• Anonym (ouppskattad)

1 miljon i löneförhöjning för vår vd Annika Falkengren

Jag jobbar oxå på SEB men min löneförhöjning känns nu som ett hån när de på nyheterna går ut med vår vd:s säkert skäliga ersättning men varför uppskattas inte vi övriga anställda. Min beskörda del blev 400 kr - knappt 1%. VD:n får ungefär 15%
    Och skulle jag få hela 15% skulle det inte handla om de beloppen, endast att jag skulle komma upp i en skälig lön. Och jag har inget skitjobb. Jag har också universitetsutbildning även om jag förstår att hennes ansvar är mycket tyngre än mitt men det finns väl nån jävla gräns???

• Svar på tråden 1 miljon i löneförhöjning för vår vd Annika Falkengren
  • Anonym (2007)
    Tom Araya skrev 2013-03-01 10:30:00 följande:
    Tänk om en vanlig knegare hade fått 15% påslag av den orsaken...Drömmer
    Facken ser ju till att vanliga knegare får årliga löneförhöjningar istället. 
  • Anonym (avundsjuka)
    Anonym skrev 2013-03-01 10:31:37 följande:
    Eller så har du taggarna utåt för att du tror att alla är avundsjuka på dig
    Det var inte jag som startade en tråd om, som dessutom namnger, en kvinna som har hög lön. 
  • Tom Araya
    Anonym (2007) skrev 2013-03-01 10:31:56 följande:
    Facken ser ju till att vanliga knegare får årliga löneförhöjningar istället. 
    Jag har aldrig fått årliga påslag och inte har de motsvarat 15% på 6 år heller.
  • Anonym
    Anonym (avundsjuka) skrev 2013-03-01 10:35:16 följande:
    Det var inte jag som startade en tråd om, som dessutom namnger, en kvinna som har hög lön. 
    Nej, men Annica Falkengren är en offentlig person och chef över hela banken.

Du däremot verkar ta illa upp för att någon undrar var du jobbar med din höga lön. Är det märkligt? Eller för att kvinnan trodde du fått felaktig utbetalning? Det var väl bra att hon reagerade? Tänk om du haft ett knegarjobb och det blivit fel?

Sen får jag känslan av att du är en som går till banken och frågar om du fått lön för att se deras reaktion
  • Anonym (ouppskattad)
    Tuggback skrev 2013-03-01 10:11:20 följande:
    En av fördelarna med att vara chef är att man får diktator. Och vad ska man med makt till om man inte ska använda den? 

Sen är det ju kul med frågan om ansvar. Hennes främsta ansvar är mot aktieägarna, inte mot någon kunderna. Ansvar är ju egentligen ett helt meningslöst begrepp, vi borde prata risker istället. Vilka risker tar hon egentligen? Staten täcker upp för banken om det kraschar   och sabbar hon personligen till något får hon gå med ett rejält avgångsvederlag. Knappast några risker att prata om.

Håller med!

Kan tillägga att jag varken är chef el banktjänsteman.
    Jobbar med IT och motsvarande jobb ger 50-60.000 vid min ålder,
    vilket även är en nackdel för att söka nytt jobb som jag självklart skulle 
    gjort om jag var yngre.     
  • Anonym (avundsjuka)
    Anonym skrev 2013-03-01 10:40:40 följande:
    Nej, men Annica Falkengren är en offentlig person och chef över hela banken.

Du däremot verkar ta illa upp för att någon undrar var du jobbar med din höga lön. Är det märkligt? Eller för att kvinnan trodde du fått felaktig utbetalning? Det var väl bra att hon reagerade? Tänk om du haft ett knegarjobb och det blivit fel?

Sen får jag känslan av att du är en som går till banken och frågar om du fått lön för att se deras reaktion
    Jag får kanske jobba på hur jag uttrycker mig. 

Tyvärr är sanningen att det sker det mig ganska ofta faktiskt. Men jag får väl skylla mig själv som är kvinna, tjock, och går i sportjacka. Det är synd att kvinnor som faktiskt "lyckas" ska behöva försvara sig på ett helt annat sätt än män. Jag ser på stor skillnad på hur min man blir behandlad. 
  • Anonym (2007)
    Tom Araya skrev 2013-03-01 10:36:38 följande:
    Jag har aldrig fått årliga påslag och inte har de motsvarat 15% på 6 år heller.
    Det var tråkigt att höra.
  • Tom Araya
    Anonym (ouppskattad) skrev 2013-03-01 10:44:16 följande:

Håller med!

Kan tillägga att jag varken är chef el banktjänsteman.
    Jobbar med IT och motsvarande jobb ger 50-60.000 vid min ålder,
    vilket även är en nackdel för att söka nytt jobb som jag självklart skulle 
    gjort om jag var yngre.     
    Vad hemskt att "bara" tjäna 60 000. Skrattande En annan hade varit rätt nöjd med hälften.
  • Anonym (ouppskattad)
    Anonym (avundsjuka) skrev 2013-03-01 10:24:04 följande:
    Kommer ihåg när jag bytte bank och jag var där och det strulade lite med min nya internetbank. Så jag få veta om allt var ok och att jag fått in lön osv på det nya kontot. Trevlig bankdam blev en otrevlig bankdam. snorkig kärring rent ut sagt.

- Kan du se om jag har fått in min lön?
    - Ja det står lön här, men oj det måste vara nåt fel. 
    - Jaha, vadå?
    - Ja det har kommit in xxx xxx kr
    - ja det stämmer nog
    - Men herregud VAAAAD jobbar DUUUU med? 

Tydligen kan en människa som jag inte ha den höga lönen jag har. Så att kvinnor kan ha hög lön verkar vara ett känsligt ämne för bankdamer. 

Om du har 6-siffrig månadslön så blir jag oxå nyfiken på vad du jobbar med Drömmer
  • Anonym (ouppskattad)
    Tom Araya skrev 2013-03-01 10:50:06 följande:
    Vad hemskt att "bara" tjäna 60 000. Skrattande En annan hade varit rätt nöjd med hälften.

Vem sade att det var "bara"?
    Då skulle jag oxå vara nöjd! 
Svar på tråden 1 miljon i löneförhöjning för vår vd Annika Falkengren