Anonym (1) skrev 2013-02-28 07:14:12 följande:
Kan det vara så att de vill stödja just hans beslut att vara hemma med sina barn? Det låter inte som om det är vad du ska/vill/har gjort? Du skriver att du "skulle också ha kunnat vara hemma länge" om du hade fått del av pengarna, men det är ju inte riktigt samma sak... Inte heller säkert att du hade den strävan/önskan? Det kräver ju ändå en del ekonomiska uppoffringar att välja hemmalivet när barnen är små, och jag skulle säga att de flesta klarar av att leva på en t o m medioker lön om de bara sänker sina förväntningar på konsumtion under dessa år, med eller utan arv. Eller har jag missförstått dig?
Jag hade nog gärna kunnat ge mina barn gåvor på ett sätt som de skulle uppfatta som orättvist, det är ju faktiskt mina pengar! Om jag ponerar att ena barnet vill studera efter gymnasiet och den andra vill resa, så kan jag gott tänka mig att betala för studierna för att barnet skall slippa studielån, medan resan skulle det andra barnet själv få arbeta ihop till. Det är beroende på vad jag vill sponsra, självklart har "resebarnet" mitt fulla stöd, men får betala sitt val själv. Mina tillgångar vill jag fördela själv, jag skulle bli rätt besviken och arg om någon satt och räknade på rättvisa med mina pengar!
Jag förstår din känsla, men jag skulle vilja uppmuntra dig att se på det ur andra synvinklar, som du själv sa är dina föräldrar bra människor som säkert har logik i sitt val som inte baserar sig på något så dumt som "favoritbarnet".
Lycka till!
Att jag är hemma endast ett år har att göra med ekonomin. Min make och jag vill ju båda vara hemma med vårt barn och delar därför på föräldraledigheten. Om vi hade haft råd skulle vi vara hemma mycket längre. Vi har större marginaler än min brors familj då hans sambo tjänar ganska lite pengar. Min bror är egenföretagare och vill lägga företaget på is under de år han är hemma med barnen. Han har inte råd att vara hemma med sina barn i 6 år till om han måste låna pengar till huset. Då kanske han som jag endast skulle vare hemma i ett år.
Jag känner att mitt arv mer eller mindre bekostar hans föräldraledighet, som han nu kan genomföra med mer vanliga ekonomiska anpassningar. Han får dessutom ett väldigt fint hus med egen strand för ingenting. Jag måste börja jobba och om jag skulle köpa motsvarande fastighet skulle jag behöva jobba än mer.
Känner också att våra föräldrar är medvetna om att det blir orättvist mot mig, men att de inte tycker att det hela går att lösa på något annat sätt. De anser att endast en av os (min bror) ska ha huset. De tycker inte att huset ska delas.
Även om jag skulle få igenom att huset ska räknas som förskott på arv så skulle det ju i praktiken endast innebära att min bror måste kompensera mig efter att våra föräldrar avlidit, han kan alltså ändå ha råd att vara hemma med sina barn just nu, och jag kan få en summa pengar om sisådär 30 år. Jag måste således själv bekosta en lång föräldraledighet, min bror kan utnyttja vårdnadsbidraget och sin sambos lön och ändå ha råd att vara hemma länge.
Om min man (eller jag) skulle vara hemma på motsvarande premisser skulle vi leva ganska skralt (vi bor dyrare än min bror) och verkligen inte ha råd med ett sommarhus för 4 miljoner med alla var ett hus kan kosta.