• Ant3

Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?

SannaMac skrev 2013-02-25 17:54:52 följande:
    Varför frågar ens folk det första de gör om en flicka eller pojke ligger i barnvagnen? Jo, för att de annars inte vet hur de ska förhålla sig. 
    Eller så kanske man frågar för att man är nyfiken eller bara är socialt artig?
  • Ant3
    Skepparen skrev 2013-02-26 10:51:48 följande:
    Jo, litet som man kan fråga om en hund är en tik eller hanhund. Men är man genustaliban så är man, då ingår det att se problem som inte finns.
    Exakt, det behöver inte vara konstigare än så.

Jag förstår inte vad TS menar med "för att de annars inte vet hur de ska förhålla sig". När jag springer på en bekant som fått barn påverkar inte könet hur jag uppför mig runt barnvagnen och samtalen brukar bli desamma oavsett.
  • Ant3
    SannaMac skrev 2013-02-26 15:06:50 följande:
    Det intressanta är att det ses som "socialt artigt" att fråga efter någons kön, och att vi är så vansinnigt nyfikna på just detta. Om vi lär känna ett barn närmare så kommer vi med största sannolikhet få reda på könet förr eller senare, ett barn som vi bara möter då och då har vi egentligen ingen glädje av att veta vilket könsorgan den har. Ålder, kan man fråga om, eller namn för den delen (och då kanske man får könet på köpet, om man har tur )
    Men det handlar inte om just könet, det är bara en av flera frågor i ett samtal.
    "Jävlar, har du fått barn, när då? Vad blev det? Åhfan en dotter, vad heter hon? Hoppas hon är snällare om nätterna än vad min dotter var, höhö.." kan det till exempel låta när jag träffar en gammal vän med barnvagn. Jag ältar liksom inte vilket kön det blev och hänger upp mig på det.

Jag förstår inte vad du menar med "för att de annars inte vet hur de ska förhålla sig". Vad tror du kommer hända med mig när jag får svaret? Att jag plötsligt ska börja dekorera barnvagnen med glitter eller dödskallar?
  • Ant3
    Skepparen skrev 2013-02-26 15:22:26 följande:
    Det intressanta som jag ser det är er enorma fascination inför kön. För att vara ett anhang som påstår att könet inte är det intressanta är ni alla märkligt låsta vid just könet.
Svar på tråden Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?