Inlägg från: Kittten |Visa alla inlägg
  • Kittten

Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?

Thaleya1 skrev 2013-02-23 22:16:37 följande:
    För jag vill ju gärna att min dotter ska få höra att hon är söt för att vara en tjej inte att hon är söt för att vara en kille, och tvärtom. Nog för att de är bebisar och feminina och maskulina drag är inte starka men på vissa bebisar finns de, och om någon antar nått så innebär det att mitt barn har drag åt det andra hållet. Det gör inte så mycket för mig, men det kanske gör nått för min bebis när den blivit äldre.

Vem säger ens "du är söt FÖR ATT VARA tjej/kille" till någon? Låter rätt otrevligt överhuvudtaget. 
  • Kittten
    Thaleya1 skrev 2013-02-23 22:29:04 följande:
    nej jag menar inte så jag menar att någon säger vad söt din dotter är, också kanske det är en son. eller tvärtom, då skulle det kännas som jaha kanske inte var så söt ändå.
    Men sötheten sitter inte i könet, barnet är ju lika sött för det i deras ögon. Sen tycker inte jag att man ska lära sina barn att andras åsikter huruvida ens utseende duger eller inte, betyder något. Det är barnets egen självkänsla som är det viktiga i den frågan :)
  • Kittten
    Isabeella skrev 2013-02-24 11:31:16 följande:
    Förstår inte heller grejen med "hen" och att allt ska vara så könsneutralt... min lillebror går på ett dagis där dem har tagit de på största allvar och han springer jämnt runt med klänningar osv på dagis, men väl hemma leker han med bilar, batman osv och säger att han känner sig utanför om han inte har klänning på dagis.. HELT SJUKT!!
    varför ska en flicka ha en blå tröja med bilar på och varför ska en kille ha en tröja med spets??
    Att pojkar tar på sig klänningar på förskolan händer HELA tiden och det är en del i att finna sin egen identitet och det har ingenting med den pågående genusdebatten att göra, utan så har det varit länge. Förutsatt att det finns utklädningskläder på förskolan då.
  • Kittten
    Lovehurts skrev 2013-02-24 13:00:57 följande:

Precis vill man klä ut sig som en klown dressup. Annars inte.
    Förstår nog inte vad ditt inlägg hade med mitt att göra, du får gärna förklara dig!
Svar på tråden Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?