Inlägg från: KimPossible |Visa alla inlägg
  • KimPossible

Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?

LinneaP skrev 2013-02-23 17:34:53 följande:
    Jag är kvinna och jag vill se ut som en kvinna! Min dotter har massor med klänningar och kjolar för att hon är flicka. Men både min dotter och jag har även långbyxor som vi tar på oss när vi vill se ut som killar!

Fy, vilken tramsig tråd. Man klär väl på sig vad man vill och så länge barnet är litet så får man faktiskt lov som förälder att bestämma vad barnet ska ha på sig.

Jag gillar när kvinnor/tjejer ser ut som en tjej. Jag gillar också när pojkar/män ser ut som killar.  Varför ska man se helt könslös ut? Vi är ju olika kön! Olika!

Men det finns inget som säger att man som kille inte får klä sig i klänning eller att en kvinna får klä sig kostym med slips. Helt fritt att välja och helt ok.

Könsneutrala kläder kan man också ta på sig om man vill att omvärlden inte ska veta om du är tjej eller kille, utan man vill ha en fråga hela tiden: Är du en kille eller tjej? Åh, vilket sött barn, är det en tjej eller kille?
    Eh... förlåt men ser man alltså "ut som en kille" om man har långbyxor?! Det syns alltså inte på varken dig eller din dotter att ni är kvinnor/tjejer om ni har byxor på er?

Det var roligast idag. Jag kan faktiskt bara garva åt eländet. Tack och lov är den synen väldigt udda och itne direkt spridd. 
    People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • KimPossible
    straw2008 skrev 2013-02-23 22:55:56 följande:
    O till er som skriver att ni har "pojkflickor" ni klär de ändå i tights de har page eller längre samt converse typ !! Jag var 12 näst intill rakad hade grå piké tröja o mörkblå lejon gympaskor byxorna var mörkgrå jeans typ. Jag var tonåring för sjutton !!! Ni som även påstår att ni är så "genus" kör ni barbietröja på er 13 åriga son på skolkortet ? Eller är det endast pojkar upp till 2 år som är gulliga i ballerinatights ??
    Fast det är ju en satans stor skillnad på att göra som din mamma gjorde, dvs köra över dig totalt, och att låta barnet själv välja hur man vill se ut och vad man har på sig. Oavsett sen om det gäller att man som pojke vill ha ballerinakjol och långt hår, tjej som vill vara kortklippt och ha spindelmannen, eller tvärtom. 

Kan du verkligen inte se den skillnaden?

Jag vill nog hävda att det är väldigt få, väldigt många färre än de som trots barnets protester föser in ungen i könsnormativ klädsel och  könsnormativt beteende/uppförande, som medvetet går emot barnets vilja, tankar och känslor och "klär" (de flesta klär väl sig själv efter typ 2-3 års ålder, och är med och väljer kläder med?) sina barn medvetet "tvärtom".

De som skriker om "genusmaffian" som förbjuder sina flickor att ha rosa och tvingar dem leka med bilar trots att de inte vill, brukar inte ha så väldigt stor koll. Eller så har de väldigt märkliga bekanta och vänner. Jag känner personligen ingen som gör så, de få undantag jag hört talas om är via nätet.

De där fanatiska människorna verkar mest vara en seglivad myt, ungefär som viskleken. Något blir större än det är för varje gång någon pratar om det.
    People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • KimPossible
    straw2008 skrev 2013-02-23 23:11:14 följande:
    Men eftersom barnet haft Barbie hela livet är det väl även ett naturligt inslag som tonåring?ta studenten i kjol som ung man ? Mörk kostym lånad av pappa till dotterns 17 års dag?
    Är det? Vår äldsta son, som glatt sprang omkring med rödvitrandig klänning som treåring, gärna målade naglarna långt upp i skolåldern och har haft alla frisyrer som finns utom pudelfrissa typ, var väldans stilig i sin (mörkt grå) kostym när han gick ut nian för ett år sen. Trots att han haft perioder där han helst klätt sig i enbart pippi.peruk, blommiga gummistövlar och kalsonger. Samt en superhjältecape.

Varför begränsa barn när de är barn? Låt de ha det de gillar, så länge det är hyfsat praktiskt och inte kostar multum. Förr eller senare så brukar de flesta veta hur man "bör" se ut i vissa sammanhang. Och att man kan se ut lite som man vill i övrigt. 
  • KimPossible
    Thaleya1 skrev 2013-02-23 23:16:46 följande:
    det är nog olika från familj till familj. Min mamma lade fortfarande fram mina kläder på morgonen när jag var 13 år. Och jag hade sån respekt för mina föräldrar att jag klagade aldrig på kläder de köpt till mig även om jag inte tyckte de var fina.

Jag brukade dock ha vissa önskemål innan de köpte kläder ibland och de brukade mötas, tillexempel mamma jag vill ha det här i katalogen, eller nästa gång du köper kläder försök att köpa nått grönt för det är min favoritfärg osv.
    Oj. Ärligt talat så låter det inte sunt alls att lägga fram kläder till sin trettonåring. Eller att bestämma kläder för ett så stort barn. 
  • KimPossible
    fluu skrev 2013-02-23 23:23:06 följande:
    Kim: Påminner lite om mig. Jag gick ofta till dagis i långkalsonger,cape och prinsesshalsband. Mina föräldrar lät mig hållas och jag slutade ganska snart med det :D
    De flesta brukar ju göra det. Såvida de inte heter Jean Pierre Barda. Då kan man visa sig i bara blöjor i public tv också. 

Helt OT, jag både avskydde det och gillade det. Det sista för att det tydligen behövs folk som bryter normgränserna.  
  • KimPossible
    straw2008 skrev 2013-02-23 23:29:39 följande:
    I vår familj fanns inte pengarna för att klaga. Min mamma la fram kläder säkert tills jag var 14 o jag började bestämma själv typ vid 14. Inte en chans i hela världen att jag ens trode att jg kunde påverka mina föräldrar som 2 åring. Inte på världskartan.
    Fast det handlar väl inte om pengar? Det fanns ju second-hand, byteskedjor och bytesdagar även när vi växte upp. Hur svårt kan det ha varit att åtminstone till färg eller hyfsad form tillfredsställa en unges smak på klädsel? 

En helt annan sak att man inte besinningslöst köper vad som helst barnet pekar på. Fast det upplever jag nog mest att de som är _för_ traditionell könsuppdelning i klädsel tenderar att göra.

Men förklara gärna pengaargumentet för mig. Jag är ärligt nyfiken på hur du menar. Det kostar liksom lika mycket att köpa en klänning till en kille som till en tjej, och lika mycket att köpa en kostym till en tjej som till en kille.

Om man nu ska köra stereotypa exempel. 
  • KimPossible
    Thaleya1 skrev 2013-02-23 23:31:49 följande:
    Jag var en bråkig treåring men i tonåren bråkade jag aldrig med mina föräldrar, jag var hemskt snäll som tonåring..men det beror nog mer på en psykiskt misshandlande styvmor som tryckte ner mig och fick mig att inte våga.
    Thaleya1 skrev 2013-02-23 23:39:30 följande:
    Det kan man förstå, men jag förstår fortfarande inte varför de snaggade ditt hår om du inte ville?

min styvmor klippte min lillasysters hår i en extremt ful page när hon var liten, men det var endast för att vara elak. Hon bortförklarade det till pappa med att hon såg ju söt ut i kort hår och det är praktiskt med kort frisyr.

Herregud... Rynkar på näsan Problemet här är ju inte att någon försökte göra något slags statement, eller ens hade några tankar om att göra tvärtemot konventionerna, utan problemet är ju att ni fick leva med ett sadistiskt svin. Och att ni hade en förälder som inte vågade stå upp för er emot henne.  Fy fan. Så ledsen man blir av att läsa sånt.  Jag får ont i magen.

Jag beklagar uppriktigt. Skönt att du (vet inte hur det är för din syster) kunnat komma vidare i livet iaf. {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?