Sommarstugan- ett syskon får allt
Jag kan ju inte låta bli att undra på vilket grovt sätt du annars kan ha sårat dem på tidigare i livet, om detta är den bästa "hämnden" de kan komma på, för de kan ju inte bara vara så genuint missunnsamma...??
Hur motiverar dina föräldrar gåvan?
Är det möjligen så att din bror visat intresse för huset men inte du?
Mina svärföräldrar gav bort hus till sin dotter men hon fick betala ett 7-siffrigt belopp. De besökte en jurist för att det skulle bli så rättvist som möjligt, min make kompenserades på ett annat sätt genom att få kontanter. Mina svärföräldrar behövde inte betala någon skatt på det belopp de fick av min svägerska.
Jag känner med dig på ett sätt TS. Men samtidigt är det dina föräldrars tillgångar och de gör vad de vill med dem.
Det är fräckt av barn att gå och räkna på arvet innan föräldrarna lämnat jordelivet tycker jag. Är man avis på deras tillgångar är det ens eget problem, skaffa ett billigare boende, försök byta jobb, spara pengar själv istället så undviker du att bli bitter....
Samtidigt är det riktigt ruttet av dina föräldrar att särbehandla din bror på det sätt det gör. De borde förstå att det bäddar för framtida dåliga relationer, mellan dig och dem och mellan dig och brodern.
Mina föräldrar har en jättegård värd massor med miljoner. Min ena syster bor på gården med sin familj i ett eget hus och mamma och pappa i ett annat. Samtidigt hade de en lägenhet i stan som jag och min storasyster turats om att bo i, eftersom vi inte är några landet-typer. Allt för att curla rättvist
När den lägenheten skulle säljas blev min storasyster helt rabiat och krävde i princip hälften av lägenhetsförsäljningen så att hon skulle kunna finansiera sitt nya större boende. Samtidigt lobbade hon för att jag skulle få den andra hälften till mitt nya....
Men mina päron behöll pengarna och renoverade gården istället. Vi fick vackert ta våra egna banklån och välja boende efter budget. Orättvist i längden? Javisst. Min andra syster njuter numera av tanken på att flytta in i ett lyxhus när mamma och pappa går bort, samtidigt som hon bor kvar på gården. Vi andra kommer aldrig ta del av det där jättekapitalet som gården innebär, eftersom vi inte vill bo där. Vi kanske ärver en tredjedel av den, men det kommer bara vara på pappret. Vi får vara glada att vi får nyttja den vackra naturen och möjligheten att komma ut på landet när vi vill istället.
Jag väljer dock att bortse från den ekonomiska orättvisan för att jag tycker min familj är för viktig för att bråka med.