• WiMe06

Vilka ytterkläder såhär års??

Jag blir toookig!!! Vad ska man klä på barnen?? Har funderat på ett boardman set till pojkarna men det är ju så dyrt å sen tänker jag lite på det där med galon, fryser dem inte. Sen har jag funderat på att bara köpa ett fleeceset som dem kan ha under vanligt regnställ eller under skalkläderna. Just nu är vädret sådär -2 till +7 om dagarna, snön smälter och det är jätteblöt på barnens förskolor. Stora grabben har en vinteroverall från didriksons men han är ju dyngsur när han varit ute även på vanliga kläderna. Känns inte alls bra. Den lille är iallafall inte riktigt lika blöt i sin kaxs overall men han är ju blöt. Så vad ska man klä på dem. Ska man satsa på ett fleecefodrat regnset eller inte?? Vad klär ni på era barn såhär års??

• Svar på tråden Vilka ytterkläder såhär års??
  • Margaux

Skrev en liknande tråd om detta før ett tag sen...
    www.familjeliv.se/Forum-3-369/m68608559.html

Vi har just nu:
    Ull underst, vanliga kläder över det och en Reima vinteroverall. Galonstövlar och galonvantar och eller  gore-tex handskar. Han har hittills inte varit blöt igenom. Pop's skaloverall med fleece under funkade också som du ser från den andra tråden men KAX gav jag upp efter ett par dagar........

• Summer

Min dotter har en Kaxs-overall som funkar perfekt. Skulle hon bli blöt skulle de hänga in den i torkskåpet och sätta på henne extrakläder. Nemas problemas!

• hannis

Skalkläder med fleece under är perfekt i blött väder tycker jag. Galonoverall med fleecefoder är också bra men andas inte på samma sätt.

• Margaux
    Summer skrev 2013-02-28 19:12:28 följande:
    Min dotter har en Kaxs-overall som funkar perfekt. Skulle hon bli blöt skulle de hänga in den i torkskåpet och sätta på henne extrakläder. Nemas problemas!
    enligt min analys av Kax så verkar det vara sömmarna som inte håller tätt. Så sitter han i vatten så blev han blöt helt in på huden. Inte så najs..... 
  • Ruggugglan

Vi använder  vinteroverall och än så länge har det inte varit blött igenom. Till det har vi galonvantar och allvädersstövlar (gummistövlar med foder).

Det är svårt att bestämma vad barnen ska ha för kläder. Särskilt när det är -7 grader på morgonen och flera plusgrader framåt dagen. Så jag har fodrade regnkläder på förskolan som de kan ta till om det skulle bli varmt.

• WiMe06

Dem hänger ju in barnens kläder i torkskåp här med men jag har inte lust att köpa fler vinterkläder nu. Stora grabben hade ett par termobyxor som extra men dem gick sönder för nån vecka sedan. Man kanske bara ska försöka ha galonbyxor över overallen så blir det väl inte lika blöt. Hm, jobbig tid det här tycker jag. Lite besviken att didriksons overallen håller så dåligt mot väta.

• Margaux
    WiMe06 skrev 2013-02-28 19:19:03 följande:
    Dem hänger ju in barnens kläder i torkskåp här med men jag har inte lust att köpa fler vinterkläder nu. Stora grabben hade ett par termobyxor som extra men dem gick sönder för nån vecka sedan. Man kanske bara ska försöka ha galonbyxor över overallen så blir det väl inte lika blöt. Hm, jobbig tid det här tycker jag. Lite besviken att didriksons overallen håller så dåligt mot väta.
    Kan du inte köpa en för storlek som passar även nästa år? Så får det hellre vara lite stort nu? Det var så jag gjorde med Reiman. Tycker den funkar jättebra trots att den är en storlek för stor. Men annars är det väl valift med galonbyxor över overallen, i alla fall på små barn. Gäller ju bara att galonisarna är stora nog.
  • WiMe06

Skulle ju gå att köpa en overall till nu men trist om den skulle bli för liten till nästa år. Ja, hur man än gör så finns det väl ingen bra lösning kanske. Hmm.

• JanaLiiN

Fleecefodrat galonställ hänger på förskolan för när det är plusgrader. I övrigt vinteroverallen på morgonen då det är minusgrader.

• Margaux

Fördelen är ju att det är rea nu.... och skulle den bli för liten kommer den ju inte ha hunnits slitits så väldigt så du kan säkert få en ok pris tillbaka i höst. Jag köpte faktiskt en i nästa stl också, för att vara säker. Men skulle gissa att den som vi använder nu funkar nästa säsong också. Annars är ju galonbyxor den allra billigaste lösningen!

• Lady Namárië

Här varierar temperaturerna väldigt nu och vår barn är ute större delen av dagen. Det innebär att vi får belamra allen ordentligt på förskolan. En dagsuppsättning ser väl ungefär ut så här:

Fleeceset (byxor + tröja)
    Två overaller (byts snart mot 1 overall och ett fodrat galonset)
    Vanliga galonbyxor som kan dras över overallen vid behov
    Vinterkängor + varmfodrade allvädersstövlar
    Flera uppsättningar handskar att byta mellan och fodrade galonvantar + fingervantar för de varmare stunderna
    Två uppsättningar mössor och halsdukar av olika tjocklek

Det är sjukt mycket kläder. Vi försöker köpa på rea under lågsäsong och ärver en del. Galonbyxorna nöts rejält av att sitta utanpå overallen, så de köper vi gärna second hand om vi hittar för att alltid ha ett helt par i beredskap.

So say we all
  • cosinus

Vinteroverall minst en månad till, förmodligen en bit in i april.

Hade jag bott i södra sverige hade jag förmodligen svarat annorlunda.

• WiMe06

Det kanske bara är att gilla läget att vi har fröknar som kanske inte bryr sig särskilt mkt, börjar fundera på om det är så. För vi har overall, jacka + termobyxa, regnbyxor, allväderstövlar, vinterkängor, tjockare mössa, tunnare mössa. Stora grabben har 3 par vinterhandskar + fleecefodrade galonvantar men han är ändå alltid dyngande blöt när jag hämtar honom nu förtiden. Så det kanske egentligen inte är kläderna det är fel på.

Den yngsta grabben brukar inte vara lika blöt, men han är ju inte i pölarna lika mkt heller.

• WiMe06

Vi köpte nya regnkläder till äldsta grabben bara för att han skulle kunna ha dem utanpå overallen såhär års, men dem klär ändå inte på honom dem. Måste dem klara sig själva eller bara för att dem fyllt 5???
    Nu kommer tråden in på andra grejer än vad jag startade tråden för, men var bara tvungen att gnälla lite över det.

• tessan27

Än så länge har mina barn sina vinterkläder på sig och är inte blöta igenom. Sonen har en Po.p overall, hestra vantar och reima tec vinterkängor. Dottern har reima tec byxor och Po.p jacka och Kavat vinterstövlar.
    Snart kommer jag dock skicka med sonens skaloverall med fleecefoder (Po.p) till förskolan och ett par allväder stövlar (Neopren från Vincent) och skalvantar från Po.p. Plus att han har ett ullfrotté sett att ha under overallen och tunn ullvante att ha under skalvanten. Barnen håller sig alltid torra i detta. Är supernöjd med mina val av ytterkläder till barnen, kostar kanske lite mer men det tycker jag att det varit värt. Ogillar galon så det använder vi inte alls.  

• WiMe06

Idag köpte jag faktiskt ett fodrat galonset till pojkarna, används det så gör det. Köpte en stor storlek så dem ska kunna ha det till sena hösten sen med. Sen blir det till att köpa ett par fleece byxor med så har dem nog allt dem kan behöva att välja mellan. Overall, Didriksons/kaxs Jacka + termobyxor, didriksons Skalset, kaxs/ didriksons Fodrade regnkläder, mywear Ofodrade regnkläder, abeko/nameit Fleeceset, didriksons Tunnare mössa Fleecefodrad mössa Tjockare vintermössa 3 par vinterhandskar, didriksons/lindex/Everest Fleecefodrade galonvantar, lindex Fingervantar Vinterkängor, Viking/ecco/pax Allväderstövlar Känns som det borde klara sig med detta, eller??

• elyse

Lager-på-lager (och rymliga galonbyxor vid behov).

Svar på tråden Vilka ytterkläder såhär års??