• personae non grata

Kiss luktar ammoniak

Som rubriken säger. Vår dotters kiss STINKER ammoniak. Alltså inte så att man bara kan förnimma en ammoniaklukt, utan det riktigt sticker i näsan på en så att man instinktivt ryggar tillbaka när blöjan ska bytas.

Är detta något att oroa sig för och kontakta BVC?  

• Svar på tråden Kiss luktar ammoniak
  • MissSixty9

Om det är vätskebrist så syns det även på färgen på urinen (mörkt, mörkare än vanligt)

• personae non grata
    pigglet skrev 2013-02-25 21:20:50 följande:
    Ni har inte bytt blöjmärke?

Vi använder tygblöjer på dagen och Pampers på natten. I tygblöjorna känns lukten mer än i engångsblöjorna.
  • pigglet

Hon är pigg och som vanligt - du behöver inte stressa upp dig. Sov gott inatt, luktar det lika imorgon så ringer du vårdcentralen.
    Har du svårt att släppa det nu så ring 1177, de har öppet dygnet runt. Så sliper du ligga och vara orolig. 

• personae non grata
    pigglet skrev 2013-02-25 21:31:51 följande:
    Hon är pigg och som vanligt - du behöver inte stressa upp dig. Sov gott inatt, luktar det lika imorgon så ringer du vårdcentralen.
    Har du svårt att släppa det nu så ring 1177, de har öppet dygnet runt. Så sliper du ligga och vara orolig. 

Kanske ska ringa 1177 ändå så att jag sover lite bättre i natt. Så får vi ringa vc imorgon.

Tack snälla för era svar!  
  • Dr Love
    personae non grata skrev 2013-02-25 21:06:12 följande:

Ja det tycker jag att hon verkar göra. Hon leker och är glad. Just nu ligger hon och sover. Äter som vanligt. Verkar inte ha ont vad vi märkt i alla fall.
    Instämmer i att det inte låter allvarligt. Oroa dig inte i onödan, bra att du ringer 1177.
    Lycka till! 
  • personae non grata

Nyss ringt 1177, hon tyckte att vi skulle ringa vc imorgon och innan dess försöka ta ett urinprov. Usch vad orolig jag blir. Förhoppningsvis är det ju inget allvarligt men när det kommer till ens hjärta så vill man ju skydda från allt ont.

• spermadonator

Urinen innehåller urea som är en produkt kroppen skapar av ammoniak och "ATP". Glykolysen är en process i kroppen där kolhydrater används för att skapa ATP. Så mitt tips är att prova med en kost mer rik på kolhydrater för din dotter eftersom det skulle kunna vara så att hennes kropp har brist på det.

Kolhydrater är alltså framförallt socker, så allt som är sockerrikt kan du prova att ge henne och det borde inte vara så svårt att få ett barn att äta.

Lycka till!

• personae non grata
    spermadonator skrev 2013-02-25 21:56:52 följande:
    Urinen innehåller urea som är en produkt kroppen skapar av ammoniak och "ATP". Glykolysen är en process i kroppen där kolhydrater används för att skapa ATP. Så mitt tips är att prova med en kost mer rik på kolhydrater för din dotter eftersom det skulle kunna vara så att hennes kropp har brist på det.

Kolhydrater är alltså framförallt socker, så allt som är sockerrikt kan du prova att ge henne och det borde inte vara så svårt att få ett barn att äta.

Lycka till!

Ska testa! Tack för tipset!
  • spermadonator
    personae non grata skrev 2013-02-25 22:01:27 följande:

Ska testa! Tack för tipset!
    Ingen orsak, skriv gärna i tråden igen sedan om hur det går. Glad

En fråga; det är inte så att någon av er därhemma försöker följa en GI- eller LCHF-diet som är snål på kolhydrater och att det gör att även er dotter får i sig lite kolhydrater?
  • Dr Love
    spermadonator skrev 2013-02-25 21:56:52 följande:

Lycka till!
    Jag menar inte att spåra ur tråden nu men ATP använder kroppen hela tiden och är inget som det kan finnas brist på i en levande individ. Dessutom bildas det ATP både i lipolys (fettförbränning), citronsyracykeln och elektrontransportkedjan inte enbart i glykolysen. ;) 
  • personae non grata
    spermadonator skrev 2013-02-25 22:10:46 följande:
    Ingen orsak, skriv gärna i tråden igen sedan om hur det går. Glad

En fråga; det är inte så att någon av er därhemma försöker följa en GI- eller LCHF-diet som är snål på kolhydrater och att det gör att även er dotter får i sig lite kolhydrater?

Nä, vi följer ingen särskild diet. Äter precis som vanligt och vår dotter också!

Var på vc idag och dom verkade inte bekymrade. Efter lite om och men så bestämde dom att vi skulle försöka få ihop till ett urinprov, vilket inte är det lättaste!  

Så imorgon ska vi dit igen med provet!  
  • spermadonator
    Dr Love skrev 2013-02-25 22:45:57 följande:
    Jag menar inte att spåra ur tråden nu men ATP använder kroppen hela tiden och är inget som det kan finnas brist på i en levande individ. Dessutom bildas det ATP både i lipolys (fettförbränning), citronsyracykeln och elektrontransportkedjan inte enbart i glykolysen. ;) 
    Ja, jag vet. Men halten av tillgängligt ATP kanske kan påverka, jag vet inte ens om det finns någon konsensus kring dessa frågor.

Det är allmänt känt att många som följer lågkolhydratdieter får en urin som luktar ammoniak, men ingen tycks riktigt veta vad det beror på. Kroppen hamnar i ketos och då bildas enligt teorin aceton i kroppen, men aceton luktar väldigt annorlunda än ammoniak.

Jag skulle i alla fall prova att ge min dotter godis eller sockerrik föda i några dagar, om hennes urin luktade ammoniak, för att se om det hjälper.
  • Dr Love
    spermadonator skrev 2013-02-26 19:34:07 följande:
    Ja, jag vet. Men halten av tillgängligt ATP kanske kan påverka, jag vet inte ens om det finns någon konsensus kring dessa frågor.

Det är allmänt känt att många som följer lågkolhydratdieter får en urin som luktar ammoniak, men ingen tycks riktigt veta vad det beror på. Kroppen hamnar i ketos och då bildas enligt teorin aceton i kroppen, men aceton luktar väldigt annorlunda än ammoniak.

Jag skulle i alla fall prova att ge min dotter godis eller sockerrik föda i några dagar, om hennes urin luktade ammoniak, för att se om det hjälper.
    Ja, det finns fortfarande så många frågetecken kring LCHF och andra liknande dieter. Man vet ingenting om hur det påverkar en individ långsiktigt. Det är iallafall ingenting jag skulle rekommendera någon förälder att låta sina barn börja med i tidig ålder.
Svar på tråden Kiss luktar ammoniak