Inlägg från: Lisa med barn |Visa alla inlägg
  • Lisa med barn

Sommarstugan- ett syskon får allt

Anonym (Ledsen) skrev 2013-02-27 22:25:36 följande:
    Ja. 

Vår relation är väldigt negativt påverkad just nu. De tycker att jag är en bortskämd barnunge.  

Va? Är det DU som är bortskämd i denna historia? Jag tror inte mina öron. Det är din idiotbrorsa som är bortskämd! Roffar åt sig allt och har dessutom mage att kalla dig bortskämd! Hur kan dina föräldrar vara så orättvisa?

TS, om det hade varit jag så skulle jag fråga om de bara älskade sonen. Så här gör man inte mot sina barn! Och sonen borde skämmas att han kan ta emot en sån gåva samtidigt som du inte får nåt.  
  • Lisa med barn
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-02-28 11:23:56 följande:
    Mina föräldrar säger nu att det ska bli ett förskott på hans arv- men jag kommer inte få några pengar och min bror har redan köpt huset av dem för 100 000 kr. De menar att han får lösa ut mig den dagen de är avlidna. 

Han kommer aldrig att lösa ut dig. Och vad kan dina föräldrar göra åt saken när de är döda? Inget! Dessutom kan din bror dö före dem och då går huset till hans fru och barn, men du får inte ett öre.
  • Lisa med barn
    Anonym (Undrande) skrev 2013-02-28 14:26:14 följande:
    Det är väl klart att det skulle kännas orättvist men vem är hon att börja diktera upp hur det ska gå till. Hon får ju respektera sina föräldrar. Det finns garanterat en anledning till att de gör som de gör, något som inte framkommer här. 

Vad menar du? Gör du själv sån skillnad på dina barn?

Du skriver att TS ska respektera sina föräldrar men har det inte nått dig att föräldrarna inte respekterar TS?

• Lisa med barn
    Anonym (Undrande) skrev 2013-02-28 14:48:07 följande:
    Nej jag skulle aldrig göra så och jag försvarar inte hennes föräldrar på något sätt. Det jag säger är att hon inte har någon rätt att diktera upp villkor om hur de vill fördela sin egendom.  Stugan är deras egendom och de får göra som dom vill. 

Jag säger också att det kanske finns någon bakomliggande aspekt av det hela som gör att föräldrarna har fattat detta något konstiga beslut. 

Vilken "bakomliggande aspekt" kan det finnas som rättfärdigar föräldrarnas orättvisa beteende?
  • Lisa med barn
    Anonym (Undrande) skrev 2013-02-28 15:03:11 följande:
    Vettiga normala människor med sunda ideal gör ingen skillnad på sina barn utan anledning.

Sedan kan jag tycka att det är omoget att söka millimeterrättvisa i vuxen ålder som många här på FL söker. När man är vuxen är man vuxen och få då bete sig som det. I detta fall är det en rätt stor millimeter, flera miljoner, så den kommentaren är kanske inte applicerar i just detta fallet. 

Men kommentaren "ja men han får vara hemma i 7 år och jag bara 1 år" det är orättvist buhu.... Omoget. 

Det är väl knappast millimeterrättvisa det handlar om här. Det är inte direkt så att TS ar fått en stuga för 3,5 mille och brorsan för 4 mille. Hon har inte fått någonting alls. Sen kan man ju tycka att föräldrarna skulle bete sig som ansvarsfulla vuxna och verka för att alla barn (stora som små) ska känna sig älskade och lika mycket värda.
  • Lisa med barn
    Loriyana skrev 2013-02-28 19:13:01 följande:
    Jag skulle se det som att det är mina färäldrars egendom och de får göra vad de vill med det. Om de vill favoritisera ett syskon, så får de göra det. Jag litar på att de har anledning till det.

Tycker du inte att du är värd mer än att kränkas av dina egna föräldrar?
  • Lisa med barn
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-02-28 19:14:10 följande:
    Det finns inga bakomliggande aspekter som jag känner till, annat än då att jag alltid upplevt att min bror varit det mesta älskade barnet. Jag har inte levt en turbulent tonårsliv, jag har inte varit till något större problem för våra föräldrar eller vägrat hjälpa dem eller våra äldre släktingar (far- och morföräldrar när de blev gamla). Jag var väl en helt normal unge en gång i tiden.

TS, jag står på din sida till 100%! Däremot försökte jag få svar av den som försvarar dina föräldrar med att det minsann skulle finnas någon bakomliggande aspekt som du inte talar om för oss. Skitsnack! Det finns INGET som rättfärdigar att föräldrar gör skillnad på sina barn. Dessutom har du redan upplevt orättvisor under hela uppväxten. Man kan tycka att dina föräldrar skulle ha kommit på bättre tankar på äldre dar, men icke! Hoppas du kan gå vidare, med eller utan relation till din bror och dina föräldrar, och att du inte låter detta förpesta din tillvaro. Det är nog det bästa, för det verkar som om du inte når fram till dina föräldrar.
  • Lisa med barn
    Loriyana skrev 2013-02-28 19:13:01 följande:
    Jag skulle se det som att det är mina färäldrars egendom och de får göra vad de vill med det. Om de vill favoritisera ett syskon, så får de göra det. Jag litar på att de har anledning till det.

Det är lätt att ha en åsikt om man inte är i någons situation. Jag är övertygad om att du inte bara skulle rycka på axlarna om du drabbades på samma sätt som TS.
  • Lisa med barn
    Höghus skrev 2013-03-01 06:41:02 följande:
    Lisa med barn: Vadå finns inget som rättfärdigar att barnen får olika mycket? Klart det gör.

Då får du gärna specificera vad som kan rättfärdiga att ett barn får 4 miljoner och det andra barnet får 0 kronor.I min värld finns det INGET som rättfärdigar sånt beteende. Man ska behandla sina barn lika. De föräldrar som favoriserar ena barnet så tydligt kan få ruttna i sin egen skit.  
  • Lisa med barn
    sahara skrev 2013-03-01 08:24:01 följande:
    Håller med.
    Föräldrar som så här tydligt favoriserar ett barn är rätt korkade.Dom bäddar ju för konflikter mellan syskon.En annars bra syskonrelation kanske blir skit och kusiner kanske inte kommer att lära känna varandra etc.Tragiskt att föräldrarna inte inser detta. 

Håller du med mig eller "Höghus"? Jag tycker inte att det finns nåt som rättfärdigar sånt beteende, Höghus tycker att det det är OK att vara så orättvis.
Svar på tråden Sommarstugan- ett syskon får allt