• entjej

    Större risk för skador ex proppar och cp skador om man är 43 eller äldre?

    Hej!

    Försökt leta efter info på nätet men inte hittat någon bra sida. Det är så flytande info. Någon som vet om risken för skador ex att mamman eller barnet får blodpropp eller syrebrist som kan leda till skador t ex cp skador är mycket större om man är 43 eller äldre än om man är yngre? Vet om att risken för t ex downs syndrom är större men jag tänker på andra skador främst cp skador av olika orsaker. Eller andra skador på barn eller mamma.Tacksam för svar och länkar.  

  • Svar på tråden Större risk för skador ex proppar och cp skador om man är 43 eller äldre?
  • Maltex

    Jag vet inte, men min mamma var 42 år när hon fick mig. Det är inget fel på mig för det inte.

  • Plutten2

    Jag har en kompis som är barnmorska och hon säger att de inte ser äldre blivande mammor som en riskgrupp längre. Vilket man gör med tex överviktiga.
    Om blodpropp blir vanligare vid högre ålder vet jag inget om. Fast om man röker, är överviktig eller har blodpropp i släkten har man högre risk.

Svar på tråden Större risk för skador ex proppar och cp skador om man är 43 eller äldre?