Inlägg från: Tummelisa01 |Visa alla inlägg
  • Tummelisa01

Balkongodlare

Tänkte också plantera på min balkong för första gången i år :) Har tänkt mig gurka, tomat, paprika, olika kryddor och även jordgubbar i en stor kruka.

Är även lite sugen på chili men har inte förodlat det än, så det känns lite sent?

Har köpt några gamla fönster som jag tänkte bygga ihop till ett litet växthus på balkongen. 

• Tummelisa01

Jag har förodlat allt förrutom chili. Så ska kolla runt lite och se om jag hittar någon färdig planta som jag kan köpa. Är så roligt att fixa med alla plantor så snart har jag nog för mycket.

Har aldrig haft jordgubbar i kruka förrut, något speciellt man ska tänka på?

• Tummelisa01

Vad använder ni för gödsel? Man vill ju helst använda något "naturligt" eftersom tanken är att man ska äta det man odlar :) Har läst att man kan gödsla med nyklippt gräs, så jag funderar på att prova med det. 

• Tummelisa01
    Idun skrev 2013-05-24 00:57:48 följande:
    Jag planterade tomater och Chili, Blev 8 tomatplantor och 3 chili. vet inte hur jag ska få plats...
    Försöker vänja dem vid att stå ute just nu.
    Jag gödslar inte just nu, köpte en speciell balkongjord :) Men vi har Biobact hemma. 
    Kul! Mitt tips är att ge bort några tomatplantor till vänner :) Det gjorde jag så nu har jag bara 3 kvar. Det kanske också är för mycket? Har ingen aning om hur mycket tomater det kommer på en planta.
  • Tummelisa01

Bra gödseltips jag har fått! Ska nog testa det där med hönsgödsel blandat i vatten. Nu är frågan, när ska man börja gödsla? 

• Tummelisa01

Fick höra för någon dag sedan att när man odlar jordgubbar i kruka så ska man plantera ut dem i backen under vintern för att sedan ta upp dem i  kruka igen till våren. Någon som hört det förrut?

Svar på tråden Balkongodlare