• Anonym (Ts)

snälla, snälla, Hjälp tack! Tandvärk!

Jag här problem med tänderna och äter alvedon o ibumetin ofta för måttlig tandvärk.Mn imorse slog den värsta tänkbara tandvärlen.till, och jag här bara grinat, skakat osv av smärta, som sitter i hela vänstra käke. Jouren hade inga tider och menade på att jag skulle äta smärtstillande, även om dom inte hjälper och återkomma imorgon.

Smärtan drar mot nacke och hals. Jag svettas för att det gör så ont och kan inte sitta still.

Vad för andra värktabletter kan man köpa, för att iallafall dämpa det värsta??
    Jag tar vanligtvis 2 alvedon och en ibumetin som brukar hjälpa men inte denna gång.

Jag orkar inte mer. Klarar inte av barnen, eller något annat för att det gör så ont!

• Svar på tråden snälla, snälla, Hjälp tack! Tandvärk!
  • cloudberry79

Och, vad du än tar så kan du pressa tabletten mot det onda stället tills den smälter. Det smakar ve och förbannelse, men hjälper bättre än om man bara sväljer tabletterna. Om det är inne i tanden, kan du liksom bita ihop en ipren tills den smält helt och hållet. Tugga sedan sockerfritt tuggummi som du också pressar mot tanden.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Anonym (Ts)

Prövade naproxen; ingen skillnad. Nu orkar jag inge mer...

• Anonym (Ts)
    Jojjanna skrev 2013-02-24 17:48:36 följande:
    Men om jouren inte har tider borde de kunna ge dig bättre smärtlindring så länge. Ring igen och fråga!

Jag fick citodon en gång mot tandvärk och det hjälpte bra.

Jag fick prata med tandläkaren direkt på jouren. Han sa, och jag citerar; "-Tandvärken i sig är inte farlig, även om den är obehaglig (??!!), den kommer att värka ut, och jag kan trösta dig med att säga att du kommer ha några minuter mindre smärtsamma känningar, innan det börjar värka om igen. Återkom imorgon, vi tycker synd om dig".

Alltså. Jag kan säga såhär. Jag har en dålig mun. Jag är tandläkarrädd. Jag har kariesangrepp på tänderna, och en hel del hål. Jag har alltså tandvärk varje dag, som jag härdar ut, utan problem.

Men denna värk, idag, den är HEMSK! Jag föder hellre 15 ungar på rad, än har denna värk.

Jag pratade sen med 1177, 2 gånger. Jag grinade i telefonen för att jag hade så ont, och det gjorde såklart mer ont när jag pratade. Smärtan dunkar/strålar längst hela vänster sida av käken, samt nacke och hals. Jag förklarade gång på gång att jag faktiskt inte klarar denna smärta, när jag redan haft den i ett halvt dygn. 
    Varpå sköterskan säger, "jag är ledsen. Två alvedon och en ipren är det vi får rekomendera". 

Jag berättade att det hjälpte föga. Typ som om jag skulle ha tuggat läkerol, samma effekt; noll. Jag frågade om jag kunde få något starkare för ikväll/natt, då jag ska till tandläkaren imorgon vid 12.00, men fick till svar att det enda starka dom hade var morfin, och det ville dom inte ge.

Jag ville inte ha morfin. Jag frågade om citodon, men samma svar där.

Maken kom hem från jobb förut och köpte hem Naproxen, som har hjälp en gång innan när jag hade extrem tandvärk. Den har inte tagit bort allt, men det värsta. Ni ser ju att jag är lite piggare på att skriva nu.

Sen att man är inne på 15e timman med värk, fryser för att man inte ätit på lika länge, och har röda, svullna, söndergråtna ögon, är en annan femma.

Tandvärk gör en verkligen mordisk.

Tack och lov för Naproxen, när 1177 tar värken som en klackspark.

• Anonym (--)

Du har alla mina sympatier Ts -Jag vet precis hur du mår! Mitt enda råd är att bli stupfull - det är liksom det enda som har "hjälpt" mig - =(

• Anonym (Ts)
    Anonym (--) skrev 2013-02-24 20:20:32 följande:
    Du har alla mina sympatier Ts -Jag vet precis hur du mår! Mitt enda råd är att bli stupfull - det är liksom det enda som har "hjälpt" mig - =(

Åh, den tanken slog mig också. Men dricker typ aldrig. Har också en bebis här hemma (och hans storebröder).

Naproxenen hjälpte lite iallafall. Jag klättrar inte på väggarna längre. Men fy fasen. Detta är en smärta man inte ens önskar sin värsta fiende....

Vad har det varit när du haft din värk?   
  • Anonym (tandläkare)

Det låter som att du har det jättejobbigt. Tyvärr vet 1177 inte något om tänder utan ger ofta råd tagna ur luften. Jag tycker att du borde insistera på Citodon eller Tramadol från akutmottagningen. Det är inte mänskligt med tandvärk och trots att jag inte haft det själv kan jag ju ur tandläkarperspektivet se hur illa det gör patienterna. 

Stå på dig och kräv hjälp! Att bara åka in till mottagningen kan eventuellt fungera. Det är alltid lättare att neka nån per telefon! 

• Anonym (Ts)
    Anonym (tandläkare) skrev 2013-02-24 20:28:33 följande:
    Det låter som att du har det jättejobbigt. Tyvärr vet 1177 inte något om tänder utan ger ofta råd tagna ur luften. Jag tycker att du borde insistera på Citodon eller Tramadol från akutmottagningen. Det är inte mänskligt med tandvärk och trots att jag inte haft det själv kan jag ju ur tandläkarperspektivet se hur illa det gör patienterna. 

Stå på dig och kräv hjälp! Att bara åka in till mottagningen kan eventuellt fungera. Det är alltid lättare att neka nån per telefon! 
    Jo, jag ringde ju 1177 två gånger. Men fick direkt svar nej. Jag frågade om jag kunde åka ner till akuten (då jouren var stängd) men fick nej till svar. Dom fick det att låta så enkelt att bara härda ut.

Tandvärk är tandvärk. Jag vet att man inte dör av det. Men att grina i flera timmar av smärta känns inte så humant. Jag frågade t.om efter starkare alvedon, och inte ens det fick jag. Är ung, har inga sjukdommar, missbrukar inte. 

Men. Nu, ännu en gång, doserade jag mig själv, efter vad jag vågar, och det lindrade något iallafall.

Tänk om dom hade kunnat tänkt som dig!      
  • Jojjanna

Jag har jobbat på akuten och delat ut citodon till patienter som kommit med tandvärk mitt i natten. Åk dit om det finns en akut i närheten. Personalen på 1177 vågar nog inte lova något sådant...

• Anonym (Ts)
    Jojjanna skrev 2013-02-24 22:35:00 följande:
    Jag har jobbat på akuten och delat ut citodon till patienter som kommit med tandvärk mitt i natten. Åk dit om det finns en akut i närheten. Personalen på 1177 vågar nog inte lova något sådant...

Jag struntade i det. Fick ett par timmars sömn iallafall. Ska snart till tandläkaren.
  • slutatsnusa
    Anonym (Ts) skrev 2013-02-25 09:51:23 följande:

Jag struntade i det. Fick ett par timmars sömn iallafall. Ska snart till tandläkaren.

hoppas du får snabb lindring
    tandvärk är riktigt, riktigt vidrigt
    lycka till!
Svar på tråden snälla, snälla, Hjälp tack! Tandvärk!