• Hoppfullheten

Fodrat galonställ... Behövs det?

Har två barn, 1,5 och 3 år. Har Pop:s skalkläder, men funderar på om man behöver köpa ett set fodrat galonställ att ha nu när det töar och är slaskigt och lerigt? Är det onödigt? Tycker det är lite synd att använda de dyra fina pop-kläderna i värsta slasket och behöva tvätta dem ofta pga lera? Skalbyxorna är ju oxå lite tunna att ha och sitta med på marken då den fortfarane är kall... Att ta på flera lager kläder är ju inte så populärtpå dagis...

Hur gör ni? 

• Svar på tråden Fodrat galonställ... Behövs det?
  • IsDimma

Tala istället om för personalen på förskolan att det är deras jobb att klä på barnen. Det har dom betalt för. Fodrade galonställ är usla, läcker ofta in vatten underifrån och blir blött på insidan av benen.

• Sommarfjäril

Jag anänder fodrat galonställ till min yngsta och tycker det är helt fantastiskt bra. Didriksons Boardman. Jag vet att det råder enormt delade meningar om fodrat regnställ, men vi har verkligen använt dem mycket på vår och höst. Perfekt när det är blött ute och fortfarande kallt. Våra barn har hållit sig torra och varma, inte blivit svettiga eller så.

• gullskrutt

Absolut fodrade galonställ!
    (Om de läcker eller drar in vatten nerifrån är de för dålig kvalitet och/eller för långa....)
    Boardman är ett perfekt plagg i mellanperioden från overall till skalkläder.  När det är blött lerigt men ffe kallt. 

• Sommarfjäril

Angående läckage: ja, det har hänt några enstaka gånger att det blivit fuktigt på insidan av benen längst ner på min sons byxor, men då har han i princip SUTTIT en halvtimme i en stor vattenpöl. Tycker inte det är hela världen faktiskt, han har aldrig hunnit bli kall. Överlag så är detta plagg toppen. 

Vi  har dock bara använt Didriksons Boardman, och känner inte till hur andra märken fungerar.

• enlitenbitkaka

Har du skal behöver du inget annat. Och vill man inte skita ner de dyra kläderna får man kanske välja annat, även om PoP är bäst. Och ett extra fleeceställ är ju inte så jättesvårt att kränga på

Stolt mamma till Signe 26/3-12 och änglatösen Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på drommenomlycka.blogspot.com/
  • ChaosMum

Har fodrade galonbyxor (eller vad det nu är plastigt) Körde enbart med dem hela förra vintern och när det varit blött ute denna vintern.
    Mitt barn är väldigt varmt så det har inte varit några problem. Han har använt allväderstövlarna i stort sett hela vintern också.

Men dagis har på overall och fodrade galonbyxor att välja på och vinterskor och allvädersstövlar.

• enlitenbitkaka
    ChaosMum skrev 2013-03-01 10:28:04 följande:
    Har fodrade galonbyxor (eller vad det nu är plastigt) Körde enbart med dem hela förra vintern och när det varit blött ute denna vintern.
    Mitt barn är väldigt varmt så det har inte varit några problem. Han har använt allväderstövlarna i stort sett hela vintern också.

Men dagis har på overall och fodrade galonbyxor att välja på och vinterskor och allvädersstövlar.
    Är ju knappast upp till förskolan vilka kläder ni köper?
    Stolt mamma till Signe 26/3-12 och änglatösen Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på drommenomlycka.blogspot.com/
  • En blå giraff

Jag tycker det är toppenbra med fodrad galon just för att skona skalkläderna från många tvättar. På dagis har båda mina barn fodrad galon. Didrikssons är bästa kläderna tycker jag, har hållt flera säsonger åt min äldsta.

• ChaosMum
    enlitenbitkaka skrev 2013-03-01 10:48:46 följande:
    Är ju knappast upp till förskolan vilka kläder ni köper?
    Eh, nej men det är mitt ansvar att se till att mitt barn är väl utrustat med kläder för alla väder.
    Och vintern innebär både kyla - overall och slask - fleecefodrat.

Men faktiskt är det så att vi och förskolan har en dialog om vad de anser vara bäst när han är på förskolan.

Vantar med dragkedja, krage ist för halsduk osv. Varför inte?
    Man kan pilla med krångliga vantar och halsdukar hemma ist. På förskolan ska iaf mitt barn kunna leka fritt utan att vara rädd om sina kläder.
    Likaså med kläder inne. Han har alltid 3 par byxor och 2 par t-shirts, och 2 långärmade plus extra sockar.
    Praktiska kläder så de kan byta vad än orsaken är.

Men du kanske åker till förskolan med regnkläder varje gång det regnar tex?
Svar på tråden Fodrat galonställ... Behövs det?