• Anonym (ouppskattad)

1 miljon i löneförhöjning för vår vd Annika Falkengren

Jag jobbar oxå på SEB men min löneförhöjning känns nu som ett hån när de på nyheterna går ut med vår vd:s säkert skäliga ersättning men varför uppskattas inte vi övriga anställda. Min beskörda del blev 400 kr - knappt 1%. VD:n får ungefär 15%
    Och skulle jag få hela 15% skulle det inte handla om de beloppen, endast att jag skulle komma upp i en skälig lön. Och jag har inget skitjobb. Jag har också universitetsutbildning även om jag förstår att hennes ansvar är mycket tyngre än mitt men det finns väl nån jävla gräns???

• Svar på tråden 1 miljon i löneförhöjning för vår vd Annika Falkengren
  • Tom Araya

Jag kan tillägga att enligt Expressen (idag) har SEB-chefen Annika Falkengren inte bara en årslön på 8 miljoner utan även tjänstebil och hemservice värt 1,2 miljoner per år samt ett bonusprogram värt 4,5 miljoner.

• Anonym (avundsjuka)
    Tom Araya skrev 2013-03-01 14:35:42 följande:
    Jag kan tillägga att enligt Expressen (idag) har SEB-chefen Annika Falkengren inte bara en årslön på 8 miljoner utan även tjänstebil och hemservice värt 1,2 miljoner per år samt ett bonusprogram värt 4,5 miljoner.
    Bil eller taxi och hemservice känns standard idag. Man hinner helt enkelt inte ta hand om ett hem. Man har inte den fritiden. 
  • Anonym (ouppskattad)
    Tom Araya skrev 2013-03-01 14:35:42 följande:

Ja, å vi andra har gratis kaffe, icke att förglömma Cool

Kaffe
  • Tom Araya
    Anonym (ouppskattad) skrev 2013-03-01 14:40:04 följande:

Ja, å vi andra har gratis kaffe, icke att förglömma Cool

Kaffe
    ...och ibland även frukt och fikabröd. Skrattande
  • Tom Araya
    Anonym (avundsjuka) skrev 2013-03-01 14:39:09 följande:
    Bil eller taxi och hemservice känns standard idag. Man hinner helt enkelt inte ta hand om ett hem. Man har inte den fritiden. 
    Den vanlige knegaren har inte råd att skatta för de förmåner deras arbetsgivare gärna annars skulle ge dem.
    Så var det på mitt jobb.
  • Anonym (avundsjuka)

Grejen är att jag förväntas vara tillgänglig hela tiden och att jag jobbar istället för att städa hemma tjänar min arbetsgivare på. Men det är klart att det blir konstigt. I vårt fall väldigt konstigt till och med eftersom både jag och mannen har det i våra kontrakt. Men vi använder ju inte två hemservicetjänster. 

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-01 09:55:40 följande:

Det är MINA pengar som betalar hennes lön, så jag kan bli lite sur på dessa stora vinster som bankerna gör, samt att de betalar så höga löner till de anställda på kundernas bekostnad. Och då tycker jag att både högre tjänstemän och chefer har för mycket i lön.
    Jag har verkligen svårt att förstå ditt resonemang. Vi pratar om ett privat företag. Är du inte nöjd med priset på deras tjänster, räntor mm så bör du byta bank. Alla banker tar inte ut avgifter för allt möjligt och ger dålig sparränta. Det finns idag fonder helt utan avgifter samt sparräntor som faktiskt är i paritet med vad man kan låna pengar för. Kreditkort får man helt utan avgifter.

Är det verkligen relevant vad VDn tjänar? Jag har aldrig hört nån gnälla över vad VDn för Apple, Samsung eller Nokia tjänar när de väljer mobiltelefon? Eller att man väljer en Volvo istället för en Audi för att VDn tjänar sämre på Volvo PV....
  • teälskaren
    Anonym skrev 2013-03-01 22:05:20 följande:
    Jag har verkligen svårt att förstå ditt resonemang. Vi pratar om ett privat företag. Är du inte nöjd med priset på deras tjänster, räntor mm så bör du byta bank. Alla banker tar inte ut avgifter för allt möjligt och ger dålig sparränta. Det finns idag fonder helt utan avgifter samt sparräntor som faktiskt är i paritet med vad man kan låna pengar för. Kreditkort får man helt utan avgifter.

Är det verkligen relevant vad VDn tjänar? Jag har aldrig hört nån gnälla över vad VDn för Apple, Samsung eller Nokia tjänar när de väljer mobiltelefon? Eller att man väljer en Volvo istället för en Audi för att VDn tjänar sämre på Volvo PV....

precis vad jag försökte säga.
    han hade nog inte klagat om det va hans eget företag och höjde sin lön med 1mille....
  • Tom Araya
    Anonym skrev 2013-03-01 22:05:20 följande:

Men om man inte missunnar företaget att tjäna de där pengarna då men däremot vänder sig mot var de hamnar?
    Tänk om du och den välbetalde VD'n jobbar på samma företag? Mer i VD's plånbok= mindre i din.
  • Anonym
    Tom Araya skrev 2013-03-01 23:45:18 följande:
    Men om man inte missunnar företaget att tjäna de där pengarna då men däremot vänder sig mot var de hamnar?
    Tänk om du och den välbetalde VD'n jobbar på samma företag? Mer i VD's plånbok= mindre i din.
    Hade "man" varit lika sur om det var en kollega som (tex styrt iland flera svåra projekt, slått nytt säljrekord eller på annat sätt tagit på sig mer ansvar eller gjort ett jobb utöver det som krävs) som fick en löneförhöjning med 15%?

VDn kanske har gjort just det?

Är man missnöjd med sin egen löneutveckling och karriär så bör man se över hur man presterar på jobbet och kanske tom byta till ett jobb som passar bättre snarare än att stirra på kollegernas eller VDns lön.

Sen kommer VDns löneförhöjning snarare från ägarnas vinst i ett privat företag än från övriga anställdas lön. Ägarna är väl de som bör gnälla på styrelsen ifall de är missnöjda?
Svar på tråden 1 miljon i löneförhöjning för vår vd Annika Falkengren