• SannaM

Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?

Som rubriken lyder: Du som har ett litet barn (eller flera) med snippa och som konsekvent köper kläder från den så kallade flickavdelningen till ditt barn - vilken är den främsta anledningen till att du gör det?(tänker nu barn som är så pass små att de inte kan bestämma själva)

Att köna ett så litet barn är för mig otroligt främmande och att kläder delas in efter kön är ju, ja, rätt befängt egentligen. Själv har jag en 1,5-åring med snopp som jag klär i barnkläder, helt enkelt. Jag vill inte begränsa honom genom att lära honom (tvinga honom) att vara på ett sätt, utan jag vill att han ska ha alla möjligheter att utvecklas till en egen individ - med egna intressen, egen klädsmak och personlighet, oberoende av vilket könsorgan han råkar ha.

minasannaord.wordpress.com/2013/02/12/mitt-ba.../
    minasannaord.wordpress.com/2013/02/18/pa-tal-.../

...men jag är nyfiken på hur du, som inte tänker som jag, tänker och resonerar. Bring it! 

Ps. Jag startar en snopptråd också...
    minasannaord.wordpress.com // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-26 15:09
    Intressant att flicktråden är så mycket längre än pojktråden! Någon som har en analys?

Jag och min skrivarnerv blir i alla fall ytterst inspirerad av detta... Och lite frustrerad av personer som kritiserar genuspedagogik och normkritik utan att veta vad det betyder. Men men...

minasannaord.wordpress.com/2013/02/24/att-vara-genusmedveten-handlar-inte-om-att-forbjuda/
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?
  • lövet2

Främst för att det ska synas att hon är flicka och också för att jag skiljer på pojkar och flickor. Tids nog blir hon ändå tonåring och klär sig i svart.

• seandra82
    lövet2 skrev 2013-02-23 07:46:45 följande:
    Främst för att det ska synas att hon är flicka och också för att jag skiljer på pojkar och flickor. Tids nog blir hon ändå tonåring och klär sig i svart.
    Skrattande
  • Dr Mupp

Jag klär mina barn i kläder som jag tycker är fina. Om det sen råkar vara så att en rosa klänning är fin så tänker inte jag vägra köpa den i nån slags tro om att flickor far illa av att ha på sig en rosa klänning. 

Jag är ingen genusmupp som tror på att förbjuda färger bara för att visa hur duktig jag är. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • TessaLove

"Så kallade" flickkläder...?
    Köper kläder i olika färger och olika modeller. Hon har ofta klänning och kjol. Hon är ju en flicka. Hon passar i allt!

• Dagdrömmaren

Vad för sorts människor tror att tjejer blir lesbiska om man klär dem i könsneutrala eller "pojkiga" kläder?? xD Måste vara det dummaste jag hört, tur att den inte har några röster än, annars hade jag blivit orolig.

Nej men om jag fick en dotter så skulle jag ge henne bekväma och fina (!) kläder. Det innebär väl könsneutrala kläder till en viss del och sedan med en klick av något tjejigt, eftersom att en del tjejkläder kan vara riktigt fina :)

• gbgumman

Tycker att rosa kläder är fint. Klär mig själv i mycket rosa. Ser ingen anledning till att jag inte ska köpa det till henne. 

Jag klädde inte min son i rosa, men valde mycket rött för det passar han i. Tror inte han skulle gilla mig idag om han bara hade bebisbilder på sig själv som bebis om jag hade haft rosa och rosetter på han.

(ps jag röstar på fi fast jag klär mina barn så här. Ser inget = mellan färg och politik)

• Maddiogora

För att hon är flicka...... För att jag tycker det finns sååååååå otroligt mycket snygga flick kläder och ja jag är nog en frossare på flick avdelningarna nu efter många är med killar innan......;)

• vampyria2

efter som jag tycker om att vi är olika kön och att jag tycker att det är tråkigt att normen har blivit att man ska göra allt till en enda sörja istället för att faktiskt förstå att vi är olika och gillar olika saker pga vilket kön vi är födda i.
    Det finns massor av studier som visar att våran hjärna är olika och att vi reagerar olika på olika saker, varför då neka till det?

Det som man ska jobba med är folks rädsla för det som är annorlunda och att det ska vara helt okej om en flicka gillar typiska killsaker eller tvärt om, alla ska vi få vara den vi är utan yttre påverkan.

Jag kan bli lite rädd när jag läser föräldrar som skriver "i mitt hur kommer aldrig rosa, prins eller prinssessaker in", då funderar jag på varför och till vilken nytta man förbjuder sånt.
    Min son älskar att klä ut sig till prinsessa och jag kan itne komma på varför jag skulle neka honom den glädjen.

Jag har två äldre döttrar som är 19 och 21 och de har varit prinsessor och lekt med både barbie och bratz när de växte upp och i dag har de trotts det väldigt bra självbild och sunda värderingar...det handlar inte om vilja kläder barnen har eller vilka leksaker de får tillgång till utan om att ha föräldrar som är med och pratar och förklarar för dem vilka värderingar som gäller i deras familj.

Nej låt barn vara det de vill och ge tusan i att ta i från dem de leksaker de faktiskt tycker om och låt dem ha vilka kläder de vill, så länge de är hela och rena. 

• sina

Jag har börjat köpa mer och mer kläder på flickavdelningen nu i storlekarna över 86. Varför? För att min unge har smalnat av, och de flesta kläderna på pojkavdelningen är så satans breda. Under 86 var det tvärtom - skulle tröjorna från flickavdelningen passa runt magen var ärmarna flera centimeter för långa.

Att sen alla tror att mina döttrar är pojkar kommer jag inte ifrån. Gula badbyxor, gröna byxor med gul tröja, bruna byxor med lila tröja - det spelar ingen roll. Alla säger "han" och "pojken" om dem.

Svar på tråden Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?