Inlägg från: Harmagedon |Visa alla inlägg
  • Harmagedon

Balkongodlare

Ett tips är att köpa odlingssäckar istället för krukor. Lätta att tömma och städa undan när säsongen är över.

Bukashikompost är också bra för balkongen.

Sedan kan du odla precis vad som helst. Jag brukar bara odla sånt man kan direktså för det blir för meckigt med fröer inne.

Tomat och gurkplantant är enklast att köpa. Satsa på körsbärstomater man inte behöver tjuva. Vanliga tomater blir lätt för stora för en balkong.

• Harmagedon

Odlingssäckar är lätta att flytta runt. De är precis som krukor när de väl är fyllda. Men inget för inomhusodling som sagt. Brukar inte odla örter. Det lönar sig inte om man bara vill ha en eller två av varje. Men små frön brukar jag odla i små torvbriketter. Två i varje. Kommer båda tar jag bort den svagaste. Skolar om så fort det första riktiga bladparet kommit. Det är lätt med torvbriketter. Bara att stoppa ner hela i den nya krukan.

• Harmagedon

Totem är en suverän balkongtomat. Se bara till att den står vindskyddat o gödsla flitigt.

• Harmagedon

De kan odla vad som helst på din balkong. Vill du så mer frön nu så tror jag det är såtid för chili.
    Titta i en frökatalog på nätet. Tex odla.nu. Så får du massor av idéer.

• Harmagedon

Gödsel: köp en liten förpackning hönsgödsel. Brukar finnas från 2 kg. Blanda ner ca 2 msk/liter jord vid plantering. Alt 1 dl i 10 liter vatten och vattna med det ca 1 gång i veckan. Billigare än biobact och funkar minst lika bra på sommarblommor o grönsaker. Fin pelargonerna får biobact. Hönsgödsel är för starkt för dem.

• Harmagedon

Tomater trivs bäst om temperaturen inte går under 10 grader. Man kan låta dem stå ute de flesta nätter och plocka in dem om det kommer en extra kall.

Svar på tråden Balkongodlare