Inlägg från: Alladin Sanee |Visa alla inlägg
  • Alladin Sanee

Hur mycket vårdbidrag blev ni beviljade för adhd,

1/4 dels vårdbidrag för ADHD är en förolämpning.

Skulle vilja bjuda hem hela försäkringskassans processteam och ett gäng beslutsfattare och personliga handläggare i en vecka.

Då skulle de nog börja tänka om!

Seriöst det måste ske något. Barn med ADHD har inte konsekvänstänk, spärrar mm.
    De bara kör på. Föräldrar till barm med ADHD har ett otroligt merarbete

Det borde ALDRIG beviljas mindre än 3/4, aldrig!

• Alladin Sanee

Jag kan jämföra barn med utvecklingsstörning och autism och barn med Adhd.

Vi har båda sorterna hemma.

Fullt vårdbidrag beviljades utan omprövning för barnet med autism utveclingsstörning tills barnet fyller 19 år. Detta när barnet var 6 år.
    Detta barn har idag beviljats personligassistans dygnets alla timmar.

Det har krävts en hel massa merarbete för detta barn. Men.... Det syns och märks att barnet har ett funktionshinder vilket gör att bemötandet och stödet man får från omgivningen är ett helt annat. Vi som föräldrar är också dom som kan styra kring barnets miljö och vet vad som funkar och inte.

Barnet med ADHD är helt oförutsägbart. Barnet skall finna sin plats i samhället och det syns inte att barnet har en funktionsnedsättning. Här är du som förälder helt utlämnad och det finns nästan inget stöd att få.
    Du har inte rätt att tex vabba då Adhd inte går under Lss.
    Du måste vara steget före adhd barnet hela tiden och måste ge stöd i allt! Kontakterna runt det barnet är ofta fler och förståelsen bland allmänheten är 0.
    Som förälder har du inte en ledig sekund och adhd barnet kräver lika mycket och ännumer av det som autism barnet gör.

Om det är merarbete som skall bedöma vilket belopp av vårdbidrag en förälder har rätt till så finns det ingen tvekan.

• Alladin Sanee

Busbellan, jag vet.

Som jag sa tidigare så har mitt barn blivit beviljad personlig assistans alla dygnets timmar + dubbelassistans vid vissa speciella situationer. Att få personlig assistans beviljad är inget som sker lättvindigt.

Vad jag vill säga är att med tanke på att vårdbidraget är ett bidrag för föräldrar som har merarbete för sina barn så skall det inte vara diagnosen som styr utan just merarbetet.

Vi lever just nu i ett helvete med en tonåring som har ADHD.
    Barn med ADHD kräver ett otroligt merarbetet och en bundenhet av sina föräldrar.

• Alladin Sanee

Alva 1. Jag vill ge dig rådet inför din vårdbidragsansökan att läsa försäkringskassans vägledning. Där får man mycket information om vad det är handläggaren skall väga in i sin bedömning.

• Alladin Sanee

Bra att du läst den! Om du tycker det är svårt att formulera dig så kan du alltid skicka in ansökan och kryssa i att du vill lämna uppgifter muntligt till handläggaren.

Du får då sedan en skriven sammanfattning av handläggaren som du får möjlighet att lämna synpunkter på.
    Det brukar många gånger vara lättare för då ser man hur handläggaren uppfattat det man sagt och kan rätta till det man inte tycker stämmer.

Något som är viktigt är olika intyg som styrker din berättelse, ex Specialpedagog från skolan, utlåtande från BUP. Psykologutredning via sjukvården eller skolan. Och ett välskrivet utförligt läkarintyg med fokus på allt extra stöd och arbete som krävs för din dotter.

Fokusera på Aktiv tillsyn, bundenhet,

Merkostnadsdelen är en så liten del men berätta om, extra tvätt, borttappade saker exempel, mobil, skolväska, termobyxor mm
    Ta upp alla telefonsamtal och resor. Di måste över 8000 beviljade merkostnader på ett år för anat få 18% skattefritt.

Svar på tråden Hur mycket vårdbidrag blev ni beviljade för adhd,