Sommarstugan- ett syskon får allt
Vilken "bakomliggande aspekt" kan det finnas som rättfärdigar föräldrarnas orättvisa beteende?
Min bror vill naturligtvis ha så låga omkostnader som möjligt under sin föräldraledighet. Om han köper huset för marknadsvärdet så kommer han få lov att ta lån som han måste betala ränta för.
För att svara på frågan hur huset kan göra att han kan vara hemma länge är för att huset möjliggör inkomster av betydande slag och för att han också inte behöver ta lån. Men mest handlar det här om att han mer eller mindre får huset, inte att han kan tjäna pengar på det som ägare, utan för mig är det "värre" att han "fått" huset.
Visst skulle jag, om jag var så storsint som en del av er i tråden verkar vara, strunta i att våra föräldrar gör som de gör.
Jag skulle kunna säga till min bror: Grattis! Vilken bra deal för dig, jag är glad för din skull.
Till mamma skulle jag kunna säga: Självfallet gör du som du vill med din egen egendom. Jag respekterar dig och din vilja. Tack mamma för att du lär mig ödmjukhet.
Kanske hade jag gjort det om vi hade talat om opersonligt guld som låg i ett bankfack, eller skogsegendomar, men nu talar vi om en fastighet som även jag är emotionellt bunden till. Vi har också en situation där min bror kontinuerligt genom vår uppväxt blivit favoriserad.
Jag kommer inte ta avstånd från våra föräldrar eller från min bror, och jag har klargjort min synpunkt om det hela. Jag fick i alla fall igenom att det ska ses som ett förtida arv, inte som en gåva. Min bror är inte glad för det.
Att dra på sig ett fritidshus brukar sällan medföra att omkostnader sjunker. Vilka inkomster ger huset?
Om din bror vill ha låga omkostnader vore det ju bättre om dina päron väntade med att sälja kåken. Då behöver han inte ta lån, behöver inte betala drift och underhåll av huset och kan stanna hemma med barnen längre.
Du kan stanna hemma längre om din familj betalar för kalaset.
Ser du skillnaden?
Min bror förstår precis vad det betyder att fastigheten ska ses som förskott på arv, men det hjälper ju inte just nu. Han skulle helst se att fastigheten är en gåva, och att jag endast ska få ut min laglott.
Han är också informerad om att jag kommer vilja ha mitt arv en dag. Just nu kan han inte lösa ut mig då han inte jobbar länge utan lever på fp och de pengar fastigheten genererar.
Våra föräldrar vet också att jag kommer kräva ut mitt arv från min bror, men de hävdar fortfarande att de inte kunnat lösa situationen annorlunda.