• stor grön drake

Hur svåra pussel lägger era 3-åringar?

Min kille är 3 år och 3månader och älskar att lägga pussel. Jag har lite svårt att hitta bra pussel i hans ålderskategori, och blev nifiken på hur det är för andr. Hur svåra, hur många bitar alltså, pussel klarar era treåringar? Och var hittar jag bra pussel?

• Svar på tråden Hur svåra pussel lägger era 3-åringar?
  • Flickan och kråkan

Jag har två väldigt olika barn. Äldsta fyllde 5 år i julas - har alltid varit pusseltokig - och lägger 500-bitars idag. Yngsta fyller 4 år i april och har varit helt ointresserad innan, men nu plötsligt så lossnade det bara. Han tycker att det är kul och lyckas få ihop pussel på 50-100 bitar (beror lite på motiv).

När äldsta var i din barns ålder så la han pussel på 100 bitar. När min yngsta var  i ditt barns ålder så kunde han med möda få ihop ett pussel på 6-9 bitar .-).

• LsH

Min är 3 år och 9 mån och han lägger pussel med upp till 100 bitar. När han var nyss fyllda tre så byggde han pussel med 20-50 bitar. Han har alltid varit ett pusselfreak  

Tycker att man hittar bra pussel på leksaksaffärerna.  

• ldis

Min kille är 2 år och 10 månader och lägger utan svårigheter 20-bitarspussel, så vi kommer köpa lite svårare nästa gång. Första gångerna gör vi dem tillsammans och när han har sett dem ngn gång får han ihop dem själv.

• tilj75
    Flickan och kråkan skrev 2013-02-23 10:49:20 följande:
    Jag har två väldigt olika barn. Äldsta fyllde 5 år i julas - har alltid varit pusseltokig - och lägger 500-bitars idag. Yngsta fyller 4 år i april och har varit helt ointresserad innan, men nu plötsligt så lossnade det bara. Han tycker att det är kul och lyckas få ihop pussel på 50-100 bitar (beror lite på motiv).

När äldsta var i din barns ålder så la han pussel på 100 bitar. När min yngsta var  i ditt barns ålder så kunde han med möda få ihop ett pussel på 6-9 bitar .-).
    Coolt med en femåring som kan lägga så svåra pussel. Tänk vad olika det är.

TS, varför måste du köpa pussel i hans ålderskategori? Kan du inte köpa pussel med lagom många bitar istället?
    ♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
  • Flickan och kråkan
    tilj75 skrev 2013-02-23 10:55:06 följande:
    Coolt med en femåring som kan lägga så svåra pussel. Tänk vad olika det är.
    Ja. Och det är fascinerande att ha två täta pojkar som är så olika på alla sätt och vis . Jag har lovat att plocka fram ett av mina gamla 1000-bitars då han lagt ett par 500-bitars under sportlovet. 
  • Mary Jo

Min tjej som precis fyllt 3 år kanske lägger 10 bitars pussel. Hon har absolut inte tålamod till mer hahaha!

Mamma till Vilja-10 och Tintin-12
  • skogsvitter

Undrar också varför du nödvändigtvis måste köpa i hans ålderskategori? Det har vi aldrig gjort med äldsta dottern som älskat att bygga pussel sedan hon var ca 1½ år. Bra pussel finns överallt, men du måste ju börja bortse från ålderssiffran!

• skogsvitter

I den åldern skulle jag tippa att 50-100 bitars är en lagom utmaning för ett barn som gillar att bygga pussel. Vår yngsta är 2,5 år och bygger pussel av den storleken. 100-bitars med viss hjälp dock, annars tappar hon tålamodet Så de är egentligen lite för svåra för henne ännu!

• tilj75
    Flickan och kråkan skrev 2013-02-23 11:24:43 följande:
    Ja. Och det är fascinerande att ha två täta pojkar som är så olika på alla sätt och vis . Jag har lovat att plocka fram ett av mina gamla 1000-bitars då han lagt ett par 500-bitars under sportlovet. 
    Min femåring klarar kanske 100 bitar, fyraåringen 75 bitar och treåringarna klarar knappt ett sexbitars, de är inte alls lika intresserade som brorsorna har varit. Undrar om det kan bero på att de första två börjat dagis tidigare, vi har ju pussel hemma men det kanske inte är lika roligt att sitta hemma och pussla.
    ♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
  • Flickan och kråkan
    tilj75 skrev 2013-02-23 12:43:05 följande:
    Min femåring klarar kanske 100 bitar, fyraåringen 75 bitar och treåringarna klarar knappt ett sexbitars, de är inte alls lika intresserade som brorsorna har varit. Undrar om det kan bero på att de första två börjat dagis tidigare, vi har ju pussel hemma men det kanske inte är lika roligt att sitta hemma och pussla.
    Mina har börjat förskola relativt sent. Äldsta började som 3-åring. Yngsta när han var 2,5. Jag tror det har mer med intresse att göra. Min äldsta är väldigt systematisk och rationell av sig....vad gäller allt. Knäckte läskoden strax efter 3, älskar pussel, räknar mycket etc. Min yngsta är inte alls intresserad av sådan. Han har en fantasi och kreativitet på ett helt annat sätt istället. barn är olika . Båda mina gillar t.ex. lego, men det är intressant hur de beter sig med lego. För äldsta handlar det om att få en komplicerad instruktion och ritning och bygga ihop det hela, sedan är den färdiga produkten rätt ointressant - rasas för att byggas igen. Min yngsta tycker att det för all del är kul att bygga, men vill framför allt leka med den färdiga bilen, huset eller vad det nu är .
Svar på tråden Hur svåra pussel lägger era 3-åringar?