• lanalei

    Progesteronvärde

    Hur ska man tolka progesteronvärdet? Har googlat och läst lite olika. På några ställen står det att ett värde över 20 tyder på ägglossning och på andra ställen har jag läst att det bör vara över 35.

    På dag 23 fick jag värdet 32, men har ingen aning om vad det betyder. Är precis i början av vår utredning och har bara träffat vår läkare en gång, så har inte hunnit fråga henne.

    Spannet verkar ju så brett, att värdet kan ligga på 90 och över. Isåfall låter ju mitt värde på 32, väldigt lågt. 

  • Svar på tråden Progesteronvärde
  • Pimpinellan

    Över 20 tyder på äl,när jag hade 40 sa de att det var jättebra och nåt läkaren sällan såg. Dålig/ingen äl är ju en av de vanligaste orsakerna till infertilitet nämligen. 32 ska du vara nöjd med,du hade äl. Glad

  • Bubbling

    Jag pratade precis med min läkare o fick höra att mina provsvar var normala. Mitt progesteronvärde låg på 8,4 vilket han tyckte var inom det normala spannet men jag höll inte med honom. Om jag har så lågt prosesteronvärde så är det inte konstigt att luthealfasen är för kort ju!

  • Malaika

    Jag hade värde på 14 när jag åt pergotime och min läkare tyckte att det var normalt?? Tycker det är alldeles för dåligt?! Ändå stönade läkaren med att jag skulle äta dessa jäkla tabletter i nästan ett år!

  • Pimpinellan

    Under 20 är inte bra,under 10 har man väl inte ens haft äl. Så pergo eller proggisar om man nu trots allt haft äl,men har kort lutealfas är ju bara bra.

  • Bubbling

    Jag tog mitt progesteronprov dag 17 i cykeln o hade då haft ägglossning dag 14, så 3 dagar efter ägglossningen alltså. Det står olika info överallt om  när värdet är som högst, vissa skriver att det är som högst 7 dagar efter ägglossningen o vissa skriver att det är som högst 7 dagar före mensen. Eftersom jag har en kort lutealfas på 8-10 dagar så vet jag inte när mitt borde vara som högst? I detta fall hade jag alltså ett progesteronvärde på 8,4  7 dagar före mensen vilket jag tycker låter för lågt men läkaren påstod att allt från 4,5-50 var normalt. Samma cykel gjorde jag VUL strax innan äl som visade att det va på gång samt bekräftade med både äl-test samt temphöjning att äl hade skett. Så äl tror jag nog att jag haft, men jag tror att det låga progesteronvärdet är det som gör min lutealfas så kort.

  • Pimpinellan
    Bubbling skrev 2013-03-01 22:01:38 följande:
    Jag tog mitt progesteronprov dag 17 i cykeln o hade då haft ägglossning dag 14, så 3 dagar efter ägglossningen alltså. Det står olika info överallt om  när värdet är som högst, vissa skriver att det är som högst 7 dagar efter ägglossningen o vissa skriver att det är som högst 7 dagar före mensen. Eftersom jag har en kort lutealfas på 8-10 dagar så vet jag inte när mitt borde vara som högst? I detta fall hade jag alltså ett progesteronvärde på 8,4  7 dagar före mensen vilket jag tycker låter för lågt men läkaren påstod att allt från 4,5-50 var normalt. Samma cykel gjorde jag VUL strax innan äl som visade att det va på gång samt bekräftade med både äl-test samt temphöjning att äl hade skett. Så äl tror jag nog att jag haft, men jag tror att det låga progesteronvärdet är det som gör min lutealfas så kort.

    Värdet ska tas en vecka efter äl vilket för de flesta blir en vecka före mens utom för dig. Ditt värde var nog lågt för att det var för tidigt taget. Och kanske är det det som påverkar lutealfasen,under 10 dar ska man ju inte ha. Om läkaren inte skriver ut progesteron finns det progesteronkräm att köpa på nätet. Efamol/glandin,e-vitamin och omega 3 kan också hjälpa.
  • annojb

    Jag fick oxå 32 i värde har jag för mig och den gången blev jag gravid... Är nu i v. 30! :0) gången innan låg jag på 49 men det slutade i mf... Har oxå fått höra att över 20 innebär bra äl, under ingen eller svag äl.

  • Bubbling
    Pimpinellan skrev 2013-03-02 15:22:20 följande:

    Värdet ska tas en vecka efter äl vilket för de flesta blir en vecka före mens utom för dig. Ditt värde var nog lågt för att det var för tidigt taget. Och kanske är det det som påverkar lutealfasen,under 10 dar ska man ju inte ha. Om läkaren inte skriver ut progesteron finns det progesteronkräm att köpa på nätet. Efamol/glandin,e-vitamin och omega 3 kan också hjälpa.
    Har provat progesteronkrämen Progesterall, det enda som hände var att brösten gjorde mer ont än vanligt samt att jag fick väldigt mkt finnar, mensen kom ändå lika tidigt som vanligt. Har även provat Efamol, omega 3, E-vitamin, D-vitamin, B-vitamin, zink, Apiforce, rosenrot, Bisolvon, Theracough m.m. Ingen skillnad alls med något av preparaten, luthealfasen är lika kort ändå. Trodde ett tag att B-vitaminerna hjälpte då jag fick någon exta dag 2 cykler men sedan återgick det till det "normala" igen.
  • Pimpinellan
    Bubbling skrev 2013-03-02 23:28:44 följande:
    Har provat progesteronkrämen Progesterall, det enda som hände var att brösten gjorde mer ont än vanligt samt att jag fick väldigt mkt finnar, mensen kom ändå lika tidigt som vanligt. Har även provat Efamol, omega 3, E-vitamin, D-vitamin, B-vitamin, zink, Apiforce, rosenrot, Bisolvon, Theracough m.m. Ingen skillnad alls med något av preparaten, luthealfasen är lika kort ändå. Trodde ett tag att B-vitaminerna hjälpte då jag fick någon exta dag 2 cykler men sedan återgick det till det "normala" igen.
    Men blir du gravid då? Får m.f? Vad säger läkaren? Under 10 dar är ju inte bra,men det borde kunna åtgärdas med proggisar tycker jag. Om inte grundfelet är nåt annat vill säga.
    Jag får kortare lutealfas av behandlingar,men det funkar med proggisar.
  • Bubbling
    Pimpinellan skrev 2013-03-03 15:15:08 följande:
    Men blir du gravid då? Får m.f? Vad säger läkaren? Under 10 dar är ju inte bra,men det borde kunna åtgärdas med proggisar tycker jag. Om inte grundfelet är nåt annat vill säga.
    Jag får kortare lutealfas av behandlingar,men det funkar med proggisar.
    Nej, har hittills inte blivit gravid överhuvudtaget, försökt sedan juli -11. Regelbunden cykel med solklara utslag på äl-test samt temphöjningar varje gång. Har pratat med 2 olika läkare o båda säger att jag inte behöver vara orolig för min lutealfas utan att kroppen kommer lösa det själv när det väl vill sig, men det är klart som fan att man tänker på det ändå eftersom man vet hur lång tid det tar innan ett befruktat ägg hinner fästa... Är mitt i vår utredning nu, läkaren säger ju att mina värden är normala förutom prolaktinet som var lite förhöjt o därför ska tas om (hoppas verkligen att de tar om progesteronet då med!) o makens spermaprov var oxå normalt. Vet inte om de tänker göra något åt prolaktinet om det är fortsatt förhöjt, men lutealfasen verkar de inte bry sig om alls tyvärr :( Får hem papprena med värdena i början av kommande vecka tror jag o ska då dubbelkolla alla värden eftersom jag vid det här laget är hyfsat påläst om vad som anses vara normala värden när man försöker bli gravid. Men hur snabbt/mycket ökar progesteronvärdet? Om jag hade 8,4 på äl+3, hur högt skulle man gissa på att det kan bli till äl+7 när det ska vara som högst?
  • Mirabell

    Jag hade 77 på dag 25, vilket var 5 dagar efter äl. När jag läser om er andra så låter ju mitt väldigt högt!

     

  • Pimpinellan

    Bubbling: jag tycker er läkare verkar knepig. Jag är inte så insatt i just prolaktin,men vad är det som säger att inte det ställer till? Det brukar ge dålig äl i vart fall. Och visst,det finns de som blitt gravida med något kortare lutealfas,men varför tjatar de då om att 10 dar och neråt är för kort? Ta om proverna och kräv tydliga svar och åtgärder! Det är ju därför man söker hjälp ju.

  • Edzy

    Hade ett värde på 86,5 på 6e dagen efter posetiv äl test! Läkaren sa att det var extrem bra!

Svar på tråden Progesteronvärde