• stickkontakt

Balkongodlare

Finns någon mer som har planer på balkongodling? Jag började lite lätt med örter förra året och i år tänkte jag utöka. Vi har en ganska stor balkong med sol från kl 11-12 fram till solnedgången, så det är som gjort att odla på. 

Tänkte fortsätta med örter, basilika, persilja, oregano och timjan. Så tänkte jag plantera tomater och kanske chili. Kan man ha vitlök i en stor kruka? Det blir ju inte så många lökar men bladen är ju också goda som krydda under sommaren.

Funderade också på en "jordgubbskasse". Någon som testat det, blir det bra? På samma sida hittade jag ett terassväxthus som jag tänkte köpa. som lite extra skydd för ömtåliga plantor.

Vad odlar ni på era balkonger?  

• Svar på tråden Balkongodlare
  • Harmagedon

Ett tips är att köpa odlingssäckar istället för krukor. Lätta att tömma och städa undan när säsongen är över.

Bukashikompost är också bra för balkongen.

Sedan kan du odla precis vad som helst. Jag brukar bara odla sånt man kan direktså för det blir för meckigt med fröer inne.

Tomat och gurkplantant är enklast att köpa. Satsa på körsbärstomater man inte behöver tjuva. Vanliga tomater blir lätt för stora för en balkong.

• stickkontakt

Jag älskar att så frön och peta med det, så jag har beställt frön och tänkte så dem så snart de kommer. När jag var liten odlade vi ganska mycket både i växthus och på friland så jag är inte helt novis på odling, men jag har aldrig odlat så mycket i kruka tidigare. Säckar låter praktiskt på ett sätt, men jag tänker mig att krukor är lättare att flytta runt och ställa högt upp. Jag har en klåfingrig dotter som kommer vara två år i vår, så saker som står på golvet lever farligt. Dessutom kan man ju ta in många av örterna på hösten och få längre säsong, och då blir krukor lättare. Men jag ska hålla säckar i åtanke kommande säsonger.

Jag har beställt tomatfrön av sorterna Totem och Minibell. Totem minns jag från när jag var liten, det var grymt goda tomater och det blev stor skörd. Hoppas jag lyckas lika bra nu. Blir det inte bra plantor kan jag ju alltid köpa plantor senare. Frön är billiga i alla fall!

Brukar du odla örter? Hur många frön sår du per kruka då? 

• Harmagedon

Odlingssäckar är lätta att flytta runt. De är precis som krukor när de väl är fyllda. Men inget för inomhusodling som sagt. Brukar inte odla örter. Det lönar sig inte om man bara vill ha en eller två av varje. Men små frön brukar jag odla i små torvbriketter. Två i varje. Kommer båda tar jag bort den svagaste. Skolar om så fort det första riktiga bladparet kommit. Det är lätt med torvbriketter. Bara att stoppa ner hela i den nya krukan.

• Harmagedon

Totem är en suverän balkongtomat. Se bara till att den står vindskyddat o gödsla flitigt.

• stickkontakt

Jag sådde i fredags och nu har det redan tittat upp en del små miniplantor. Tomaterna och paprikorna har inte visat sig ännu men örterna är på gång.

Finns något annat kul och ätbart man kan odla på balkongen? Någon mer balkongodlare måste det ju finnas här. 

• Harmagedon

De kan odla vad som helst på din balkong. Vill du så mer frön nu så tror jag det är såtid för chili.
    Titta i en frökatalog på nätet. Tex odla.nu. Så får du massor av idéer.

• Idun

Jag tänkte med odla på balkongen! Beställde fröer idag, blir små minitomater (100s of 1000s) , chili, smultron och gräslök.

Sen tänkte jag köpa lite örter med men det gör jag nog på plantagen eller blomsterlandet och planterar ut i en låda. Läste att det var svårt med örter och att det var bättre att köpa en redan uppdriven växt (timjan, basilika, rosmarin).

Ska så så fort jag fått mina fröer.
    Tycker dock det verkar svårt med alla temperaturer, jordsorter och näringsmedel o torv och grejer, en hel vetenskap. :) 

• MrsMorriis

Jag har sått alldeles för mycket för min lilla balkong. Den är bara på 4,5 kvm men om planen blir som den är tänkt så ska väggar och tak användas också. 3 balkonglådor på räcket varav 1 kommer vara fylld med olika slinger/klätterväxter som klockranka, krasse osv. Och vad det blir i de andra 2 vet jag inte riktigt än.

Tomat (flera olika av både busk och vanlig), gurka, djungelgurka, pysslingskragar och lite annat smått står under växtlampor. Alla chiliplantor, blomman för dagen, tagetes, smultron och ampeljordgubbar står i fönstret.

En dag ska jag...
  • santana01

Inspirerad av den här tråden har jag också beställt lite fröer, framför allt grönsaker. Jag har just flyttat och fått en balkong som låter som din ts, så det här ska bli spännande! 

Har ingen erfarenhet alls av balkongodling, men man måste ju börja någonstans Glad 

• stickkontakt

Kul med fler odlare! Jag kommer ha en överfull balkong, och får nog ge bort en del. Det har blivit 20 tomatplantor, 17 paprikor av olika sorter samt massor av örter. Ska plantera om tomaterna i större krukor snart. Nu ska det bara bli vår också. Det känns väldigt avlägset att sätta ut plantor på balkongen som nu är täckt av snö och det är -7 grader.

Svar på tråden Balkongodlare