Inlägg från: Anonym (förtvivlad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (förtvivlad)

Han vill att jag gör abort men jag vet inte om jag kan.

I lördags fick jag reda på att jag är gravid. Det är inte alls planerat och vi har använt skydd, så detta kom som en stor chock för oss.

Vi är 25 och 26 år gamla, i en stadig men ganska ny relation sedan 2 år tillbaka. Vi har bott tillsammans i ett år, vi är bästa vänner och älskar varandra. Allt fungerar strålande. Vi har båda fast inkomst av heltidsarbete och boende givetvis. Sedan ett tidigare förhållande har jag en liten dotter. Det är vår situation.

Min sambo blev helt apatisk av beskedet. Jag med. Min sambo vill att jag gör abort, men jag vet inte om jag klarar av det :( Jag vill inte göra abort och jag har haft ångestattacker sedan i lördags på grund av den press jag känner:

Antingen gör jag abort, men då kommer jag avsky honom. Varför vill han utsätta mig för detta? Men om jag inte gör abort så säger han att han antagligen kommer hata mig. Han säger att jag tvingar honom att bli pappa om jag inte gör abort, men jag tycker ju inte det. Vi var två om att ha sex - detta är inte bara mitt fel! Ändå blir det jag som får stå kastet, hur det än slutar.

Bara tanken på en abort gör mig så otroligt kränkt. Jag mår illa och skakar i hela kroppen. Jag är livrädd och får ångestattacker. Min sambo verkar inte förstå hur svårt det är. Men jag har gjort abort tidigare och man glömmer det ju aldrig? Det är en vidrig och hemsk upplevelse, speciellt när det som i vårt fall är helt i onödan! Ja det är iallafall min känsla.

Min sambo säger att han inte är redo. Han vill vänta några år. Han vill inte ge upp sin frihet; han vill kunna gå och gymma, gå på bio utan att leta barnvakt. Han vill kunna flytta vart som helst. Och han är rädd för att, om han får barn med mig, så är han fast i den här staden där vi bor. Jag förstår alla hans rädslor för jag känner likadant.

Det är inte optimalt att få barn nu, jag hade gärna väntat. Men det är lite svårt att planera när det redan har hänt.

Vad ska vi göra?  Det känns som att oavsett så kommer någon bli arg och ledsen, och få sitt liv förstört.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-02 13:42
    Okej... Det verkar som att min sambos panik har släppt en aning. Han säger fortfarande att han inte vill, men att han tror att det blir bra hur det än slutar.

Han säger att det löser sig och att jag inte behöver vara orolig.

Kanske blir detta en solskenshistoria. Nu är det dags för mig att acceptera att vi ska få ett barn. Gud så konstigt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-11 21:10
    Nu har vi nått vecka 16. Vi har börjat fundera på namn och alla våra vänner vet att vi ska få barn.

Han har börjat borra in sina händer i min mage, i hopp om att få känna någonting.

Det har varit tufft och ibland har jag dåligt samvete. Men jag tror verkligen att vi kommer klara oss igenom detta. Han verkar till och med positiv och han säger att han älskar mig igen. Det trodde jag aldrig för två månader sedan.

Allt slutar nog gott ändå, trots allt

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-02 22:58
    Nu har vi fått en alldeles fantastiskt fin liten dotter. All oro hos mig är som bortblåst. Hon är hans ögonsten och han har fallit pladask för henne. Första dygnet satt han med henne i sin famn mest hela tiden, och bara tittade på henne.

Och idag kom en antydan ifrån honom om att han nog vill ha en till.. Tänk vad saker och ting kan förändras.
    Kramar till er som följt tråden, härifrån bebisbubblan

• Svar på tråden Han vill att jag gör abort men jag vet inte om jag kan.
  • Anonym (förtvivlad)

Tack för era svar. Jag har ringt Kvinnokliniken och väntar nu på att en kurator ska ringa upp så vi får boka en tid.

Den här situationen är horribel. Det finns ingenting jag kan säga åt honom som får honom att ändra sig. "Behåll barnet då, men jag vill inte" säger han.

• Anonym (förtvivlad)

Tänk om jag behåller barnet och min sambo hatar mig så innerligt så han försvinner? Då blir jag ensamstående med två barn, med olika pappor Gråter Vem vill ha en sån tjej? Ska jag vara ensam resten av livet sen ?

• Anonym (förtvivlad)
    Adrika83 skrev 2013-02-28 10:45:50 följande:
    Ni är två som skapade, ja. Men ni är även två som ska ta hand om det. Det kommer väl kanske en bättre tid senare. Barn förtjänar att vara efterlängtade och älskade från dag 1.
    Men hur ska jag klara av att gå igenom en abort? Jag vet att det hade varit bättre att vänta och jag känner mig som ett riktigt svin som "tvingar på honom ett barn". Men jag vet verkligen inte hur jag ska klara av att gå igenom en abort. Självmord känns som en bättre utväg Gråter
  • Anonym (förtvivlad)

Det känns bara som att jag får bära skulden själv.

Scenario 1: vi behåller barnet. Jag är för all framtid ett egoistiskt svin som tvingar min sambo att bli pappa. Jag förstör hans liv och tar hans frihet ifrån honom.

Scenario 2: jag genomgår en abort och blir med största sannolikhet deprimerad, eventuellt sjukskriven en lång period. Så snart aborten är över kommer min sambo känna lättnad men för mig kommer det smärta väldigt länge och han kommer inte alls förstå varför. Antagligen kommer jag inte kunna se på honom igen med samma ögon. Han lägger sådan skuld  på mig i detta.

Men någonstans i mitt huvud tänker jag ändå att ... Tänk om detta blev bra ? Tänk om han lyckades vänja sig vartefter magen växer ? Och kanske komma till ro med att livet inte tar slut bara för att man får barn?

Jag har frågat honom om det beror på mig, att han inte är säker på mig. Men han säger bara att han inte är redo än.

• Anonym (förtvivlad)
    Caaarroo skrev 2013-02-28 10:52:48 följande:
    Nu ska jag vara grinkärringen här i tråden! Om det nu är så jobbigt för dig med abort och om du redan gjort abort PLUS att du har ett barn sedan tidigare! DU VET hur man blir gravid? Ska det vara så svårt att skydda sig om man inte vill ha barn? Okej att man begår ETT misstag, men då ser man väl fan till att inte hamna i den situationen igen.. Du är inte 13 år och är på första biologi lektionen precis...
    Jag har ju skyddat mig Gråter
  • Anonym (förtvivlad)
    Caaarroo skrev 2013-02-28 10:52:48 följande:
    Nu ska jag vara grinkärringen här i tråden! Om det nu är så jobbigt för dig med abort och om du redan gjort abort PLUS att du har ett barn sedan tidigare! DU VET hur man blir gravid? Ska det vara så svårt att skydda sig om man inte vill ha barn? Okej att man begår ETT misstag, men då ser man väl fan till att inte hamna i den situationen igen.. Du är inte 13 år och är på första biologi lektionen precis...
    I övrigt måste jag nog säga att det är otroligt elakt att gå på någon på det där viset Gråter

Även om jag och min sambo faktiskt har skyddat oss, så har jag även varit tydlig med att jag inte gör aborter. Och att om det någon gång skulle ske ett misstag så vill jag inte göra abort. Det har han varit väl medveten om ...
  • Anonym (förtvivlad)
    Anonym skrev 2013-02-28 10:58:08 följande:

TS: Försök att inte må så dåligt över situationen. Ni var två om att ha sex, och ni är därför två om graviditeten också. Som du skriver i din TS, det finns ingen bra lösning. Ni vill olika saker, och för att den ena ska få som den vill så innebär det per automatik att den andra inte får det. Självklart kan du inte göra abort, om du känner så starkt inför det. Abort är ett jättebra alternativ för många, men det måste finnas en egen övertygelse om att det är den bästa lösningen av tänkbara alternativ. Har man inte den övertygelsen, ska man inte göra abort. Självmord är självklart ingen bra lösning, det skulle ju ffa drabba den dotter du redan har - inte kan du göra henne moderlös! Sen tycker jag inte du ska se det så negativt, om du hamnar i situationen "ensam med två barn som har olika pappor". En släkting till mig hade också två pappor till sina barn - fler barn än du skulle ha. Och lik förbaskat så hittade hon "drömprinsen", har några fler barn med honom och de är gifta.
    Tack för så uppmuntrande ord, sakliga råd och din tröst!

Det är så skönt att se att det finns människor där ute som bryr sig om {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (förtvivlad)

Nästa svåra tanke är, att min sambo har sin familj 70 mil härifrån uppe i Norrland. TÄNK OM vi skulle få barn och vi sedan går skilda vägar... Då är han fast här, i en stad där han egentligen inte vill vara. Hur ska man resonera kring det? 

• Anonym (förtvivlad)

Nästa känsla jag får är att jag ska klara mig igenom aborten och sedan lämna honom. Stundtals hatar jag honom för att han utsätter mig för det här.

Han anser ju att det är mitt ansvar att göra abort, annars tvingar jag på honom detta...

Svar på tråden Han vill att jag gör abort men jag vet inte om jag kan.