• Anonym

Kan bisexuella vara kroppsfixerade?

Jag undrar hur bisexuella egentligen ser på det yttre när man kan känna sig sexuellt attraherad av de bägge könen. Finns begreppet kön överhuvudtaget i deras medvetande? Allt är kanske ”hen” oavsett kön. Men om det inte är könet. Vad är det då som gör en synbart attraherad?

När man pratar om sexuell läggning man har. Så pratar man ju om vilket kön man känner sig mest attraherad utav. Könet är ju därmed något man går efter. I alla fall då man är heterosexuell och är sexuellt attraherad av någon. Men hur funkar det hos bisexuella?

• Svar på tråden Kan bisexuella vara kroppsfixerade?
  • Anonym (blomma)

Jag tänder på både kvinnor och män. Jag bryr mig om den jag är med är kvinna eller man. 
    Visst är personligheten viktigt, men jag lägger märke till kroppen lika mycket som någon annan. Kan tända på någon för att den är manlig i både personlighet och utseende och tvärtom.
    Ibland vill jag gnugga tuttar och slicka fitta. Ibland vill jag ha en kuk att leka med. Ibland både och. 

• Gemini

Men man vill väl se bra ut oavsett vilket kön man tänder på? Jag förstår inte riktigt TS :P

• Anonym
    Anonym (blomma) skrev 2013-02-23 23:11:47 följande:
    Jag tänder på både kvinnor och män. Jag bryr mig om den jag är med är kvinna eller man. 
    Visst är personligheten viktigt, men jag lägger märke till kroppen lika mycket som någon annan. Kan tända på någon för att den är manlig i både personlighet och utseende och tvärtom.
    Ibland vill jag gnugga tuttar och slicka fitta. Ibland vill jag ha en kuk att leka med. Ibland både och. 

Jag avundas faktiskt dig. För rent teoretiskt så har du ju dubbelt så stor chans att träffa någon att gilla och ha sex med än dem som bara kan tända på ett kön. Faktum med att jag håller med de vad de gamla grekerna och till viss del romarna även ansåg. Nämligen att bisexualitet var en högre dygd dvs. en mer komplett och utvecklad människa. Och jag vet i kattsingen om inte jag håller med i min egen längtan. För den känns många gånger ganska hopplös så att jag ibland önskar att jag vore bisexuell.  

• Anonym
    Gemini skrev 2013-02-23 23:15:55 följande:
    Men man vill väl se bra ut oavsett vilket kön man tänder på? Jag förstår inte riktigt TS :P

Jovisst! Men där ifrån att kunna ha sex med vederbörande. Känns i alla fall för mig himmelsvid främmande. För jag försöker till och med bli bättre på att öppet erkänna för mig själv att jag visst kan tycka vissa killar är ”söta” precis som tjejer. Men observera att det då är för att jag då mer ser killen som en tjej t ex då YOHIO och i viss mån då också Ulrik m.fl. Observera att det nu är utifrån vad jag tycker. Men skulle aldrig klara av att ha sex med någon av dem.       

• Gemini
    Anonym skrev 2013-02-23 23:37:09 följande:
    Jovisst! Men där ifrån att kunna ha sex med vederbörande. Känns i alla fall för mig himmelsvid främmande. För jag försöker till och med bli bättre på att öppet erkänna för mig själv att jag visst kan tycka vissa killar är ?söta? precis som tjejer. Men observera att det då är för att jag då mer ser killen som en tjej t ex då YOHIO och i viss mån då också Ulrik m.fl. Observera att det nu är utifrån vad jag tycker. Men skulle aldrig klara av att ha sex med någon av dem.       

Jag vet inte vad jag är, har bara varot med tjejer men Yohio är förjävligt snygg ^^
  • Anonym (v)

Könet spelar absolut in. En del bisexuella drar mer åt kvinnohållet, en del åt manshållet. En del är väldigt 50/50. Sen tror jag också att det ofta är så att det är olika saker som attraherar en hos män och kvinnor, om man inte tänker på just könsorganen.

Jag tror att du har gjort det mer komplicerat för dig än vad det behöver vara! Det handlar ju bara om attraktion. "Åh, hen är snygg. Hen vill ligga med mig, jag vill ligga med henom", och sen ligger man. Det är ju samma sak som händer för dig när du träffar en intressant tjej. Enda skillnaden för bisexuella är att det händer när de träffar killar också.

Sen att du vill lära dig att kunna erkänna att du kan tycka att killar är snygga är jättebra! Det är ju nästan lite löjligt om man vägrar erkänna det bara för att man känner att man behöver vara SÅ himla straight. Att tycka att killar kan vara snygga betyder inte automatiskt att man måste känna att man vill ligga med dem.
    Jag är lesbisk och träffar ofta skiiitsnygga killar! Jag är inte attraherad av dem, men jag kan säga att de är snygga på samma sätt som jag kan säga att en häst är vacker, t.ex. Förstår du hur jag menar? De ser bra ut, så enkelt är det. Det betyder inte att jag är attraherad av dem eller vill ha dem i min säng.
    Lite dåligt exempel, men det är faktiskt söndag. Då får man vara lite seg.

• Anonym
    Anonym (v) skrev 2013-02-24 15:13:12 följande:
    Könet spelar absolut in. En del bisexuella drar mer åt kvinnohållet, en del åt manshållet. En del är väldigt 50/50. Sen tror jag också att det ofta är så att det är olika saker som attraherar en hos män och kvinnor, om man inte tänker på just könsorganen.

Jag tror att du har gjort det mer komplicerat för dig än vad det behöver vara! Det handlar ju bara om attraktion. "Åh, hen är snygg. Hen vill ligga med mig, jag vill ligga med henom", och sen ligger man. Det är ju samma sak som händer för dig när du träffar en intressant tjej. Enda skillnaden för bisexuella är att det händer när de träffar killar också.

Sen att du vill lära dig att kunna erkänna att du kan tycka att killar är snygga är jättebra! Det är ju nästan lite löjligt om man vägrar erkänna det bara för att man känner att man behöver vara SÅ himla straight. Att tycka att killar kan vara snygga betyder inte automatiskt att man måste känna att man vill ligga med dem.
    Jag är lesbisk och träffar ofta skiiitsnygga killar! Jag är inte attraherad av dem, men jag kan säga att de är snygga på samma sätt som jag kan säga att en häst är vacker, t.ex. Förstår du hur jag menar? De ser bra ut, så enkelt är det. Det betyder inte att jag är attraherad av dem eller vill ha dem i min säng.
    Lite dåligt exempel, men det är faktiskt söndag. Då får man vara lite seg.

Jag vill tacka dig för ett snällt och ärligt svar. Det var mycket bra skrivet. Tänk om alla svar var som dina här! Vad kul det skulle kunna vara att byta erfarenheter med varandra då.  

Sedan vill jag till dig säga att jag tror du har rätt. För man gör det nog många gånger betydligt mycket mer komplicerat än vad det egentligen är. Men det hör väll till att man är lite rädd för det som är nytt och lite främmande för en.

• Anonym (v)
    Anonym skrev 2013-02-24 19:27:27 följande:

Jag vill tacka dig för ett snällt och ärligt svar. Det var mycket bra skrivet. Tänk om alla svar var som dina här! Vad kul det skulle kunna vara att byta erfarenheter med varandra då.  

Sedan vill jag till dig säga att jag tror du har rätt. För man gör det nog många gånger betydligt mycket mer komplicerat än vad det egentligen är. Men det hör väll till att man är lite rädd för det som är nytt och lite främmande för en.

Ja, tänk om! Jag tycker bara att det är roligt att du vill lära dig något nytt, det är stort av dig!

Absolut, och att vara rädd har man all rätt att vara. Det är när rädslan blir till hat som man har ett problem. Att göra som du, fråga på ett vänligt och respektfullt sätt, tycker jag bara är jättebra.

Jag tror att det bästa man kan göra är att lära sig att inte bry sig så himla mycket. Whatever floats your boat liksom. Det finns så himla många olika sexualiteter som kan te sig på så himla många olika sätt. Min bästa tjejkompis, t ex, ser sig som helt straight men tycker om att kyssa tjejer ibland.
    Det är bara du som kan definiera din sexualitet. Du kan vara en straight kille som kan erkänna att killar är snygga. Du kan vara en bisexuell kille. Du kan vara en biemotionell kille. Det finns tusen olika kombinationer, välj och vraka! Om du tillåter dig själv att känna efter lite, utan att tänka för mycket, så tror jag att du kommer känna vad som känns rätt för dig.

Sen att folk kan "få för sig" att man är bi eller gay om man som kille är så häftig att man kan erkänna att en annan kille är snygg, det är sånt som händer. Då kan man enkelt rätta dem genom att säga "hon" om de t.ex benämner ditt ex som "han". Jag gör det jämt, funkar oftast jättebra. Man hittar sina sätt! Det behöver liksom inte bli någon big deal, typ "NEJ MEN JAG ÄR STRAIGHT! HALLÅ! JÄTTESTRAIGHT!"
    Om de inte lyssnar på det så är det deras öron som det är fel på, inte dig.
  • Anonym
    Anonym (v) skrev 2013-02-24 23:01:38 följande:
    Ja, tänk om! Jag tycker bara att det är roligt att du vill lära dig något nytt, det är stort av dig!

Absolut, och att vara rädd har man all rätt att vara. Det är när rädslan blir till hat som man har ett problem. Att göra som du, fråga på ett vänligt och respektfullt sätt, tycker jag bara är jättebra.

Jag tror att det bästa man kan göra är att lära sig att inte bry sig så himla mycket. Whatever floats your boat liksom. Det finns så himla många olika sexualiteter som kan te sig på så himla många olika sätt. Min bästa tjejkompis, t ex, ser sig som helt straight men tycker om att kyssa tjejer ibland.
    Det är bara du som kan definiera din sexualitet. Du kan vara en straight kille som kan erkänna att killar är snygga. Du kan vara en bisexuell kille. Du kan vara en biemotionell kille. Det finns tusen olika kombinationer, välj och vraka! Om du tillåter dig själv att känna efter lite, utan att tänka för mycket, så tror jag att du kommer känna vad som känns rätt för dig.

Sen att folk kan "få för sig" att man är bi eller gay om man som kille är så häftig att man kan erkänna att en annan kille är snygg, det är sånt som händer. Då kan man enkelt rätta dem genom att säga "hon" om de t.ex benämner ditt ex som "han". Jag gör det jämt, funkar oftast jättebra. Man hittar sina sätt! Det behöver liksom inte bli någon big deal, typ "NEJ MEN JAG ÄR STRAIGHT! HALLÅ! JÄTTESTRAIGHT!"
    Om de inte lyssnar på det så är det deras öron som det är fel på, inte dig.

Konstigt egentligen men de homo och bisexuellas värld verkar vara betydligt mer ärlig och reko än den heterosexuella världen. Det är i alla fall det intrycket jag har fått i min ensamhet där jag inte vet hur många gånger jag faktiskt önskat att jag åtminstone lite bisexuell.

För den heterosexuella världen tycker jag inte består av något annat än svek och skitsnack om vart annat många gånger. Där detta med kärlek och vänskapens betydelse tycks bli allt mer otydlig. Och där man egentligen många gånger kan undra varför man egentligen är ihop. Nej då verkar kärleken och vänskapen vara mer tydlig i homo och bisexuellas förhållanden.

• Anonym (v)
    Anonym skrev 2013-03-01 21:42:18 följande:

Konstigt egentligen men de homo och bisexuellas värld verkar vara betydligt mer ärlig och reko än den heterosexuella världen. Det är i alla fall det intrycket jag har fått i min ensamhet där jag inte vet hur många gånger jag faktiskt önskat att jag åtminstone lite bisexuell.

För den heterosexuella världen tycker jag inte består av något annat än svek och skitsnack om vart annat många gånger. Där detta med kärlek och vänskapens betydelse tycks bli allt mer otydlig. Och där man egentligen många gånger kan undra varför man egentligen är ihop. Nej då verkar kärleken och vänskapen vara mer tydlig i homo och bisexuellas förhållanden.

På vissa sätt är nog vår värld lite mer öppen, ja. Men det finns en hel del konstigheter också. Många homosexuella tycker att bisexualitet är fel och att det inte går att lita på någon som är bisexuell, till exempel. Helt befängt.
    Sen upplever jag att det är mycket mer "alla känner alla", säkert eftersom vi inte är så många. Det är ofta jag träffar en tjej som är ex till en tjej som är ex till mig, eller någon som har legat med någon som har legat med mig osv. Det gör ju också att det är lättare för folk att snacka skit om personer, och det gör dem.

Jag rör mig inte  så värst mycket i hbtq-kretsar, så jag är kanske inte rätt person att svara på just det

Tror mer att det kanske gäller att hitta en grupp människor som man trivs med!
  • Varla

Känns som att TS beskriver en pansexuell snarare än en bisexuell. Den vedertagna tanken med pansexualism är att man inte ser kön, något som däremot bisexuella gör. Å andra sidan finns det dem som använder Pansexuell definiation för att även kunna inkludera transpersoner i sin läggning.

• paret
    Anonym skrev 2013-02-23 23:06:40 följande:

Jag undrar hur bisexuella egentligen ser på det yttre när man kan känna sig sexuellt attraherad av de bägge könen. Finns begreppet kön överhuvudtaget i deras medvetande? Allt är kanske ”hen” oavsett kön. Men om det inte är könet. Vad är det då som gör en synbart attraherad?

När man pratar om sexuell läggning man har. Så pratar man ju om vilket kön man känner sig mest attraherad utav. Könet är ju därmed något man går efter. I alla fall då man är heterosexuell och är sexuellt attraherad av någon. Men hur funkar det hos bisexuella?

Tror du att bisexuella kommer från yttre rymden?
    Varför skulle inte vi kunna vara kropssfixerade?
    Eller mer eller mindre attraherade av nån oavsett kön på den personen?
  • lykantrophona
    Varla skrev 2013-03-16 09:21:47 följande:
    Känns som att TS beskriver en pansexuell snarare än en bisexuell. Den vedertagna tanken med pansexualism är att man inte ser kön, något som däremot bisexuella gör. Å andra sidan finns det dem som använder Pansexuell definiation för att även kunna inkludera transpersoner i sin läggning.
    Skulle precis säga det. Det finns bi/pansexuella som verkligen inte bryr sig om vilket kön (eller genus) personen ifråga har. Sen finns det bisexuella som tänder på både män och kvinnor men ser dem som olika kategorier. Bonusfråga: Straighta killar som tycker om både vita och asiatiska kvinnor, kan de vara kroppsfixerade? Har de svårt att välja? Är de färgblinda?

Jag är bisexuell. Jag har samma "smak" när det gäller personlighet hos både killar och tjejer, men föredrar olika utseenden. Exempelvis tycker jag om mulliga tjejer men smala killar. Alla är inte könslösa för mig, är jag kåt på någon så är jag ju intresserad av vad den personen har i byxorna. Däremot så lägger jag inte så mycket vikt på kön när det inte är sex inblandat, jag ungefär lika många tjej- som killkompisar. Kan också säga att det finns idioter av båda könen, ett jobbigt ex är ett jobbigt ex oavsett kön.

Bisexualitet är egentligen inte svårt. Vi kan vara attraherade till män och kvinnor. Det behöver inte vara på samma gång. Ja, vi ser skillnad på män och kvinnor, kanske till och med föredrar det ena framför det andra.
    Jag antar att du, straighta kille, inte ser alla tjejer som attraktiva. Andra faktorer styr också: utseende, personlighet, ålder, etc. Eller finner du Märta, 80+ med tandproteser lika snygg som Josefine, 20 och helt frisk? Jag väljer ju fortfarande baserat på sådana faktorer.

Och du kanske tycker om flera "kategorier" av tjejer. Exempelvis, olika åldersgrupper, olika etnicitet, olika klädstilar eller personligheter. Du kanske tycker att en kort tjej passar bättre i vissa kläder, och en lång tjej i andra kläder. På samma sätt så tycker jag att män passar i vissa kläder och tjejer i vissa, även om jag kan finna medlemmar från båda grupper attraktiva.
Svar på tråden Kan bisexuella vara kroppsfixerade?