• Anonym

Sommarstugan- ett syskon får allt

bandis skrev 2013-02-27 23:01:39 följande:
    Då får dina föräldrar helt enkelt belåna huset med 2 milj. (Borde inte vara några problem om det är värderat till 4, och eftersom de inte har några andra lån), och ge de pengarna till dig. Antingen gör dem det, eller din bror. Enkelt. Men du ska ha två miljoner, helst nu, så ni kan släppa detta och du kan gå vidare i ditt liv.
    Jag kan ju inte låta bli att undra på vilket grovt sätt du annars kan ha sårat dem på tidigare i livet, om detta är den bästa "hämnden" de kan komma på, för de kan ju inte bara vara så genuint missunnsamma...??
    2 miljoner? Ts har rätt till 1/4 av kvarlåtenskapen när de dör. Då ska stugan räknas in som förskott på arv.
  • Anonym
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-02-27 23:36:12 följande:
    Det värsta är att jag inte kan ge er svaren på era adekvata frågor. Jag vet helt enkelt inte hur mina föräldrar kan fatta det här beslutet.  Förstår de inte hur orättvist det blir kan ju jag tycka. 

Men de har ju sin logik att han måste få köpa huset så att han har råd att vara hemma i minst 6 år till och ändå kan vara enda ägaren till huset. Hans logik är ju att han ska ha råd med att vara med sina barn så mycket det bara går när de är små, och därför inte har råd med att ta stora lån. Mina föräldrar får 100 000 kr som de kan resa för eller vad de nu vill göra.

Jag misstänker att mamma är rädd för att ingen av oss ska ha råd att ha huset om de skulle sälja det för 4 miljoner till min bror (huset är nog värst mer än så, värderingen är som sagt 3 år gammal) eller om de skulle sälja det för 2 miljoner och sedan ge mig pengarna (nu eller när de är avlidna i form av arv) Då väljer de helt enkelt att ge honom huset och blundar för att det är orättvist.

Men att det skulle vara åt det andra hållet, att jag skulle få huset och min bror blir utan, det skulle aldrig aldrig hända.  
    Han kan väl bli delägare för de 100 000 kronorna först? Så får föräldrarna resa osv.

• Anonym
    Anonym (arv) skrev 2013-02-28 06:51:18 följande:
    "Jag misstänker att mamma är rädd för att ingen av oss ska ha råd att ha huset om de skulle sälja det för 4 miljoner till min bror (huset är nog värst mer än så, värderingen är som sagt 3 år gammal) eller om de skulle sälja det för 2 miljoner och sedan ge mig pengarna (nu eller när de är avlidna i form av arv) Då väljer de helt enkelt att ge honom huset och blundar för att det är orättvist. "

Det ska räknas in som förskott på arv, så det där kan de inte undvika iallafall. Kontakta en jurist! 

De kan väl inte veta vad ni har råd med eller inte när de dör?   
    Föräldrarna lever... De får ge bort huset om de vill. Ts kan inget göra just nu. När föräldrarna dör kan ts försöka få del av husets värde, inte innan.
  • Anonym

Hur motiverar dina föräldrar gåvan?

Är det möjligen så att din bror visat intresse för huset men inte du?

• Anonym

Mina svärföräldrar gav bort hus till sin dotter men hon fick betala ett 7-siffrigt belopp. De besökte en jurist för att det skulle bli så rättvist som möjligt, min make kompenserades på ett annat sätt genom att få kontanter. Mina svärföräldrar behövde inte betala någon skatt på det belopp de fick av min svägerska.

• Anonym
    missan75 skrev 2013-02-28 07:57:46 följande:
    Jag är egentligen för dåligt insatt men kan man verkligen sälja något på det sättet för 100 000 när det är värt 4 miljoner?
    Man får ge bort vad man vill.
    Anonym skrev 2013-02-28 08:12:11 följande:
    Mina svärföräldrar gav bort hus till sin dotter men hon fick betala ett 7-siffrigt belopp. De besökte en jurist för att det skulle bli så rättvist som möjligt, min make kompenserades på ett annat sätt genom att få kontanter. Mina svärföräldrar behövde inte betala någon skatt på det belopp de fick av min svägerska.
    Hon fick betala efter att de dött antar jag för föräldrarna får ge bort vad de vill och mottagaren behöver inte betala för det eller ge syskon kompensation förrän ev. efter föräldrarnas död.

• Anonym
    jashrinah skrev 2013-02-27 22:15:41 följande:
    jag och min syster är i ungefär samma situation , vår familj har en släktgård som ligger i en liten stad , gården är värd en hel del och det finns även mark till och jakt samt fiskerätt. 
    min syster vill gärna ha pengarna som en försäljning skulle innebära men hon vill absolut inte bo i gården , jag däremot vill det , så jag kommer få köpa gården för en symbolisk summa (150 000), dock kan jag inte sedan sälja den utan den skall gå i arv till mitt barn och vill mitt /mina barn inte  ha gården går den till hennes barn om dem vill ha den , vill inte de går den till kusinerna osv , men den kommer inte säljas eller lämna familjen. 
    visst kan det verka orättvist att jag ska få köpa en gård för så lite , men det går inte att lösa på annat sätt. 
    hade det dock varit så att vi båda skulle önskat att få gården skulle vi helt enkelt fått delat den ! dvs , antingen göra om huset till 2 lägenheter , bo där tillsammans  eller dela genom att bo där i perioder 
    Men det kan man ju lösa genom att ni båda äger gården och att den som bor där betalar hyra till den som inte bor där. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-28 08:14:40 följande:
    Man får ge bort vad man vill.
    Hon fick betala efter att de dött antar jag för föräldrarna får ge bort vad de vill och mottagaren behöver inte betala för det eller ge syskon kompensation förrän ev. efter föräldrarnas död.

Nej. Mina svärföräldrar lever. Man kan ge bort i gåva.

De gick till en familjejurist som tog hänsyn till husets värde och vilka extra utgifter som tillkommer för min svägerska.

Låt oss anta att huset kostar i marknadsvärde 5 milj. Mina svärföräldrar köpte det för 400 000. Svägerskan betalar 3 milj för huset och har fått en gåva på 2 milj. Svärföräldrarna betalar ingen skatt. Däremot så blir det så att när svägerskan senare säljer huset så är husets pris från början 400 000 kr då hon har fått det i gåva och hon måste därför betala högre skatt vilket blir en extra utgift.

Min make fick alltså vid uppgörelsen 2 milj - den extra utgiften som svägerskan fick i kontanter av sina föräldrar.
  • Anonym

Jag känner med dig på ett sätt TS. Men samtidigt är det dina föräldrars tillgångar och de gör vad de vill med dem.

Det är fräckt av barn att gå och räkna på arvet innan föräldrarna lämnat jordelivet tycker jag. Är man avis på deras tillgångar är det ens eget problem, skaffa ett billigare boende, försök byta jobb, spara pengar själv istället så undviker du att bli bitter....

Samtidigt är det riktigt ruttet av dina föräldrar att särbehandla din bror på det sätt det gör. De borde förstå att det bäddar för framtida dåliga relationer, mellan dig och dem och mellan dig och brodern.

Mina föräldrar har en jättegård värd massor med miljoner. Min ena syster bor på gården med sin familj i ett eget hus och mamma och pappa i ett annat. Samtidigt hade de en lägenhet i stan som jag och min storasyster turats om att bo i, eftersom vi inte är några landet-typer. Allt för att curla rättvist Drömmer

När den lägenheten skulle säljas blev min storasyster helt rabiat och krävde i princip hälften av lägenhetsförsäljningen så att hon skulle kunna finansiera sitt nya större boende. Samtidigt lobbade hon för att jag skulle få den andra hälften till mitt nya....

Men mina päron behöll pengarna och renoverade gården istället. Vi fick vackert ta våra egna banklån och välja boende efter budget. Orättvist i längden? Javisst. Min andra syster njuter numera av tanken på att flytta in i ett lyxhus när mamma och pappa går bort, samtidigt som hon bor kvar på gården. Vi andra kommer aldrig ta del av det där jättekapitalet som gården innebär, eftersom vi inte vill bo där. Vi kanske ärver en tredjedel av den, men det kommer bara vara på pappret. Vi får vara glada att vi får nyttja den vackra naturen och möjligheten att komma ut på landet när vi vill istället.

Jag väljer dock att bortse från den ekonomiska orättvisan för att jag tycker min familj är för viktig för att bråka med.  

• Anonym
    Anonym (samma sits) skrev 2013-02-28 10:03:46 följande:
    Jag kan förstå TS att du upplever att de gör skillnad på er och att det känns orättvist.

Vet dock inget om era relationer i övrigt.

Min man kommer att ärva rubb och stubb av sin pappa. Pappan påstår att det är vattentätt så att ingen av hans syskon kommer att få något. Vi har inte forskat i det eller kollat upp något då det mest känns olustigt alltihop.

Orsaken är att makens syskon inte på många många år haft kontakt med pappan, de ringer inte, de svarar inte i telefonen om han ringer de kommer inte till mamman och hälsar på om han är där osv. Mamman och pappan är idag skilda, men umgås som vänner, hjälper varndra osv så det är inte pga skilsmässan som så, pappan hjälper mamman ekonomiskt då hon har dålig pension pga att hon var hemma med alla barnen och pappan jobbade, mamman hjälper pappan med sånt han inte riktigt klarar i hushållet.

Pappan var nog inte så bra som pappa, av gamla stammen, om barnen inte skötte sig fick de stryk, hur mycket vet jag inte då min man inte så gärna talar om det. Han och pappan har iaf kommit tillrätta med det, men hans syskon vägrar.

Vi vet inte hur vi ska hantera detta då vi fick veta detta nyligen, det kommer ju antagliegn att bli bråk, syskonen kommer antagligen mena att min man har 'smörat' för sin pappa vilket han inte har, tvärtom, han säger som han tycker och diskussionerna går höga emellanåt och ibland är de osams och hörs inte alls av på ett tag. Men så tar en av dem kontakt och så pratar de om det och går vidare. Varför syskonen inte vill vet jag inte och det är deras rätt, samtidigt som jag förstår pappan att han inte vill ge dem något arv.     

Vi har sagt att vi vill att han tänker på mamman i första hand men då ser han bara envis ut och säger att han har gjort som han har gjort och så är det med det. Skitjobbigt är det.

Är det något sådant som gör att dina föräldrar väljer att göra så här eller vad gör att de anser att din bror ska få fördelarna och inte du?

Min bästa väns föräldrar gjorde likadant, gav bort sommarhuset till syskonet, nu värderat till dryga 2 miljoner medan de i samma veva är skyldig min vän ett par tre hundratusen något sådant. Fruktansvärt orättvist.   

Tror inte någon kan testamentera bort sina barns arvslott, oavsett hur dålig relationen varit genom åren.
Svar på tråden Sommarstugan- ett syskon får allt