Inlägg från: Fatheya |Visa alla inlägg
  • Fatheya

Balkongodlare

Jag har nyss kommit igång med min odling. Men i år har jag köpt plantor istället för att odla från start. Gurka, paprika, tomat, penséer, lite örter och potatis har jag hemma hittills. Penséer är sonen tokig i och har snott de flesta till sitt rum. Jo, han har odlat apelsinplantor också som ska ut på balkongen till sommaren.

• Fatheya
    stickkontakt skrev 2013-05-01 20:41:23 följande:
    Har du allt på balkongen? Potatis funderade jag på men jag kom fram till att jag vill prioritera platsen till något som man kan skörda kontinuerligt ifrån. Gurka hade ju varit trevligt men jag tror att min balkong är för blåsig för att den ska må bra där.
    Ja, det har jag eller just nu står allt inne, det är för kallt. När kan man ställa ut det i växthuset förresten?
    Jag älskar potatis så jag kan inte riktigt stå emot, det råkade bli 5 hinkar. Men det kommer nog bli lite mer innan det är klart, blev väldigt sugen på den där jordgubbskassen.
  • Fatheya
    stickkontakt skrev 2013-05-01 20:59:58 följande:
    Jag har som sagt timjan, oregano och persilja ute redan nu. Skulle det bli risk för frost en natt tar jag in dem. Tomater verkar tåla ganska mycket också, de har varit ute i växthuset i ca 5 grader och klarat det fint men tillväxten har bromsat in lite. Kom dock ihåg att växter som bara varit inne måste avhärdas innan de flyttar ut, annars kan de frysa ihjäl. Ställ dem ute lite längre tid för varje dag under ca en vecka.

Jag vågade aldrig beställa jordgubbskassen, ville se den och plantorna innan. Istället köpte jag 6 plantor på plantagen och de står i en balkonglåda nu. Enligt försäljaren gillar de inte kalla nätter, så de står ute på dagen och inne på natten än så länge. Jag hittade en sort som ger bär under lång tid, fungerar bra att ha i kruka och som dessutom har fina mörkrosa blommor. Jag hoppas det ska bli bra. 
    Det ska tydligen bli minusgrader på fredag så jag får väl börja avhärda mina plantor efter det. Såg att de har bra priser på jorgubbsplantor på blomsterlandet nu så jag funderar på att köpa några och plantera i någon avlagd leksaksback så får sonen sköta om dem. Det skulle han tycka om.
Svar på tråden Balkongodlare