Inlägg från: Lovehurts |Visa alla inlägg
  • Lovehurts

Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?

Enkelt,för att det är just en TJEJ. Vill att man ska se det och hon att hon ska må bra av det i framtiden:) och nej har inget emot rosa på min dotter. Mycket fint och TJEJIGT.

• Lovehurts
    augustisten skrev 2013-02-23 08:51:17 följande:
    Jag har barnkläder på mina barn, dottern har mycket som sonen haft, men det mesta finns inte kvar då det är fem år emellan. Jag valde dock "annat" för dottern har mycket tunikor. Ett väldigt praktiskt plagg (speciellt på knubbiga barn som tröjor ofta åker upp på) som sonen också hade en hel del - men tyvärr blir det ju lite av ett statement att klä en pojke i det - och jag var inte bekväm med att välja det åt honom (men som lite större valde han det ofta själv). Så tunikor används helt klart mer nu. Dottern är 1,5 nu och folk tror ibland att hon är en pojke men det verkar inte bekymra henne alls faktiskt. Sonen reagerar fortfarande inte nämnvärt om någon tror att han är flicka heller.

Ser du ens va du skriver? 1,5 år och hon "verkar" ej bry sig hm nä undra varför?? Jo för att hon är 1,5 år hm. Sen "nämnvärt" på sonen. Orkar inte!!
  • Lovehurts
    gbgumman skrev 2013-02-23 09:03:03 följande:
    Hade han gett mig den minsta vink om att han ville ha rosa och rosetter så hade jag gladeligen överöst honom med det. Hitintills har han aldrig visat det minsta intresse för att klä sig alls. Skulle nog helst ha pyjamas hela dan.

• Lovehurts
    Millan83 skrev 2013-02-23 10:57:59 följande:
    Väntar med spänning på svaren! Blir själv irriterad varje gång jag handlar på hm och det står "tröja kille" när jag köpt en fin tröja till min dotter. Jösses liksom! Varför inte "tröja barn"? Så, jag köper från båda avdelningarna eftersom jag köper plagg jag tycker är fina och vill inte begränsas av nån löjlig indelning! 

Men vadå har du inte en FLICKA & kanske en POJKE. Klart det ska stå vad dom är gjorda till/för. Du vet det är en skillnad på pojke/flicka ;) Ska jag handla ett plagg till min son t ex då går jag ju inte in på flickavdelningen.
  • Lovehurts
    fluu skrev 2013-02-24 01:31:07 följande:
    Jo,men kläderna och att till exempel borsta tänderna tillhör ju inte själva kroppen och utseendet. Klädena sitter inte fast på kroppen och är inte en del av människan och så och man kan ju inte se om någon luktar fräscht i munnen. Att vara hel och ren är inte din kropp liksom. Dina bröst/näsa/läppar ser  likadana ut vare sig du duschar varje dag eller inte. Konstig jämförelse,jag vet:P Men jag kan inte förklara på bättre sätt. Att vara "hel och ren" lär jag givetvis min dotter,men att hennes kropps utseende är oviktigt. Och nu när tråden ändå handlar om genus så är det väl bara att påpeka att en tex en tjej kan vara lika nyduschad/hel och ren/fräsch i både kjol och snickarbyxor:p
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir

Förstår inte riktigt dina inlägg? Så det är " fel " att vija va fin,ta hand om sig,hålla sig ren och fräsch,klä sig i snygga (smaksak) kläder m.m Om inte tänder nu t ex borstas så blir dom ju faktiskt gula med ett dåligt tandkött. Alltså så blir det en uts fråga och så att inte människor vill va din vän. Klart kläder är viktigt likaså uts till en viss del. Alla vill ju se ok ur,rena och fina:) ber om ursäkt om något ser konstigt ut,skriver i från mobil.
  • Lovehurts
    SannaMac skrev 2013-02-24 11:27:03 följande:
    Ett barn klätt i spets/klänningar/rosetter/ömtåligare material/alltid ljusa kläder blir bemött, behandlat och tilltalat annorlunda än ett barn klätt i grövre material/kläder med bil- eller spidermantryck/mörkare/lekvänliga kläder. Så kläder hör i allra högsta grad ihop med uppfostran.
    minasannaord.wordpress.com // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma

Så är dessa kläder då negativt???
  • Lovehurts
    beccagranen skrev 2013-02-24 11:33:50 följande:
    Skitsnack. Min son har alltid gått i "pojkkläder", han är kännslig som person, blir lätt upprörd etc. vi har alltid en mjuk ton och tröstar om han behöver det. Dottern har mer skinn på näsan, van att slå sig fram med brosan, hon är inte i närheten av hans kännslighet. faller hon så reser hon sig och fortsätter med sitt, medan sonen måste leta efter rodnad och bli ompysslad.

Bra där,vilket skitsnack!
  • Lovehurts
    Kittten skrev 2013-02-24 12:45:17 följande:
    Att pojkar tar på sig klänningar på förskolan händer HELA tiden och det är en del i att finna sin egen identitet och det har ingenting med den pågående genusdebatten att göra, utan så har det varit länge. Förutsatt att det finns utklädningskläder på förskolan då.

Precis vill man klä ut sig som en klown dressup. Annars inte.
  • Lovehurts
    SannaMac skrev 2013-02-25 17:57:50 följande:
    Intressant diskussion! Något som jag tycker skaver lite dock är att det här med att agera genusmedvetet, diskussion om könsneutrala kläder osv. ofta missförstås. Många tror att genusmedvetna vill förbjuda det ena eller det andra, eller att vi till och med vill sudda ut just DIN eller DITT BARNS könsidentitet. Så är det inte. Verkligen inte. minasannaord.wordpress.com/2013/02/24/att-var.../  
    minasannaord.wordpress.com // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma

Men snälla,vart vill du/ni komma då? Nä orkar ej läsa någon dålig länk. Du/ni vill bara att inget hon/han ska finnas hm sjukt. Eller att killar ska ha klänning m.m hmmm. Då blir världen bättre och ni har "vunnit" någon liten kamp över något som bara är löjligt. Vad är "hen" bara liksom? Lika som "it" ?
  • Lovehurts
    Mummamalin skrev 2013-02-27 18:51:15 följande:
    Tro mig, när dottern börjar i dagis så kommer jag att ifrågasätta olikheter när jag ser dem. Men allt det där handlar inte om enstaka grejer. Vill du förändra världen så funkar det inte att säga "men varför vill du rädda djur här hemma när barn svälter i afrika" för livet är en så mycket större, mer komplext maskineri än så. Det börjar här hemma i mitt hem, med vilka "battles i pick" och kommer att fortsätta i skolan och tills den dag mina barn står på egna ben. Då hoppas jag att jag gett dem värdegrund nog för att de ska kunna stå på den. Min värdegrund är ganska enkel egentligen, det ska inte spela roll om du är pojke eller flicka senare i livet. Men vad sänder jag min dotter för singnaler om hon från dag ett är uppklädd som en rosa liten dekorations tårta? Vänd på steken Jenni, tror jag att pojkar blir behandlade som busar och flickor som tysta dekorationer om de är klädda enligt gamla könsstereotypa klicheér? Ja. Ta bara en titt på den här tråden och hur hårt det sitter, ända in i benmärgen på förnuftiga vuxna kvinnor, att försvara dessa klicheér med näbbar, klor och ibland tillochmed ilska. Vi har ett litet tankeexpriment här hemma. Två kaffekoppar, en blå med en kvinna på och en röd med en man på. Båda två tänkte vi oss inte för första gången utan valde efter färg, inte efter illustrationen. Det sitter riktigt djupt rotat i oss. Jag vet att det påverkar mig, ändock gör jag sådana val. Det skrämmer mig lite för om jag, som ändå tänker relativt mycket på det här iomed att jag jobbar med att göra produkter till barn, gör det ryggmärgsvalet. Hur ska inte då en pedagog i en skola bete sig? Ska min dotter också behöva växa upp i en värld där den mest inkomstinbringande kortsiktiga investeringen en smart snygg ung kvinna kan göra inte är i en utbildning utan i en tuttoperation?

Mummamalin skrev 2013-02-27 18:51:15 följande:
    Tro mig, när dottern börjar i dagis så kommer jag att ifrågasätta olikheter när jag ser dem. Men allt det där handlar inte om enstaka grejer. Vill du förändra världen så funkar det inte att säga "men varför vill du rädda djur här hemma när barn svälter i afrika" för livet är en så mycket större, mer komplext maskineri än så. Det börjar här hemma i mitt hem, med vilka "battles i pick" och kommer att fortsätta i skolan och tills den dag mina barn står på egna ben. Då hoppas jag att jag gett dem värdegrund nog för att de ska kunna stå på den. Min värdegrund är ganska enkel egentligen, det ska inte spela roll om du är pojke eller flicka senare i livet. Men vad sänder jag min dotter för singnaler om hon från dag ett är uppklädd som en rosa liten dekorations tårta? Vänd på steken Jenni, tror jag att pojkar blir behandlade som busar och flickor som tysta dekorationer om de är klädda enligt gamla könsstereotypa klicheér? Ja. Ta bara en titt på den här tråden och hur hårt det sitter, ända in i benmärgen på förnuftiga vuxna kvinnor, att försvara dessa klicheér med näbbar, klor och ibland tillochmed ilska. Vi har ett litet tankeexpriment här hemma. Två kaffekoppar, en blå med en kvinna på och en röd med en man på. Båda två tänkte vi oss inte för första gången utan valde efter färg, inte efter illustrationen. Det sitter riktigt djupt rotat i oss. Jag vet att det påverkar mig, ändock gör jag sådana val. Det skrämmer mig lite för om jag, som ändå tänker relativt mycket på det här iomed att jag jobbar med att göra produkter till barn, gör det ryggmärgsvalet. Hur ska inte då en pedagog i en skola bete sig? Ska min dotter också behöva växa upp i en värld där den mest inkomstinbringande kortsiktiga investeringen en smart snygg ung kvinna kan göra inte är i en utbildning utan i en tuttoperation?

Låter mycket bra;) och JA världen ser ut så och är ingen kliche utan verklighet!!!
Svar på tråden Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?