• stor grön drake

Hur svåra pussel lägger era 3-åringar?

Min kille är 3 år och 3månader och älskar att lägga pussel. Jag har lite svårt att hitta bra pussel i hans ålderskategori, och blev nifiken på hur det är för andr. Hur svåra, hur många bitar alltså, pussel klarar era treåringar? Och var hittar jag bra pussel?

• Svar på tråden Hur svåra pussel lägger era 3-åringar?
  • stor grön drake

Det är inte jätteviktigt med ålderskategorin (3-5 år) men han är kinkig på motiv och här finns det bilar med max 48 bitar och sen jätteavancerade saker med fantastiskt fina djurmotiv som inte intresserar honom ett dugg. Så nätsidor med bra pussel sökes Just nu har han ett 60 bitars som han klarar utan problem, men mer utan att bitarna är hopplöst små har jag inte hittat, han behöver ändå ganska stora bitar ännu

• Flickan och kråkan
    stor grön drake skrev 2013-02-23 13:04:44 följande:
    Det är inte jätteviktigt med ålderskategorin (3-5 år) men han är kinkig på motiv och här finns det bilar med max 48 bitar och sen jätteavancerade saker med fantastiskt fina djurmotiv som inte intresserar honom ett dugg. Så nätsidor med bra pussel sökes Just nu har han ett 60 bitars som han klarar utan problem, men mer utan att bitarna är hopplöst små har jag inte hittat, han behöver ändå ganska stora bitar ännu
    Det finns en hel del pussel med tecknade motiv som har runt 100 bilder. Foton är svåra. Det finns en hel del Astrid Lindgrenmotiv som är runt 100 bitar. Min yngsta fick ett 100-bitars med motiv från cars härom veckan. Vi har ett 100-bitars med "djungelhjul" också. Alla dessa är köpta på bokhandlare.
  • stor grön drake
    Flickan och kråkan skrev 2013-02-23 13:13:02 följande:
    Det finns en hel del pussel med tecknade motiv som har runt 100 bilder. Foton är svåra. Det finns en hel del Astrid Lindgrenmotiv som är runt 100 bitar. Min yngsta fick ett 100-bitars med motiv från cars härom veckan. Vi har ett 100-bitars med "djungelhjul" också. Alla dessa är köpta på bokhandlare.
    bokhandlarna här har inte alls pussel, och som sagt, leksaksbutikerna har "småbarnspussel" eller "vuxenpussel" och inte heller på lekmer hittade jag något bra
  • Margaux

Min grabb är 2 år och 10 mnd. Han har just fått 25 bitars träpussel med Disneymotiv. Det var två i lådan och han lägger dem på tre röda. Tycker det verkar vara lagom svårhetsgrad ändå!

• cosinus

Jätteolika. Min 2.5-åring lägger 20 bitar själv utan problem om det är ett bra pussel. 5-åringen kan däremot ha problem med vissa av våra 20-25 bitarspussel som har typ 10 helsvarta bitar. Då tappar han motivationen.

Jag tycker bra pussel är t ex bamsepussel med hela bamsefamiljen för då har barnen lätt att få ihop de olika figurerna. Sämre pussel är t ex starwars med mycket svart och flera likadana svärd åt olika håll.

En pusselintresserad 3-åring fixar nog 50-80 bitar om det är är ett pussel med bra motiv. Kanske ännu fler bitar om det är ett tålmodigt barn :)

• teec

Min dotter nyss fyllda tre lägger lätt 50-100 bitar.

Är ett pusselfreek med stort tålamod.

När hon var två la hon lätt 35-40 bitars.

Och jag själv ääääääälskar pussel. Min sambo på 31 år klarar bara 20 bitars. :)

• skogsvitter
    stor grön drake skrev 2013-02-23 14:04:34 följande:
    bokhandlarna här har inte alls pussel, och som sagt, leksaksbutikerna har "småbarnspussel" eller "vuxenpussel" och inte heller på lekmer hittade jag något bra
    Oj? Bor du i Sverige?
    Jag har nog aldrig varit i en stad där man inte haft vanliga pussel i bokhandeln eller i leksaksbutiker. Har ni någon hobby-butik? Spelbutik? Vi bor i en medelstor stad i Norrland och här finns det en hel uppsjö av spel och pussel på leksaksaffären inne i stan, bra pussel finns också på var och varannan livsmedelsaffär. Ica maxi, coop, citygross tex.

Kolla annars tex lekmer.se, br leksaker och toys r us på internet.
  • stor grön drake

Nej. På lekmers finska sida är alla "bra" pussel slutsålda :)

skogsvitter skrev 2013-02-23 16:01:50 följande:
    Oj? Bor du i Sverige? Jag har nog aldrig varit i en stad där man inte haft vanliga pussel i bokhandeln eller i leksaksbutiker. Har ni någon hobby-butik? Spelbutik? Vi bor i en medelstor stad i Norrland och här finns det en hel uppsjö av spel och pussel på leksaksaffären inne i stan, bra pussel finns också på var och varannan livsmedelsaffär. Ica maxi, coop, citygross tex. Kolla annars tex lekmer.se, br leksaker och toys r us på internet.

Min kille har inte tålamod alls annars, därför faschineras jag av hans pusslande själv älskar jag pussel.
  • skogsvitter

Du bor i Finland? Är det så dåligt utbud på pussel där alltså?
    Har tyvärr ingen koll på finska webb-butiker.

• stor grön drake

Kanske inte generellt, men här där jag bor tydligen jag hoppas på att de ska få in lite nytt nu när alla reor är över, kan ju vara att det bara varit väldigt urplockat, vad vet jag.

skogsvitter skrev 2013-02-23 20:24:13 följande:
    Du bor i Finland? Är det så dåligt utbud på pussel där alltså? Har tyvärr ingen koll på finska webb-butiker.

• Maggimou

50-bitars. Han älskar pussel. Köpte några nya på Akademibokhandeln nyligen.

• TheStar

Hade också svårt att hitta bra pussel med 50-100 bitar som inte är bara gulliga djur på. Hittade dock ett som hette typ XL med dinosaurier, 100 bitar men stora bitar som är lättare för små barn (perfekt för min 3,5-åring). Fanns på Leklust, men har sett samma serie på Barnens hus och Citygross.

• underverket 06

Min son är i o för sig 4, men han är helkass på puzzel. Har aldrig varit intresserad av det. Jag försöker få honom att lägga pussel o jag tror på sin höjd han klarar 25 bitar. Han är dock väldigt intersserad av bokstäver. Kan alla bokstäver o börjar så smått lista ut hur han ska knäcka läskoden tror jag, så det beror ju på vad barnet intresserar sig för.

• Flickan och kråkan
    TheStar skrev 2013-02-23 22:20:27 följande:
    Hade också svårt att hitta bra pussel med 50-100 bitar som inte är bara gulliga djur på. Hittade dock ett som hette typ XL med dinosaurier, 100 bitar men stora bitar som är lättare för små barn (perfekt för min 3,5-åring). Fanns på Leklust, men har sett samma serie på Barnens hus och Citygross.
    Det är Ravensburger som har XL och XXL tror jag det finns med. 
Svar på tråden Hur svåra pussel lägger era 3-åringar?