• Alexi

Lugg eller inte lugg på era småtjejer?

Hur har ni kommit fram till frisyren på era tjejer i 3-5-årsåldern? Och framför allt, hur har ni gjort med lugg kontra inte lugg? Jag är så himla ambivalent. Vår fyraåring har haft lugg hittills och har övriga håret hängande i page, axellångt ungefär. Hon hatar att sköta håret, alltifrån hårtvätt, klippning och borstning sker alltid under protest, ibland en tyst sådant och lite gruff men ibland stora tårarna. Jag har varit stenhård med att ska man ha långt hår (vilket hon vill) så måste man kunna sköta det.
    Hon verkar dock inte känna att med långt hår ska det vara långt ner på ryggen utan verkar ok med det axellånga, en längd vi försöker hålla kvar för att det inte ska trassla sig så mycket. hon har tyvärr valt mitt tunna, raka hår som lätt blir trassel och hon är väldigt håröm.
    Hon är fin både med och utan lugg. Problemet är att lugg måste klippas, ofta, vilket är jobbigt både för henne och för mig. Så vi bestämde oss för ett tag sen att spara ut luggen men jag vet inte om jag ska ångra mig på det. Hon är ok med hårdiadem ibland men inte med snoddar (aldrig haft tofs), hårspännen går ibland men de bara halkar ur också så de är rätt störande. Alltså hänger just nu håret konstant i ögonen på henne (vilket nog stör mig mer än henne...). Men det är ju långt kvar tills den är färdigutväxt och kanske ligga mer på plats åt sidan.

Hur har ni tänkt?

• Svar på tråden Lugg eller inte lugg på era småtjejer?
  • IsDimma

Åh, tänk om föräldrar kunde klippa lugg på sina döttrar. Håret hänger i ögonen konstant och massor med mat hamnar i håret. Nu är din dotter äldre än mina barn på jobbet men åsikten står fast även för äldre barn. Jobbigt med hår i ögonen jämnt.

• glassen

Min tjej har lugg. Tycker det är absolut det mest praktiska på små barn. Hon gillar inte heller när den ska klippas, men jag tycker det är värt besväret.

• Nordanvinden08

Min dotter har inte lugg. Har långt hår men alltid hårspännen. Hon är jätteduktig med dem:) Hade lugg när hon var mindre. Tycker inte man kan dra alla barn över en kam, en del klarar av lång lugg en del inte. Precis som med allt annat. Hennes är nu så pass långt att det kommer med in i flätor och dyligt när hon har det. Men hon har oftas håret ute.

• Hannah76

Mina tjejer har fått bestämma själva.

När de inte haft lugg så har de inte haft varken hår i ögonen eller mat i håret. 

• lovely89

Min dotter har lång lugg, passar bättre i det och hon älskar att ha hårspännen, brukar göra luggen som en flätta och sen sätta fast det älskar hon.. Nu är luggen lika lång som håret så ibland vill hon bara ha vanliga pippiflätor och då behöver hon inga hårspännen :) 

• keron

Mina tjejer hade lugg vid 3 års åldern. Men det var sånt meck med  att klippa den, och den måste klippas ofta. Och den växte så fort och hängde sen ner i ögonen osv. Så vi lät den växa sig lång istället. Har aldrig haft problem utan lugg.

• 010306

min 6 åring sparade ut luggen i 4 års åldern, nu är hon 6 år så hon kan ha den bakom öronen lätt ( resten av håret är midjelångt). MEN hon har inget emot att kamma det / ha flätor osv..

• strojes

Mina två småtjejer höll på att spara ut sina luggar men vid senaste besöket hos frisören i höstas ville en av de ha lugg så det fick hon. Hennes tvillingsyrra håller på att spara ut sin lugg.

• cosinus

Min 8-äring sparade ut lugg som 5 åring tror jag. Det var ett litet elände under tiden men nu mera sitter det ju utan problem bakom öronen.

Just för att slippa detta så har jag sparat ut lugg direkt på min 2.5-åring. Innan hon får preferenser om vilka tofsar som är snygga och inte. Så från hon var knappt 2 år har hon haft en icke smickrande tofs rakt upp på huvudet. Nu när hon är drygt 2.5 börjar det vara så långt att det går att fästa i snyggare kreationer och nu funkar även hårspännen för de går att sätta långt bak på huvudet och de sitter fast bra då hon fått mera hår.

Snart är vi i hamn med henne också och jag ångrar inget. Så mycket enklare när luggen väl är lång och då slipper hon det senare.

En av sönerna vill nu också spara ut, han blir 5 snart och där är det mer lurigt för han vill inte ha tofs eller fläta i luggen så det vete tusan hur vi ska lösa det. Han har dock varit så tjorvig med håret att han inte fått spara ut tidigare för ett krav här, oavsett kön, är att långt hår går att sköta.

Svar på tråden Lugg eller inte lugg på era småtjejer?