Inlägg från: Pimpinellan |Visa alla inlägg
  • Pimpinellan

Progesteronvärde

Över 20 tyder på äl,när jag hade 40 sa de att det var jättebra och nåt läkaren sällan såg. Dålig/ingen äl är ju en av de vanligaste orsakerna till infertilitet nämligen. 32 ska du vara nöjd med,du hade äl. Glad

• Pimpinellan

Under 20 är inte bra,under 10 har man väl inte ens haft äl. Så pergo eller proggisar om man nu trots allt haft äl,men har kort lutealfas är ju bara bra.

• Pimpinellan
    Bubbling skrev 2013-03-01 22:01:38 följande:
    Jag tog mitt progesteronprov dag 17 i cykeln o hade då haft ägglossning dag 14, så 3 dagar efter ägglossningen alltså. Det står olika info överallt om  när värdet är som högst, vissa skriver att det är som högst 7 dagar efter ägglossningen o vissa skriver att det är som högst 7 dagar före mensen. Eftersom jag har en kort lutealfas på 8-10 dagar så vet jag inte när mitt borde vara som högst? I detta fall hade jag alltså ett progesteronvärde på 8,4  7 dagar före mensen vilket jag tycker låter för lågt men läkaren påstod att allt från 4,5-50 var normalt. Samma cykel gjorde jag VUL strax innan äl som visade att det va på gång samt bekräftade med både äl-test samt temphöjning att äl hade skett. Så äl tror jag nog att jag haft, men jag tror att det låga progesteronvärdet är det som gör min lutealfas så kort.

Värdet ska tas en vecka efter äl vilket för de flesta blir en vecka före mens utom för dig. Ditt värde var nog lågt för att det var för tidigt taget. Och kanske är det det som påverkar lutealfasen,under 10 dar ska man ju inte ha. Om läkaren inte skriver ut progesteron finns det progesteronkräm att köpa på nätet. Efamol/glandin,e-vitamin och omega 3 kan också hjälpa.
  • Pimpinellan
    Bubbling skrev 2013-03-02 23:28:44 följande:
    Har provat progesteronkrämen Progesterall, det enda som hände var att brösten gjorde mer ont än vanligt samt att jag fick väldigt mkt finnar, mensen kom ändå lika tidigt som vanligt. Har även provat Efamol, omega 3, E-vitamin, D-vitamin, B-vitamin, zink, Apiforce, rosenrot, Bisolvon, Theracough m.m. Ingen skillnad alls med något av preparaten, luthealfasen är lika kort ändå. Trodde ett tag att B-vitaminerna hjälpte då jag fick någon exta dag 2 cykler men sedan återgick det till det "normala" igen.
    Men blir du gravid då? Får m.f? Vad säger läkaren? Under 10 dar är ju inte bra,men det borde kunna åtgärdas med proggisar tycker jag. Om inte grundfelet är nåt annat vill säga.
    Jag får kortare lutealfas av behandlingar,men det funkar med proggisar.
  • Pimpinellan

Bubbling: jag tycker er läkare verkar knepig. Jag är inte så insatt i just prolaktin,men vad är det som säger att inte det ställer till? Det brukar ge dålig äl i vart fall. Och visst,det finns de som blitt gravida med något kortare lutealfas,men varför tjatar de då om att 10 dar och neråt är för kort? Ta om proverna och kräv tydliga svar och åtgärder! Det är ju därför man söker hjälp ju.

Svar på tråden Progesteronvärde