Inlägg från: stickkontakt |Visa alla inlägg
  • stickkontakt

Balkongodlare

Finns någon mer som har planer på balkongodling? Jag började lite lätt med örter förra året och i år tänkte jag utöka. Vi har en ganska stor balkong med sol från kl 11-12 fram till solnedgången, så det är som gjort att odla på. 

Tänkte fortsätta med örter, basilika, persilja, oregano och timjan. Så tänkte jag plantera tomater och kanske chili. Kan man ha vitlök i en stor kruka? Det blir ju inte så många lökar men bladen är ju också goda som krydda under sommaren.

Funderade också på en "jordgubbskasse". Någon som testat det, blir det bra? På samma sida hittade jag ett terassväxthus som jag tänkte köpa. som lite extra skydd för ömtåliga plantor.

Vad odlar ni på era balkonger?  

• Svar på tråden Balkongodlare
  • stickkontakt

Jag älskar att så frön och peta med det, så jag har beställt frön och tänkte så dem så snart de kommer. När jag var liten odlade vi ganska mycket både i växthus och på friland så jag är inte helt novis på odling, men jag har aldrig odlat så mycket i kruka tidigare. Säckar låter praktiskt på ett sätt, men jag tänker mig att krukor är lättare att flytta runt och ställa högt upp. Jag har en klåfingrig dotter som kommer vara två år i vår, så saker som står på golvet lever farligt. Dessutom kan man ju ta in många av örterna på hösten och få längre säsong, och då blir krukor lättare. Men jag ska hålla säckar i åtanke kommande säsonger.

Jag har beställt tomatfrön av sorterna Totem och Minibell. Totem minns jag från när jag var liten, det var grymt goda tomater och det blev stor skörd. Hoppas jag lyckas lika bra nu. Blir det inte bra plantor kan jag ju alltid köpa plantor senare. Frön är billiga i alla fall!

Brukar du odla örter? Hur många frön sår du per kruka då? 

• stickkontakt

Jag sådde i fredags och nu har det redan tittat upp en del små miniplantor. Tomaterna och paprikorna har inte visat sig ännu men örterna är på gång.

Finns något annat kul och ätbart man kan odla på balkongen? Någon mer balkongodlare måste det ju finnas här. 

• stickkontakt

Kul med fler odlare! Jag kommer ha en överfull balkong, och får nog ge bort en del. Det har blivit 20 tomatplantor, 17 paprikor av olika sorter samt massor av örter. Ska plantera om tomaterna i större krukor snart. Nu ska det bara bli vår också. Det känns väldigt avlägset att sätta ut plantor på balkongen som nu är täckt av snö och det är -7 grader.

• stickkontakt
    Klotjohan skrev 2013-03-21 23:42:25 följande:
    Hundreds and thousands funkar bra som ampeltomat, den får hängande grenar med massor av små tomater. Har man ont om plats så är amplar hängande i taket jättebra att odla i. 
    Blir den inte väldigt vindkänslig då? Jag tänker mig att det borde vara ganska lätt att bryta av tomattyngda hängande grenar.
  • stickkontakt

Någon annan som kommit igång ännu? Det är ju så jäkla kallt så det verkar dröja innan växterna kan bo på balkongen. Oregano, timjan och persilja har jag flyttat ut i ett litet balkongväxthus, och de verkar trivas där ute. Men de är ju fleråriga och ska tåla en övervintring också. Tomaterna har fått stå ute i växthuset när det varit någorlunda varmt men de är inne på nätterna och kalla dagar. Paprika/chili och basilika har varit inne hela tiden.

Det går ganska bra med odlingen i alla fall. Några av paprikasorterna (jag sådde 6 olika sorter) har blivit jättestora och har massor av fina blomknoppar. Tomaterna är också ganska stora och fina och har små små blomknoppar på väg. Plantorna stannade av lite i växten efter jag började ha dem ute, men det var nog lika bra för jag har inte mer plats inne nu.

I olika lådor på balkongen har jag sått ruccola, rädisa och satt vitlök. De ska ju också vara ganska härdiga så de får vara ute från start.

Det är roligt att odla!  

• stickkontakt
    Fatheya skrev 2013-05-01 20:35:08 följande:
    Jag har nyss kommit igång med min odling. Men i år har jag köpt plantor istället för att odla från start. Gurka, paprika, tomat, penséer, lite örter och potatis har jag hemma hittills. Penséer är sonen tokig i och har snott de flesta till sitt rum. Jo, han har odlat apelsinplantor också som ska ut på balkongen till sommaren.
    Har du allt på balkongen? Potatis funderade jag på men jag kom fram till att jag vill prioritera platsen till något som man kan skörda kontinuerligt ifrån. Gurka hade ju varit trevligt men jag tror att min balkong är för blåsig för att den ska må bra där.
  • stickkontakt
    Fatheya skrev 2013-05-01 20:52:10 följande:
    Ja, det har jag eller just nu står allt inne, det är för kallt. När kan man ställa ut det i växthuset förresten?
    Jag älskar potatis så jag kan inte riktigt stå emot, det råkade bli 5 hinkar. Men det kommer nog bli lite mer innan det är klart, blev väldigt sugen på den där jordgubbskassen.
    Jag har som sagt timjan, oregano och persilja ute redan nu. Skulle det bli risk för frost en natt tar jag in dem. Tomater verkar tåla ganska mycket också, de har varit ute i växthuset i ca 5 grader och klarat det fint men tillväxten har bromsat in lite. Kom dock ihåg att växter som bara varit inne måste avhärdas innan de flyttar ut, annars kan de frysa ihjäl. Ställ dem ute lite längre tid för varje dag under ca en vecka.

Jag vågade aldrig beställa jordgubbskassen, ville se den och plantorna innan. Istället köpte jag 6 plantor på plantagen och de står i en balkonglåda nu. Enligt försäljaren gillar de inte kalla nätter, så de står ute på dagen och inne på natten än så länge. Jag hittade en sort som ger bär under lång tid, fungerar bra att ha i kruka och som dessutom har fina mörkrosa blommor. Jag hoppas det ska bli bra. 
  • stickkontakt

Nu har det börjat komma blommor på mina paprikor! Även tomaterna är på gång att blomma. Kryddorna är stora och fina och nu kan jag skörda färska kryddor till maten. Det är extra gott med pesto när man odlat basilikan från frö.

Det kommer några knoppar på jordgubbarna också har jag sett. Någon som vet hur lång tid det tar från blomma till mogen jordgubbe? Jag antar att det beror på vädret men på ett ungefär. 

• stickkontakt

Ja, ett oliv- eller citronträd vore underbart. Har du inglasad balkong? Vad jag förstår behöver de stå svalt men frostfritt över vintern och något sådant utrymme har jag inte. Jag fantiserar om att köpa ett litet hus så jag kan bygga ett fint uterum att fylla med exotiska växter

• stickkontakt

Ja, platsbrist är ett stort problem. Min balkong är fylld till bristningsgränsen, och då står mycket fortfarande i för små krukor. Jag måste hitta någon som vill "adoptera" några plantor för jag klarar inte att slänga fina plantor som jag pysslat om i snart 3 månader.

Det går dock riktigt bra. Tomaterna blommar fint och det har börjat komma några små små tomater. Två av mina paprikasorter är på god väg också, den största paprikan är redan 5 cm lång. Jag har rädisor och rucola på väg och örterna plockar jag av nästan varje dag nu.

Jordgubbar köpte jag färdiga plantor, och de har nu börjat blomma.  

• stickkontakt
    Tummelisa01 skrev 2013-05-21 13:10:44 följande:
    Tänkte också plantera på min balkong för första gången i år :) Har tänkt mig gurka, tomat, paprika, olika kryddor och även jordgubbar i en stor kruka.

Är även lite sugen på chili men har inte förodlat det än, så det känns lite sent?

Har köpt några gamla fönster som jag tänkte bygga ihop till ett litet växthus på balkongen. 
    Du kan ju alltid köpa en färdig planta på plantskolan, då är det inte alls sent! Har du förodlat de andra sakerna?

Jag hade ett litet växthus på balkongen, men mina plantor har redan växt ur det tyvärr. När jag köpte det såg det så himla stort ut, jag var lite hemmablind av mina små krukor med nyss grodda plantor. Men bygger du själv borde du kunna få nog med plats för de känsligaste plantorna i alla fall. 
  • stickkontakt
    Tummelisa01 skrev 2013-05-21 14:45:58 följande:
    Jag har förodlat allt förrutom chili. Så ska kolla runt lite och se om jag hittar någon färdig planta som jag kan köpa. Är så roligt att fixa med alla plantor så snart har jag nog för mycket.

Har aldrig haft jordgubbar i kruka förrut, något speciellt man ska tänka på?
    Ja, det är verkligen jättekul!

Jag har heller aldrig haft jordgubbar i kruka förr så har inga tips att komma med. Mina står soligt och får ganska mycket vatten och lite gödning ibland. Jag hoppas det ska gå bra. 
  • stickkontakt

Mina tomater har jag planterat i nästan enbart kogödsel på påse. Den är väl komposterad och blandad med torv så den ser ut som vanlig jord och luktar inte alls. Näringen i en kruka av det borde räcka över sommaren tror jag. Gräsklipp vet jag inte om det fungerar i krukor. I det fria är det maskar som bryter ner gräsklippet och därmed förbättrar jorden men det finns inte så mycket mask i krukor.

En annan sak man kan göra är nässelvatten. Klipp ner nässlor i en hink och häll på vatten. Låt stå i någon vecka, vattnet ska vara tefärgat. Sedan häller man av vatten och späder tio gånger och vattnar med. Man kan ha kvar samma nässlor med nytt vatten tills vattnet inte färgas mer. Detta har jag dock inte vågat prova, för det ska inte lukta så gott. Jag har dock hört folk som använder det till odling på balkong också.

Vill man göra det lite enklare kan man köpa en produkt som heter biobact. Den luktar inte heller gott, men den är i alla fall i en flaska. Man häller lite i vattnet man vattnar med ibland, det är bra gödning. 

• stickkontakt
    Aniiee skrev 2013-05-24 01:30:39 följande:
    Jag vill så gärna odla på balkongen, men tyvärr så håller inte duvorna med..... hyresvärden vill inget göra åt det nu, för det blir snart stambyte. Men nästa år så! Dock har jag inga gröna fingrar direkt. Tänkte potatis och en rädisa, de kanske överlever... Jag har funderat på att ha lite örter i fönstret vid balkongen i år, någon som har ett tips på något lättskött? Det är sydvästligt läge, mer väster än söder.

Jag har inte en krukväxt hemma, de bara dör, kanske för att jag inte bryr mig tillräkligt. Nyttoplantor hoppas jag går bättre....
    Vad gör duvorna då? 

Ett tips är att ha plantorna inne tills de växt till sig lite och sedan ställa ut dem när redan är ganska stora. Du kan också köpa plantor som redan är stora på en plantskola. Då borde duvorna göra mindre skada. Det kan kanske gå att sätta upp ett tält av nät kring plantorna också.

Vad gillar du för örter? Oregano och timjan är ganska lättskötta. De tål torka, de mår till och med bra av att torka ut mellan vattningarna. Jag skulle dock rekommendera att köpa plantor för de är lite mindre känsliga än om man drar upp från frö själv. Basilika är också ganska lätt tycker jag, men de är lite känsliga mot starkt solsken och de får inte torka ut. 
  • stickkontakt
    Aniiee skrev 2013-05-24 14:47:29 följande:
    Duvorna har okuperat balkongen totalt. Går inte att gå ut på balkongen. Envisa som fan är de. De fyra första åren jag bodde här fick jag iväg dem på sommaren, när jag använde balkongen, men så fort det blev för kallt för att använda den så kom de tillbaka. Jag tror att han som bodde här matade dom. De bygger bo och lägger ägg där ute också... Så trött på dem. Anmält till hyresvärden massor med gånger, men de och anticimex är inte överens om vem av dem man ska vända sig till. Ringer jag hyresvärden så säger de att jag ska ringa anticimex, ringer jag anticimex säger de att jag ska ringa hyresvärden och felanmäla, så ska de ringa anticimex.....

Oh, älskar timjan. Oregano också. Jag ska nog testa. Kan man köpa sånna där från mataffären och dela up? Har förstått att det egentligen är flera plantor. Eller borde jag hitta en plantskola? Vet inte var det finns en här i närheten... Tror du basilika skulle klara sig i ett norrfönster? 
    Usch, jobbigt med duvorna. Man tycker ju att hyresvärden i alla fall skulle kunna hjälpa till att näta in balkongen eller nått.

Nej, de från mataffären är inte uppdrivna för att leva länge. Det kan gå, men det kräver en del jobb. Har du någon blomsteraffär i närheten? Blomsteraffären på mitt lilla förortstorg har i alla fall en del örter så det kan vara värt kolla. Jag är ingen expert på basilika (eller något annat i växtväg...) men mina verkar trivas bäst i ett fönster med mycket sol, fast stående en liten bit ifrån själva fönstret. Har de för direkt solljus blir bladen brända, men de vill ändå ha det ljust. Men fråga när du köper den, de kanske har något smart tips.
  • stickkontakt
    Loth skrev 2013-05-25 08:09:49 följande:
    Måste man gödsla t ex jordgubbarna på balkongen? Blir de inte lika saftiga utan?
    Mina gubbar har som sagt redan börjat utveckla stora gröna bär, är det försent att smyga in lite gödsel eller annat nu?
    Näringen i jorden tar ju slut efter ett tag, och då måste man tillföra ny näring. Annars kan de inte växa eller sätta så många bär. Gödselvattna antingen med biobact eller med hönsgödsel som Harmagedon skrev om någon gång i veckan så blir det nog fler bär.
  • stickkontakt
    Idun skrev 2013-05-25 12:34:15 följande:
    När kan man ställa ut tomaterna på balkongen? just nu plockar jag in dem på natten men det börjar bli jobbigt.
    Var bor du, hur kallt blir det på nätterna? Vilka tomatsorter har du, är det frilandstomater eller är de avsedda för växthus?
  • stickkontakt
    Harmagedon skrev 2013-05-25 13:30:40 följande:
    Tomater trivs bäst om temperaturen inte går under 10 grader. Man kan låta dem stå ute de flesta nätter och plocka in dem om det kommer en extra kall.
    Så har jag gjort med mina i över en månad nu, och det går fint. Vissa riktigt kalla och mulna dagar har de fått stanna inne hela dagen också. Mina tomater är doch sådana som ska tåla att odlas på friland. Andra sorter är mer känsliga om jag inte har fel.
  • stickkontakt

Här kommer ett par skrytbilder på mina fina tomater och chilis:

Jag har för närvarande 14 tomatplantor, jag misstänker att jag kommer drunkna i tomat innan sommaren är slut Tungan ute
Svar på tråden Balkongodlare