• livetvänder

Negerboll..

Det här är fan skrämmande:(Idag hade min dotter fått skäll på skolan för att hon sa negerboll.Vad fan det har man sagt ialla tider och jag kommer att forsätta göra det med.I min bakbok så stor det negerboll inte chokladboll.Jag brukar säga det när jag är på cafe att jag skall ha en negerboll och svart kaffe;)

Vad säger ni????

• Svar på tråden Negerboll..
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Nrobley skrev 2013-02-28 19:02:09 följande:
    P-K maffian som raljerar här om nedsättande hit och nedsättande dit, hur förklarar ni för era barn att just ordet Neger är nedsättande ? Negro är spanska och betyder svart, testa med translate.google.com. Spanska är världens näst största språk.

Om barnet säger "Varför får man inte säga Neger?" vad säger ni då?

Förresten, om ni skall vara riktigt P-K är det egentligen ok att säga "svart" ?  
    Det finns en stor skillnad där, vi har i Sverige aldrig någonsin använt någon form av "negro" i betydelsen "svart". Det är enbart i betydelsen "neger" det har funnits en sådan koppling.

Det gör det argumentet väldigt svagt.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    livetvänder skrev 2013-02-28 19:04:41 följande:
    Klokt skrivet cds.....Jag kommer alltid att säga negerboll och jag har röstat och kommer rösta på sd:)Och jag är väldigt stolt över det,..Säger man inte lapp då;)
    Det är du välkommen att göra. Diskussionen handlar inte om det.

Jag vet inte, jag säger inte "lapp" i alla fall. Gör du det? Det var ju det som var frågan, inte om "man" säger det.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • PrettyWoman

Jag säger chokladboll och lär min dotter det. Negerboll låter konstigt.. det är ju en boll av choklad så varför ska man säga nått annat?

Sen tar faktiskt vissa illa upp så jag tycker alla kan säga chokladboll, det är inte så svårt att ändra ett ord.

• Queenie70
    Fridiz86 skrev 2013-02-28 19:01:32 följande:
    nej jag är inte gift, men tar inte åt mig ändå. är mer vuxen än så.

och nej jag kallar inte nån för nått. jag säger inte nigger för det är grundat från början att vara ett själsord.

dock neger är från början negress en beskrivning. se skillnaden. läs på.

men dock säger jag inte ens det.

förutom till en kaka som jag är uppvuxen och heter än idag till och med på fik

Fast vad då ta åt sig? Dina barn ÄR helt enkelt horungar om de är födda utom äktenskapet. Jag lägger ingen värdering i det bara konstaterar. Dina utläggningar om ordet neger och negress är helt enkelt felaktiga och du om någon måste läsa på.
  • Liwwe

Känns bara gammalt att hålla kvar vid denna sed. Klart det heter chokladboll nuförtiden, det finns folk som tar mycket illa vid sig om man kallar det för negerboll.

Lite respekt får man väl för tusan ha! 

• Queenie70
    livetvänder skrev 2013-02-28 19:04:41 följande:
    Klokt skrivet cds.....Jag kommer alltid att säga negerboll och jag har röstat och kommer rösta på sd:)Och jag är väldigt stolt över det,..Säger man inte lapp då;)

Ohh vad förvånad jag blir
  • Nordkristall82
    Fridiz86 skrev 2013-02-28 19:01:32 följande:
    nej jag är inte gift, men tar inte åt mig ändå. är mer vuxen än så.
    och nej jag kallar inte nån för nått. jag säger inte nigger för det är grundat från början att vara ett själsord.
    dock neger är från början negress en beskrivning. se skillnaden. läs på.
    men dock säger jag inte ens det.
    förutom till en kaka som jag är uppvuxen och heter än idag till och med på fik
    Bra att du tog upp ordet negress, för det har ingen som helst negativ klang ens i det moderna Sverige. Varför är det så?

• oOOo  oOOo
    PrettyWoman skrev 2013-02-28 19:07:37 följande:
    .. det är ju en boll av choklad så varför ska man säga nått annat?
    Kan du inte komma på någon anledning?
  • JagÄrHärNu
    Nordkristall82 skrev 2013-02-28 19:11:01 följande:
    Bra att du tog upp ordet negress, för det har ingen som helst negativ klang ens i det moderna Sverige. Varför är det så?

Jag är kvinna och svart. Nej, jag vill inte bli kallad för "negress" *ryser*
Svar på tråden Negerboll..