• Splash

Tips på bra hundfoder!

Har en tax hemma som inte äter vilket foder som helt och har provat de mesta.
    Så tänkte höra vad ni andra ger för torrfoder till era hundar så kanske man kan prova just den maten!

Tacksam för svar!   

• Svar på tråden Tips på bra hundfoder!
  • Splash
    Dexter dot com skrev 2013-02-28 07:00:10 följande:
    Barf betyder utfodring med största del slaktavfall/rått kött & ben och då måste man verkligen ha koll på så hunden får i sig rätt andel av protein kolhydreter,vitaminer osv.
    Enklare är att köpa färskfoder som är frysta färskorvar och innehåller allt hunden behöver och som dom flesta hundar älskar, det finns på dom flesta djuraffärer.
    Det finns ju även en uppsjö med bra torrfoder så det gäller ju bara att hitta ett som passar din hund och ett som hunden gillar.
    Eftersom du gett Doggy och Frolic så är ju inga problem att hitta något bättre foder ;) 
    Jag har noll koll på vad som är bra foder. Men ska väl be om hjälp annars på djuraffären så får man hoppas att dom kan ta fram något bra foder till denna tax man har här hemma som inte vill äta de han typ får!
  • Mandali

Jag skulle tipsa om Royal Canins foder. Lagom stora bitar för mindre hundar.
    Annars är två stycken jag kan rekommendera Magnussons och Hills.

• hundhår

Hej, hundar mår bra av ett foder med högre kötthalt, inte royal canin, doggy, robur, magnusson. Prova istället Thaste of the wild, bra foder till bra pris, det billigaste av de foder med hög kötthalt som finns. Du kan beställa via nätet om du inte har någon återförsäljare. Sedan jag bytte från Royal canin så är analsäcksproblemen helt borta och han äter med god aptit, pälsen är jättefin. Thast of the wild finns i flera smakvarianter, kontakta dem för att få smakprover om du vill. Men med tanke på de foder du verkar ha gett innan tror jag inte det är något problem för att få din tax att äta! Lycka till!  

• Bassenasse

Själv har min vovve varit en gasbomb när han gått på Royal.
    Fick tips om att byta till Mästers (finns att köpa på lantmännen/Granngården)
    Gick sakta över och tadaaaaa!
    En gasfri hund!

Han älskar fodret och det luktar mycket godare än Royals.
    Som ett extra bonus så är det tom halva priset.
    Fodret är även subvitionerat av svenska jaktförbundet.
    Så testa! 

• hundhår

Hej, det gäller ju dock att läsa innehållsförteckningen inte bara titta på hur hunden verkar må bra för hur den mår på insidan går inte helt att se på utsidan. Ger du mästers tex ger du mest fullkornsvete, vetekli, fullkornshavre, betfiber. Det som står först är det som det är mest av i fodret. Hundar mår inte bra av att äta vete överhuvudtaget. Jämför standarts hundfoder, bara ris och olika köttprodukter, morotsflingor, kalcium, vassle laktos reducerat. Ett mycket bättre svenskt foder till ett bra pris. Bara ett tips!

• dessan59

jag har börjat med ett foder som heter Brit, finns med olika smaker, och  mer för aktiva hundar. finns även som kattfoder. Vår hund älskar det!

• hundpuss

Börja med att införa fasta mattider, det ger mycket. Blöt upp fodret, ex ger du 1 dl foder så ta ½ dl varmt vatten och låt stå tills det absorberats. Det tar fram dofter.

Man behöver inte "barf:a" hela vägen, det finns alternativ som gör det lättare, tex om man utgår från bra färskfoder kan man komplettera med rivna morötter, kokt torsk/kyckling eller liknande.
    Två stora märken vad gäller färskfoder är Bravo och Nordic, vissa finns hos välsorterade djuraffärer andra har egna försäljningsställen/ hemkörning.

Många hävdar att färskfoder är dyrare än torrfoder, men jag tycker det ger så mkt mer tillbaka att det är värt varenda krona. Har du dessutom en liten hund så kan den foderkostnaden inte bli alltför hög.

Vill du ha lite intressant läsning om hundfoder kan jag rekomendera att läsa dessa artiklarna:

www.hundisverige.se/2013/01/28/hur-v%C3%A4ljer-vi-hund%C3%A4gare-foder-till-v%C3%A5ra-hundar--15140063

www.hundisverige.se/2013/02/26/ge-din-hund-naturlig-mat!-15784235

www.hundisverige.se/2012/12/05/proteinets-biologiska-v%C3%A4rde-13794861

Annars är de bästa tipsen jag kan ge dig: kom ihåg att hundar är köttätare. De flesta fodersorter (såväl billiga som dyrare i djuraffär) innehåller ofta extremt höga halter ceralier. Ju mer ceralier, desto större mängd krävs för att ge mättnadskänsla = "dyrare" foder blir billigare i längden. 
    Djuraffärer har inte alltid all kunskap, de hävdar ofta att deras produkter är det bästa och att man absolut itne ska handla hundmaten på Ica, men jag har själv råkat ut för att när man ställer mer ingående frågor så står de som frågetecken, de har tyvärr inte alltid särskilt omfattande kunskap om foder. 

Min hund får Pro plan adult mini (uppblött med färska grönsaker/rivna morötter i) till frukost och färskfoder till middag. Hade jag haft större frys hade han fått färskfoder även till frukost.

Läs gärna artiklarna, de är väldigt intressanta och kan kanske ge dig lite nya synvinklar. 

• Splash
    hundpuss skrev 2013-02-28 10:24:25 följande:
    Börja med att införa fasta mattider, det ger mycket. Blöt upp fodret, ex ger du 1 dl foder så ta ½ dl varmt vatten och låt stå tills det absorberats. Det tar fram dofter.

Man behöver inte "barf:a" hela vägen, det finns alternativ som gör det lättare, tex om man utgår från bra färskfoder kan man komplettera med rivna morötter, kokt torsk/kyckling eller liknande.
    Två stora märken vad gäller färskfoder är Bravo och Nordic, vissa finns hos välsorterade djuraffärer andra har egna försäljningsställen/ hemkörning.

Många hävdar att färskfoder är dyrare än torrfoder, men jag tycker det ger så mkt mer tillbaka att det är värt varenda krona. Har du dessutom en liten hund så kan den foderkostnaden inte bli alltför hög.

Vill du ha lite intressant läsning om hundfoder kan jag rekomendera att läsa dessa artiklarna:

www.hundisverige.se/2013/01/28/hur-v%C3%A4lje...

www.hundisverige.se/2013/02/26/ge-din-hund-na...!-15784235

www.hundisverige.se/2012/12/05/proteinets-bio...

Annars är de bästa tipsen jag kan ge dig: kom ihåg att hundar är köttätare. De flesta fodersorter (såväl billiga som dyrare i djuraffär) innehåller ofta extremt höga halter ceralier. Ju mer ceralier, desto större mängd krävs för att ge mättnadskänsla = "dyrare" foder blir billigare i längden. 
    Djuraffärer har inte alltid all kunskap, de hävdar ofta att deras produkter är det bästa och att man absolut itne ska handla hundmaten på Ica, men jag har själv råkat ut för att när man ställer mer ingående frågor så står de som frågetecken, de har tyvärr inte alltid särskilt omfattande kunskap om foder. 

Min hund får Pro plan adult mini (uppblött med färska grönsaker/rivna morötter i) till frukost och färskfoder till middag. Hade jag haft större frys hade han fått färskfoder även till frukost.

Läs gärna artiklarna, de är väldigt intressanta och kan kanske ge dig lite nya synvinklar. 

Tack för mycket info av de du har skrivit samt länkarna.
  • Splash
    hundhår skrev 2013-02-28 08:32:47 följande:
    Hej, hundar mår bra av ett foder med högre kötthalt, inte royal canin, doggy, robur, magnusson. Prova istället Thaste of the wild, bra foder till bra pris, det billigaste av de foder med hög kötthalt som finns. Du kan beställa via nätet om du inte har någon återförsäljare. Sedan jag bytte från Royal canin så är analsäcksproblemen helt borta och han äter med god aptit, pälsen är jättefin. Thast of the wild finns i flera smakvarianter, kontakta dem för att få smakprover om du vill. Men med tanke på de foder du verkar ha gett innan tror jag inte det är något problem för att få din tax att äta! Lycka till!  

Har nu beställt hem Thast of the wild ska bli spännande jag tror säkert taxen kommer gilla detta så håller tummarna.
  • Splash

Är pedigree junior eller doggy junior bra foder till taxar tro?

• nåldyna

Jag skulle välja ett så rent foder som möjligt. Allra helst färskfoder men tyvärr funkar inte min hund bra på det. 
    Acana, Orijen och Taste of the wild är dom enda torrfoder jag vill ge min hund.

RC, Hills, Eukanuba, Doggy osv är i mina ögon rena skitfoder. Du betalar massor för spannmål, något som hunden inte är gjord för att äta. Det gör hunden fet, kan ge den diabetes, kan ge jobbiga allergier och det är något som hunden bara kommer skita ut ändå.

Jag har sedan augusti -12 givit min hund Taste of the wild. Han är en chinese crested dog med rätt strulig hud, MEN sen vi började med Taste of the wild har huden förbättrats enormt. Han har heller inte längre problem med analsäckarna då avföringen nu är mycket hårdare och tar med sig sekretet ut när han bajsar. Kvaliteten på den päls han har har också förbättrats otroligt. Mindre tandsten och en mycket piggare och gladare hund. Och framför allt, inte dom där genomvidriga småfisarna han tidigare läckte hela tiden. 

Lycka till i foderdjungeln!  

• Splash
    zipzee skrev 2013-03-01 13:08:06 följande:
    Jag skulle välja ett så rent foder som möjligt. Allra helst färskfoder men tyvärr funkar inte min hund bra på det. 
    Acana, Orijen och Taste of the wild är dom enda torrfoder jag vill ge min hund.

RC, Hills, Eukanuba, Doggy osv är i mina ögon rena skitfoder. Du betalar massor för spannmål, något som hunden inte är gjord för att äta. Det gör hunden fet, kan ge den diabetes, kan ge jobbiga allergier och det är något som hunden bara kommer skita ut ändå.

Jag har sedan augusti -12 givit min hund Taste of the wild. Han är en chinese crested dog med rätt strulig hud, MEN sen vi började med Taste of the wild har huden förbättrats enormt. Han har heller inte längre problem med analsäckarna då avföringen nu är mycket hårdare och tar med sig sekretet ut när han bajsar. Kvaliteten på den päls han har har också förbättrats otroligt. Mindre tandsten och en mycket piggare och gladare hund. Och framför allt, inte dom där genomvidriga småfisarna han tidigare läckte hela tiden. 

Lycka till i foderdjungeln!  
    Har beställt Taste of wild - High prairie canine och hoppas att texen kommer gilla detta
  • hundpuss
    Splash skrev 2013-03-01 11:33:47 följande:
    Är pedigree junior eller doggy junior bra foder till taxar tro?
    Jag skulle aldrig köpa något av det, med tanke på mitt förra inlägg.

Av de hundar jag träffat på som matvägrat har ingen nekat att äta Orijen.  
  • nåldyna
    Splash skrev 2013-03-01 14:07:45 följande:
    Har beställt Taste of wild - High prairie canine och hoppas att texen kommer gilla detta
    Låter kanon! Vi har provat tre olika "smaker" och alla går hem. Fodret luktar väldigt gott och smakligt också. 
  • Leomatte

Men vi har börjat med ett helt grymt foder från Musch! Färdiga måltider som inte innehåller spannmål, bara kött och lite grönsaker. Min vovve kommer med skålen i munnen och tigger om mat flera gånger varje dag SÅ SÖT!

Funkar jättesmidigt att handla på www.foderboxen.se och de kör hem kartongerna till oss.

Jag trodde aldrig att det skulle funka så bra med färskfoder men efter en liten inkörningsperiod har hundens mage vant sig och jag har vant mig vid att ta fram två korvar ur frysen varje dag och lägga på tining.

Svar på tråden Tips på bra hundfoder!