Lugg eller inte lugg på era småtjejer?
Hur har ni kommit fram till frisyren på era tjejer i 3-5-årsåldern? Och framför allt, hur har ni gjort med lugg kontra inte lugg? Jag är så himla ambivalent. Vår fyraåring har haft lugg hittills och har övriga håret hängande i page, axellångt ungefär. Hon hatar att sköta håret, alltifrån hårtvätt, klippning och borstning sker alltid under protest, ibland en tyst sådant och lite gruff men ibland stora tårarna. Jag har varit stenhård med att ska man ha långt hår (vilket hon vill) så måste man kunna sköta det.
Hon verkar dock inte känna att med långt hår ska det vara långt ner på ryggen utan verkar ok med det axellånga, en längd vi försöker hålla kvar för att det inte ska trassla sig så mycket. hon har tyvärr valt mitt tunna, raka hår som lätt blir trassel och hon är väldigt håröm.
Hon är fin både med och utan lugg. Problemet är att lugg måste klippas, ofta, vilket är jobbigt både för henne och för mig. Så vi bestämde oss för ett tag sen att spara ut luggen men jag vet inte om jag ska ångra mig på det. Hon är ok med hårdiadem ibland men inte med snoddar (aldrig haft tofs), hårspännen går ibland men de bara halkar ur också så de är rätt störande. Alltså hänger just nu håret konstant i ögonen på henne (vilket nog stör mig mer än henne...). Men det är ju långt kvar tills den är färdigutväxt och kanske ligga mer på plats åt sidan.
Hur har ni tänkt?