år sedan var det inte så att barnen på dagis var könsneutralt klädda och då ville inte heller mina barn vara det.
Nu är mina barn i 10-årsåldern och jag handlar både könsneutralt och rosa och sånt till dottern. Båda mina barn vågar idag bryta mot normen i skolan och ha POPs glada färger på sig, fast det nu nästan är ännu mer könsuppdelat vad gäller kläder bland barnen (tjejerna i glitter och killarna i dova färger).