• Björnmossa

Varför sa barnet så till mig?

Jag var i simhallen för ett tag sen. I omklädningsrummet var en mamma med en liten flicka, gissar på sexårsåldern. Ungen stirrade rakt på mig och sa, med sån där utmanande och lätt hånfull ton ni vet, "Tycker du det är kuuul att bada?!"

Mamman verkade tycka det var pinsamt och jag blev både irriterad och full i skratt samtidigt för jag kände igen det där så väl från när jag var liten, trots att det är många år sen nån använde det tonläget mot mig sist. I lågstadiet var det ganska vanligt. Hoppade man hage kunde det komma fram några äldre, stöddiga tjejer: "Tycker du det är kul att hoppa hage?" Hade man en katt på tröjan: "Gillar du katter?" Jag tror att yngre kunde göra det också, som en utmaning och kraftmätning.

Ni som inte känner igen det här och inte förstår vilket tonläge jag syftar på behöver inte svara. Jag har säkert inte förklarat så alla fattar, eller så förekommer det inte i hela landet. Bara ni som hänger med får kommentera!

Nåväl, den här lågstadie-flashbacken har inte lämnat mig riktigt. Jag fattade aldrig då och egentligen inte nu heller. Ni som minns, varför sa ungarna sådär? Vilken reaktion räknade man med? Vad svarar man?

Obs att jag inte tyckte det var jobbigt (utöver olägenheten att behöva kommunicera med främmande barn) på något sätt. Jag undrar uppriktigt hur barnet tänkte. Vore kul om någon här kände igen sig och ville förklara.

• Svar på tråden Varför sa barnet så till mig?
  • Fia 28

Kanske för att barn i den åldern frågar frågor om allt?

• JanaLiiN

Gissning: Hon har hört andra fråga i den tonen och så testade hon å dig för att se vilken reaktion hon skulle få/för att öva ig på att vara som de andra. Det är nog inte så medvetet uttänkt.

• viseversa

Eh VA? och detta tycker du var såå konstigt att du skriver en tråd om det på fl?

• PeeGee

TS, jag förstår vilken ton du menar. Tyvärr har jag ingen aning vad som driver det beteendet. Jag förstod det aldrig som barn och jag förstår det inte nu.

Däremot blir det ganska fnitter-tydligt vilka människor de barnen du tänker på växte upp till. Till exempel den sortens människor som inte kan låta bli att kommentera andra människors ämnesval.

"Tycker du det är kuuuuuuuul att starta trådar om saker som inte är jättekatastrofer?"

Jag kan inte svara för dig, men ibland är trådar småprat och det är helt okej för mig. Man tar upp nåt man funderat på, utan att världen står och faller med att det benas ut. Allt måste inte vara så jävla dramatiskt jämt.

Och jag har som sagt också då och då skänkt just det fenomenet en tanke. Om någon vet varför så vore det faktiskt kul att få veta. 

Varför tror idioter alltid att alla är 'avensjuka' på dem?
  • Maggimou

Förstår.

Är det inte lite "jag vågar ifrågasätta" fast det eg inte ens är ett ifrågasättande?

• ettheltannatliv
    PeeGee skrev 2013-02-27 15:49:49 följande:
    TS, jag förstår vilken ton du menar. Tyvärr har jag ingen aning vad som driver det beteendet. Jag förstod det aldrig som barn och jag förstår det inte nu.

Däremot blir det ganska fnitter-tydligt vilka människor de barnen du tänker på växte upp till. Till exempel den sortens människor som inte kan låta bli att kommentera andra människors ämnesval.

"Tycker du det är kuuuuuuuul att starta trådar om saker som inte är jättekatastrofer?"

Jag kan inte svara för dig, men ibland är trådar småprat och det är helt okej för mig. Man tar upp nåt man funderat på, utan att världen står och faller med att det benas ut. Allt måste inte vara så jävla dramatiskt jämt.

Och jag har som sagt också då och då skänkt just det fenomenet en tanke. Om någon vet varför så vore det faktiskt kul att få veta. 
  • Björnmossa
    Mariohn skrev 2013-02-27 14:25:51 följande:
    Varför lägger du energi på detta? Du kunde väl bara svarat och gått vidare? 
    Du har uppenbarligen inte förstått frågan och behöver därför inte svara i tråden. Står i TS.
    Men för att besvara din fråga: för att jag är en intelligent och analyserande person som reflekterar över saker jag upplever istället för att bara sväva vidare i en konstant dimma.
    JanaLiiN skrev 2013-02-27 14:37:11 följande:
    Gissning: Hon har hört andra fråga i den tonen och så testade hon å dig för att se vilken reaktion hon skulle få/för att öva ig på att vara som de andra. Det är nog inte så medvetet uttänkt.
    Sant att det kan förklara just det barnets beteende, men inte hela fenomenet, om du fattar hur jag menar. Tyckte det var särskilt konstigt att säga så till en vuxen, men ur hennes synvinkel var det kanske tryggare än att prova på ett annat barn?
    PeeGee skrev 2013-02-27 15:49:49 följande:

Tack för ett vettigt svar! Du fattar precis hur jag menar.

Extremt intressant tanke att man kan mappa barn-beteenden mot vuxnas. Min uppfattning har alltid varit att man inte ändrar sig så värst mycket när man växer upp. Man lär sig mer och vågar låta fler sidor komma fram, men grunden är samma. Samma grund manifesterar sig på olika sätt beroende på ålder.

Hade hoppats att någon som själv höll på så som barn skulle komma in och förklara.
  • Björnmossa
    Maggimou skrev 2013-02-27 20:45:18 följande:
    Förstår.

Är det inte lite "jag vågar ifrågasätta" fast det eg inte ens är ett ifrågasättande?
    Hmm, kanske.
  • LängtansBlåaBlomma

Åh, jag vet precis vad du menar! Jag förstod det inte då heller, jag blev/blir osäker och vet inte riktigt vad som förväntas av mig - ska jag svara på frågan eller ska jag svara något annat/tufft? Väldigt obehagligt. Ni som inte förstår tonfallet använde med största sannolikhet själva er av metoden. Jag tror det handlar om osäkerhet och ett försök att sätta sig i överläge.

Svar på tråden Varför sa barnet så till mig?