• Bubbling

Progesteronvärde

Jag pratade precis med min läkare o fick höra att mina provsvar var normala. Mitt progesteronvärde låg på 8,4 vilket han tyckte var inom det normala spannet men jag höll inte med honom. Om jag har så lågt prosesteronvärde så är det inte konstigt att luthealfasen är för kort ju!

• Bubbling

Jag tog mitt progesteronprov dag 17 i cykeln o hade då haft ägglossning dag 14, så 3 dagar efter ägglossningen alltså. Det står olika info överallt om  när värdet är som högst, vissa skriver att det är som högst 7 dagar efter ägglossningen o vissa skriver att det är som högst 7 dagar före mensen. Eftersom jag har en kort lutealfas på 8-10 dagar så vet jag inte när mitt borde vara som högst? I detta fall hade jag alltså ett progesteronvärde på 8,4  7 dagar före mensen vilket jag tycker låter för lågt men läkaren påstod att allt från 4,5-50 var normalt. Samma cykel gjorde jag VUL strax innan äl som visade att det va på gång samt bekräftade med både äl-test samt temphöjning att äl hade skett. Så äl tror jag nog att jag haft, men jag tror att det låga progesteronvärdet är det som gör min lutealfas så kort.

• Bubbling
    Pimpinellan skrev 2013-03-02 15:22:20 följande:

Värdet ska tas en vecka efter äl vilket för de flesta blir en vecka före mens utom för dig. Ditt värde var nog lågt för att det var för tidigt taget. Och kanske är det det som påverkar lutealfasen,under 10 dar ska man ju inte ha. Om läkaren inte skriver ut progesteron finns det progesteronkräm att köpa på nätet. Efamol/glandin,e-vitamin och omega 3 kan också hjälpa.
    Har provat progesteronkrämen Progesterall, det enda som hände var att brösten gjorde mer ont än vanligt samt att jag fick väldigt mkt finnar, mensen kom ändå lika tidigt som vanligt. Har även provat Efamol, omega 3, E-vitamin, D-vitamin, B-vitamin, zink, Apiforce, rosenrot, Bisolvon, Theracough m.m. Ingen skillnad alls med något av preparaten, luthealfasen är lika kort ändå. Trodde ett tag att B-vitaminerna hjälpte då jag fick någon exta dag 2 cykler men sedan återgick det till det "normala" igen.
  • Bubbling
    Pimpinellan skrev 2013-03-03 15:15:08 följande:
    Men blir du gravid då? Får m.f? Vad säger läkaren? Under 10 dar är ju inte bra,men det borde kunna åtgärdas med proggisar tycker jag. Om inte grundfelet är nåt annat vill säga.
    Jag får kortare lutealfas av behandlingar,men det funkar med proggisar.
    Nej, har hittills inte blivit gravid överhuvudtaget, försökt sedan juli -11. Regelbunden cykel med solklara utslag på äl-test samt temphöjningar varje gång. Har pratat med 2 olika läkare o båda säger att jag inte behöver vara orolig för min lutealfas utan att kroppen kommer lösa det själv när det väl vill sig, men det är klart som fan att man tänker på det ändå eftersom man vet hur lång tid det tar innan ett befruktat ägg hinner fästa... Är mitt i vår utredning nu, läkaren säger ju att mina värden är normala förutom prolaktinet som var lite förhöjt o därför ska tas om (hoppas verkligen att de tar om progesteronet då med!) o makens spermaprov var oxå normalt. Vet inte om de tänker göra något åt prolaktinet om det är fortsatt förhöjt, men lutealfasen verkar de inte bry sig om alls tyvärr :( Får hem papprena med värdena i början av kommande vecka tror jag o ska då dubbelkolla alla värden eftersom jag vid det här laget är hyfsat påläst om vad som anses vara normala värden när man försöker bli gravid. Men hur snabbt/mycket ökar progesteronvärdet? Om jag hade 8,4 på äl+3, hur högt skulle man gissa på att det kan bli till äl+7 när det ska vara som högst?
Svar på tråden Progesteronvärde