• Nikkislife

Skära sej

Hej! Jag heter Nikki och är 17 år.
    Jag har mått väldigt dåligt det senaste och det har hänt rätt mycket här hemma.. Jag har ångest o för att "bedöva" den så skär jag mej! Det e urdåligt men det e så skönt att få känna smärtan liksom. Jag gör det ganska mycket o har många fula ärr, senast gjorde jag idag nere i handleden och överarmen! Jag vet inte hur jag ska stoppa för jag vill inte skära mej men jag kan inte sluta..
    Jag vill inte gå till nån kurator eller psykolog för jag litar inte på dem.
    Jag skulle vara tacksam för tips om vad jag kan göra för att sluta skära mej! <3

• Svar på tråden Skära sej
  • Rosapingvin

Testa att ta en kall dusch istället. Eller använd ett gummiband, snärta till dig med den istället för att skära dig. Eller lägg isbitar i handen. Googla på att andas i en fyrkant.

Men du måste söka hjälp. Sjukvården har tystnadsplikt.

• Momat

Det enda som hjälper är att hitta ett annat sätt att få utlopp för den ångest du känner inom dig, och som får dig att skada dig själv.

Vad som funkar för dig kan bara du svara på, eftersom vi alla fungerar olika. Det kan vara att gå ut på promenad, springa, skrika, ringa en kompis, lyssna på musik som får en att må bättre, skriva av sig (dikter/dagbok/forum), ta en kall dusch, dricka örtte, rita en teckning eller vad man nu kan tänkas må bättre av.

Kom också ihåg att ångesten inte är farlig, även om den känns jobbig och obehaglig. Ångest är bara en känsla, och du behöver inte vara rädd för den. Ibland kan det hjälpa om man tar emot ångesten och säger "hej ångesten, jag märker att du är här men jag är inte rädd för dig". På så sätt avdramatiserar man sin egen ångest och accepterar att den finns, men man låter den inte kontrollera en. Ångesten matas och växer av en enda sak - vår egen rädsla.

• Fantasilös

Har också haft problem med det o vet att det inte hjälper att "skrämma" andra som gör det men måste ändå säga att det verkligen inte är värt det i efterhand med tanke på alla ärr man har. Längtar ju verkligen inte till den varma sommaren när man måste ha långärmat för att inte skämmas..
    För mig hjälpte inte det där med gummiband o andra sätt som inte gav några ärr eftersom att det va smärtan och blodet jag var ite efter, delvis uppmärksamheten av personalen (bodde på behandlingshem). Däremot så lärde jag mig att börja prata med folk och få ut min ångest på andra sätt typ promenader. Började också med antidepressiva som hjälpte en del. Nu har jag inte skadat mig på 1,5 år o det känns jättebra så försök att hitta någon du litar på som du kan prata med:)

Svar på tråden Skära sej