• Splash

Tips på bra hundfoder!

Har en tax hemma som inte äter vilket foder som helt och har provat de mesta.
    Så tänkte höra vad ni andra ger för torrfoder till era hundar så kanske man kan prova just den maten!

Tacksam för svar!   

• Svar på tråden Tips på bra hundfoder!
  • VildingsBravader

Samma med min tax.
    Har prövat allt från färskfoder till special från veterinären

Han äter bara Doggy Prima som man köper på typ Coop.

Allt jag gör på Internet är sant!
  • Splash
    VildingsBravader skrev 2013-02-27 10:31:26 följande:
    Samma med min tax.
    Har prövat allt från färskfoder till special från veterinären

Han äter bara Doggy Prima som man köper på typ Coop.

Då ska jag prova sådant , jobbigt när inte dom äter allt foder.
  • ELG

Annars tycker jag torrfoder med hög kötthaltbrukar gå hem hos de flesta :)! Grannens tax äter dock bara katternas torrfoder!

• PrikkenSin

Min hund äter ju mycket rått och förskt, men finns ett väldigt bra foder som heter K9 som bygger på "urhundens/vargens" ätande. Kostar en del mer men bra!
    Och det varvar vi med Robur lamm och ris.

• Splash
    hundpuss skrev 2013-02-27 11:10:36 följande:
    Vad ger du hunden för foder idag? Hur ser matrutinerna ut?

Hundfoder jag ger idag är Frolic Complete och har googlat runt lite och tydligen så är de inget hundfoder utan mera som godis för dom. Tidigare har jag provat Doggy Orginal men har lite kvar av den påsen hemma men den maten är inte så populär för honom. Så vet inte hur man ska göra för att få denna tax att äta lite mat som är bra!

Det finns alltid mat framme så han kan äta om han vill de. 
  • hundpuss

Prova att införa fasta matrutiner, tex kl 09 och kl 17, det ger bra rutiner. Gärna efter promenad och aktivering, många hundar är hungriga då.

Både Frolic och Doggy är foder som innehåller mindre önskvärd näringssammansättning.
    Billiga torrfodersorter innehåller på tok för mkt ceralier, tex vete eller majs, det du ska leta efter är högre kötthalt och lägre ceralierhalt.

Prova gärna att ge fodret uppblött, det tar fram dofterna.

Har du hört talas om  BARF? Många matvägrande hundar äter det med stor aptit. 

• Splash
    hundpuss skrev 2013-02-27 13:45:36 följande:
    Prova att införa fasta matrutiner, tex kl 09 och kl 17, det ger bra rutiner. Gärna efter promenad och aktivering, många hundar är hungriga då.

Både Frolic och Doggy är foder som innehåller mindre önskvärd näringssammansättning.
    Billiga torrfodersorter innehåller på tok för mkt ceralier, tex vete eller majs, det du ska leta efter är högre kötthalt och lägre ceralierhalt.

Prova gärna att ge fodret uppblött, det tar fram dofterna.

Har du hört talas om  BARF? Många matvägrande hundar äter det med stor aptit. 

Jag har inte hört talas om BARF , vart får man tag på sådan mat? Annars kanske djuraffären kan tipsa en om en bra sort av torrfoder möjligtvis.
  • VIldamary

Vår äldre tax gillar verkligen Royal canins tax foder, hon var otroligt fin i pälsen när hon åt det också. Nu äter båda taxarna Magnussons foder som finns att köpa på ica maxi, det tycker de även väldigt mycket om. Vi ger lite matrester ovan på maten och de älskar det.

• Dexter dot com
    Splash skrev 2013-02-27 17:07:06 följande:
    Jag har inte hört talas om BARF , vart får man tag på sådan mat? Annars kanske djuraffären kan tipsa en om en bra sort av torrfoder möjligtvis.
    Barf betyder utfodring med största del slaktavfall/rått kött & ben och då måste man verkligen ha koll på så hunden får i sig rätt andel av protein kolhydreter,vitaminer osv.
    Enklare är att köpa färskfoder som är frysta färskorvar och innehåller allt hunden behöver och som dom flesta hundar älskar, det finns på dom flesta djuraffärer.
    Det finns ju även en uppsjö med bra torrfoder så det gäller ju bara att hitta ett som passar din hund och ett som hunden gillar.
    Eftersom du gett Doggy och Frolic så är ju inga problem att hitta något bättre foder ;) 
Svar på tråden Tips på bra hundfoder!