Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Balkongodlare

Jag vill så gärna odla på balkongen, men tyvärr så håller inte duvorna med..... hyresvärden vill inget göra åt det nu, för det blir snart stambyte. Men nästa år så! Dock har jag inga gröna fingrar direkt. Tänkte potatis och en rädisa, de kanske överlever... Jag har funderat på att ha lite örter i fönstret vid balkongen i år, någon som har ett tips på något lättskött? Det är sydvästligt läge, mer väster än söder.

Jag har inte en krukväxt hemma, de bara dör, kanske för att jag inte bryr mig tillräkligt. Nyttoplantor hoppas jag går bättre....

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Aniiee
    stickkontakt skrev 2013-05-24 10:39:54 följande:
    Vad gör duvorna då? 

Ett tips är att ha plantorna inne tills de växt till sig lite och sedan ställa ut dem när redan är ganska stora. Du kan också köpa plantor som redan är stora på en plantskola. Då borde duvorna göra mindre skada. Det kan kanske gå att sätta upp ett tält av nät kring plantorna också.

Vad gillar du för örter? Oregano och timjan är ganska lättskötta. De tål torka, de mår till och med bra av att torka ut mellan vattningarna. Jag skulle dock rekommendera att köpa plantor för de är lite mindre känsliga än om man drar upp från frö själv. Basilika är också ganska lätt tycker jag, men de är lite känsliga mot starkt solsken och de får inte torka ut. 
    Duvorna har okuperat balkongen totalt. Går inte att gå ut på balkongen. Envisa som fan är de. De fyra första åren jag bodde här fick jag iväg dem på sommaren, när jag använde balkongen, men så fort det blev för kallt för att använda den så kom de tillbaka. Jag tror att han som bodde här matade dom. De bygger bo och lägger ägg där ute också... Så trött på dem. Anmält till hyresvärden massor med gånger, men de och anticimex är inte överens om vem av dem man ska vända sig till. Ringer jag hyresvärden så säger de att jag ska ringa anticimex, ringer jag anticimex säger de att jag ska ringa hyresvärden och felanmäla, så ska de ringa anticimex.....

Oh, älskar timjan. Oregano också. Jag ska nog testa. Kan man köpa sånna där från mataffären och dela up? Har förstått att det egentligen är flera plantor. Eller borde jag hitta en plantskola? Vet inte var det finns en här i närheten... Tror du basilika skulle klara sig i ett norrfönster? 
  • Aniiee
    Tygtiiger skrev 2013-05-25 08:42:32 följande:
    Kan tipsa om plocksallat - det växer som ogräs och är väldigt gott. Jag hade det i en låg, vid kruka i en hylla, de kräver inte mycket jord och fixar både sol och skugga (men behöver vattnas!!) så det är perfekta balkongväxter. Jag köpte en påse blandade salladsfrön och sådde en ny kruka när den första började komma upp. 

Aniee - basilika och gräslök är lätt att odla från frön, oregano har jag faktiskt fått att överleva vanliga köpeplantor, men man får jobba lite med dem. Om du har ett Plantagen nära dig så har de örter färdiguppdrivna som håller sig bra som krukväxter både inne och ute. (och köp finmaskigt hönsnät och en häftpistol och näta in balkongen! Inte jättesnyggt men otroligt mycket bättre än att ha duvor där! Så kan du sitta där och dricka kaffe och peka finger åt duvorna och skratta.)
    Ja, jag får köpa lite när jag får lön i Juni. 

Jag hade gärna nätat in balkongen, om den inte bestod av järn, aluminium och betong. Och om det hade gott att gå ut där överhuvudtaget. Jaja, de kommer i alla fall definitivt försvinna nu när det blir stambyte, balkongerna ska också renoveras...

Plocksallat, vilket bra tips. Det ska jag komma ihåg. 
Svar på tråden Balkongodlare