• Hoppfullheten

Fodrat galonställ... Behövs det?

Har två barn, 1,5 och 3 år. Har Pop:s skalkläder, men funderar på om man behöver köpa ett set fodrat galonställ att ha nu när det töar och är slaskigt och lerigt? Är det onödigt? Tycker det är lite synd att använda de dyra fina pop-kläderna i värsta slasket och behöva tvätta dem ofta pga lera? Skalbyxorna är ju oxå lite tunna att ha och sitta med på marken då den fortfarane är kall... Att ta på flera lager kläder är ju inte så populärtpå dagis...

Hur gör ni? 

• Svar på tråden Fodrat galonställ... Behövs det?
  • enlitenbitkaka
    ChaosMum skrev 2013-03-01 10:58:21 följande:
    Eh, nej men det är mitt ansvar att se till att mitt barn är väl utrustat med kläder för alla väder.
    Och vintern innebär både kyla - overall och slask - fleecefodrat.

Men faktiskt är det så att vi och förskolan har en dialog om vad de anser vara bäst när han är på förskolan.

Vantar med dragkedja, krage ist för halsduk osv. Varför inte?
    Man kan pilla med krångliga vantar och halsdukar hemma ist. På förskolan ska iaf mitt barn kunna leka fritt utan att vara rädd om sina kläder.
    Likaså med kläder inne. Han har alltid 3 par byxor och 2 par t-shirts, och 2 långärmade plus extra sockar.
    Praktiska kläder så de kan byta vad än orsaken är.

Men du kanske åker till förskolan med regnkläder varje gång det regnar tex?
    Tack för utlägget. Men jag syftade till det här; "Men dagis har på overall och fodrade galonbyxor att välja på och vinterskor och allvädersstövlar.".

Det lät som om ni har de sakerna att välja på och att ex skalkläder inte är OK.
    Stolt mamma till Signe 26/3-12 och änglatösen Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på drommenomlycka.blogspot.com/
  • ChaosMum
    enlitenbitkaka skrev 2013-03-01 11:00:28 följande:
    Tack för utlägget. Men jag syftade till det här; "Men dagis har på overall och fodrade galonbyxor att välja på och vinterskor och allvädersstövlar.".

Det lät som om ni har de sakerna att välja på och att ex skalkläder inte är OK.
    Oh nej!
    Vi använder inte skalkläder, har aldrig fattat hur de funkar om jag ska vara ärlig men därmed inte sagt att de är värdelösa. Har nog problem med att få dagis att fatta att de inte ska klä sonen i dubbla lager kläder för han kokar av värme och får hela kroppen full med värmeutslag :S
    Dessutom leker han väldigt hårt så han behöver riktigt hållbara material :/
  • alexs mamma

Som förskollärare tänker ja så här:

Diskussionen kring vilket som är bäst med galon vs. skal kläder kan diskuteras i evighet. Det beror helt enklet på vad man har för ekonomi hur varma barn man har  hur mycket väta det är på gåden och hur långa stunder man är ute åt gången plus en hel massa andra själ...

Jag skulle vilja att föräldrarna tänker efter vad barnen har för behov. Är det ett motoriskt sent barn som har det jobbigt med att klä på sig och som tar lång tid på sig är det kanske ett bra alternativ med fodrade galonställ typ didriksos Boardman. är det istället ett barn som inte har några problem med påklädnad som är väldigt varmt, rör sig mycket osv skulle jag nog sattsa på att ha skal kläder med lager på lager, att köpa dyra pop skal kläder men inte vilja använda dem pga av smuts låter ju lite tokigt det är ju kläder för barn och vill man inte använda dem på det sättet det är tänkt så ska man kasnke inte köpa det märket...

IsDimma skrev 2013-03-01 10:06:56 följande:
    Tala istället om för personalen på förskolan att det är deras jobb att klä på barnen. Det har dom betalt för. Fodrade galonställ är usla, läcker ofta in vatten underifrån och blir blött på insidan av benen.
    Den här kommentaren är så onödig Så här står det om förskolans uppdrag i läroplanen som blev reviderad 2010. Det är ett utdrag ur rubriken förskolans uppdrag och vill du läsa mer hittar du resten på s. 6 lpfö 98 rev 10

Förskolans uppdrag

Förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande. Verksamheten ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn som deltar. Förskolan ska stimulera barns utveckling och lärande samt erbjuda en trygg omsorg. Verksamheten ska utgå från en helhetssyn på barnet och barnets behov och utformas så att omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet. I samarbete med hemmen ska barnens utveckling till ansvarskännande människor och samhällsmedlemmar främjas.

Förskolan ska vara ett stöd för familjerna i deras ansvar för barnens fostran, utveckling och växande. Förskolans uppgift innebär att i samarbete med föräldrarna verka för att varje barn får möjlighet att utvecklas efter sina förutsättningar.

Verksamheten ska anpassas till alla barn i förskolan. Barn som tillfälligt eller varaktigt behöver mer stöd och stimulans än andra ska få detta stöd utformat med hänsyn till egna behov och förutsättningar så att de utvecklas så långt som möjligt.

Personalens förmåga att förstå och samspela med barnet och få föräldrarnas förtroende är viktig, så att vistelsen i förskolan blir ett positivt stöd för barn med svårigheter. Alla barn ska få erfara den tillfredsställelse det ger att göra framsteg, övervinna svårigheter och att få uppleva sig vara en tillgång i gruppen.

Jag kan lova dig att det på inget ställe i läroplanen står att vårat uppdrag är att utan diskussioner, eller eftertanke klä på barn ytterkläder. utan som du kan läsa handrar det om att bygga på ett livslångt lärande. Där vi ska stimulera barn till att lära sig nya saker genom olika pedagogiska metoder. Vi är ett stöd till föräldrarna och naturligtvis förväntar jag mig att föräldrar lär sina barn att ta på sig alla typer av kläder. Finns det ett behov av att träna extra gör vi det naturligtvis gärna på förskolan man anvsvaret vilar på hemmet och vi är ett stöd för föräldrarna. På den avdelning där jag jobbar just nu har vi barn från 1- 6 års ålder. Alla barn över 2,5 år ålder an klä på sig alla typer av kläder. Det gäller både tröjor byxor, vantar jackor överdragsbyxor mfl. Det som en del av dessa barn behöver hjälp med är att dra över byxben över stövlar och handskar över jackärmen... Vi tränar ofta på att klä på oss och vi har olika metoder att göra det på så att barnen själva kan välja hur de kan göra... Alla barn även de som just blivit 1 får öva på den nivå som passar dem. De barn som har behov av olika former av extra hjälp får detta utifrån de avvägningar vi gör regelbundet för att se hur de utvecklas och var vi behöver finnas med som extra hjälp, detta gäller naturligtvis för alla barn men några barn behöver oss mer för att kunna utvecklas....

Att ha en inställning som" ni har betalt för att klä på mina barn gör det bara det är ert jobb jag bryr mig inte hur ni gör eller om det gagnar mitt barn", är trist och det gör vårt samarbete svårare det är barnets bästa och barnets behov som genomsyrar vår verksamhet och om föräldrar inte kan se det är det synd och tråkigt för då ger de sina barn inte de bästa förutsättningarna för ett livslångt lärande....

• ChaosMum

Passar på att fråga eftersom ni verkar insatta..
    Hur vet man att det är skalkläder?
    Och hur klär man ett barn i det? Är det underplagg? Ytterplagg? Vid vilken temperatur skall man använda dem och intw använda dem?

Jag är ju som sagt mkt för fodrade galonbyxor för det är det enda jag förstår mig på *s*

• Annelie 76
    ChaosMum skrev 2013-03-01 11:11:57 följande:
    Passar på att fråga eftersom ni verkar insatta..
    Hur vet man att det är skalkläder?
    Och hur klär man ett barn i det? Är det underplagg? Ytterplagg? Vid vilken temperatur skall man använda dem och intw använda dem?

Jag är ju som sagt mkt för fodrade galonbyxor för det är det enda jag förstår mig på *s*
    Skalkläder är vattentäta ytterkläder i tyg. Lite smidigare än galonisar. Jag hade såna till sonen i höstas och de funkade bra. Han satt i en vattenpöl utan att bli blöt så (iaf den overallen) de är också täta.

Problemet jag hade var att han blev ju jätteskitig och det var inte roligt att sätta på honom smutsiga kläder och sen sätta in honom i bilen när vi skulle hem från dagis. Så nu till våen ska jag testa hur det är med galonisar. 
  • viseversa

Hatar fodrade regnkläder. Varmt svettigt och vidrigt. Kör på vanliga regnkläder och så klär man på under.

• zannahh

Vi har precis köpt ett nytt Didrikson Boardman till sonen, detta blir 4:e säsongen vi använder det. Sonen har aldrig varit svettig i de, och aldrig frusit heller.. Aldrig varit blöt. Eller jo kanske lite i bensluten första året vi hade de kläderna, men då var han 1,5 år och SATT mest i vattenpölarna med en hink.
    Tom personalen älskar kläderna och några har det även på sina egna barn.

Att inte använda vissa slags kläder för att de blir smustiga och var dyra - ja då är det nog bättre att välja något annat märke!...

Barn leker, ska leka och vill (oftast) leka - och det är vårt jobb som föräldrar att se till att våra barn kan göra det obehindrat!     

• alexs mamma
    Annelie 76 skrev 2013-03-01 11:29:21 följande:
    Skalkläder är vattentäta ytterkläder i tyg. Lite smidigare än galonisar. Jag hade såna till sonen i höstas och de funkade bra. Han satt i en vattenpöl utan att bli blöt så (iaf den overallen) de är också täta.
    DEt som är viktigt att tänka på om man vill satsa på skal kläder är att de måste vara vattentäta. Det finns
    billigare varianter som ofta bara kallas för överdragskläder. Dessa funkar när det är helt torrt. Skal kläder bör ha en vattentäthet på 10.000 pelarmeter för att de ska hålla för ett barn som leker ute ett par timmar... 
  • enlitenbitkaka

Riktiga skalkläder är 100% vattentäta OCH andas. Galon andas inte och ger i regel rätt svetttiga barn. Och just skalkläder är väl egentligen inte bara det yttre lagret utan en sammanställning av flera lager. För att hålla sig torr och varm är det bästa ett tunnt ullager närmast kroppen, sen ett värmande lager i mitten och ovanpå ett vattentätt lager - samtliga lager ska andas.

Polarn o Pyret är väl de som går främst i kampen för skalkläder men även Didrikson, Molo osv har bra saker. Även Lindex. Vi har PoP till vår tjej men för att hålla kostnaderna nere har jag köpt begagnade skalkläder till hösten. Köpte byxa, jacka och fleece för 300:-, i nyskick.

Stolt mamma till Signe 26/3-12 och änglatösen Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på drommenomlycka.blogspot.com/
  • Hoppfullheten

Tack för alla  bara svar och diskusioner. Ja, jag köper gärna Pop.s saklkläder fr att jag vet att det är kanon. Har oftast köpt jättefint begagnat. Men känner att det är lite onödigt slitage att behöva tvätta dem så ofta när det är lerigt och slaskigt ute... Trist att tvätta sönder kläder när det "bara" är lera.

Det är därför jag funerar på att köpa fodrade galonställ  nu när det töar och är extra slaskigt och lerigt ute. Sen använder jag skal-kläderna vår sommar och höst som regnkläder, har hittills inte köpt några vanliga ofodrade galonkläder...

• IsDimma

Alex mamma: jag jobbar själv i förskolan och vi resonerar faktiskt så hos oss. Kalla, blöta barn har inte roligt på gården och lär sig mindre än varma torra barn. Mitt ansvar innan dom går ut är att dom får på sig alla kläder dom behöver.
    Idag är det som om det är fult att diskutera omsorg. Det pratas alldeles för lite om det!
    Det här är en del av omsorgsbiten.

Jag jobbar ihop med två kollegor nu som för bara tre år sen hade en mamma som grät när dom talade om för henne att dom stödmatar barn som behöver det. Pojken var ett år, åt bra men det tog lång tid. Hon hade vänner vars barn gick på förskolor som tar bort maten efter 20 minuter oavsett om barnen ätit eller ej. Det var det enda mamman oroade sig för, hon trodde sin ettåring skulle få gå hungrig på dagarna.

Och en av mina kollegors dotter tog sitt nyinskolade barn från en förskola nu eftersom han fick ta på sig kläderna själv och pedagogerna släppte ut honom utan tillfredsställande kläder, inte stödmatade barnen som behöver det - trots att både mamma och pappa sagt till speciellt om detta. Pojken var då 1.5 år.

Jag jobbar iofs på en småbarnsavdelning (1-2år). Men det våra föräldrar efterfrågar det är att barnen ska få mat, få en torr blöja när dom behöver, få ha kläder efter väder, få sova när dom behöver och ha en famn att krypa upp i när dom är ledsen.
    Och finns allt det, då kommer lärandet "av sig själv".
    Tex har vi som mål att måla varje torsdag. Vi har målat en torsdag sen i julas. För att det tar så lång tid att klä barnen just nu när det är mycket kläder som ska på. Vi prioriterar att vara ute istället för att måla. Sen i vår och sommar, då kommer vi att hinna måla både tisdag, onsdag och torsdag när vi bara byter byxor och tar på skor och solhatt innan vi går ut.

Vi går ut inför nya föräldrar på första informationsföräldrarmötet om att dom inte ska förvänta sig få hem en massa saker utan att vi lägger fokus å det här jag ovan räknat upp.

Och vet du vilka som är allra, allra nöjdast med oss och som kommer och säger det? Det är dom mammor som själva jobbar i förskolan för oss är det bevis nog. När dom mammorna kommer och säger till oss "Gud vad skönt att ni lägger fokus på omsorgen"
    och sen har vi en mamma som själv är förskollärare som ondgör sig över sitt jobb där hon blir motarbetad i den synen för att där har det blivit fult att prata om och det har underordnad betydelse så länge man kan bevisa att barnen lär sig massor och har massor med saker att ta hem som denne gjort. Hennes jobb har nu tagit bort soffan (den är guld värd hos oss där vi kan läsa, sitta och vakna eller bara prata och sitta nära en vuxen en stund), gardiner och allt som gör det hemtrevligt säger hon. Och så ser hon hur det ser ut hos oss och berömmer oss för att vi tycker att det behövs blommor osv.

• veh

Jag har skalkläder till mitt barn för att jag inte vill att de ska behöva svettas i varma galonställ som inte andas, och bli kalla pga svetten. Således så skulle jag inte köpa fodrat galonställ. Däremot har jag alltid haft fleecejacka som går att knäppa fast i skaljackan, och därmed är det bara ett par fleecebyxor extra att ta på mitt barn, jämfört med barn som har fodrade galonställ. Jag har inte tvättat skalkläderna överdrivet mycket direkt, är det inte så mycket lerfläckar så har jag tagit det med en wettextrasa. Är det mycket lera kanske jag har sköljt av det i duschen eller liknande. Om de ändå ska till förskolan och bli leriga dagen därpå, spelar det ju ingen roll om stället är superrent eller inte...

• IsDimma

Man behöver sällan tvätta skalkläder heller. Skölja av dom i duschen brukar funka fint

• Maddiogora
    IsDimma skrev 2013-03-01 13:33:51 följande:
    Alex mamma: jag jobbar själv i förskolan och vi resonerar faktiskt så hos oss. Kalla, blöta barn har inte roligt på gården och lär sig mindre än varma torra barn. Mitt ansvar innan dom går ut är att dom får på sig alla kläder dom behöver. Idag är det som om det är fult att diskutera omsorg. Det pratas alldeles för lite om det! Det här är en del av omsorgsbiten. Jag jobbar ihop med två kollegor nu som för bara tre år sen hade en mamma som grät när dom talade om för henne att dom stödmatar barn som behöver det. Pojken var ett år, åt bra men det tog lång tid. Hon hade vänner vars barn gick på förskolor som tar bort maten efter 20 minuter oavsett om barnen ätit eller ej. Det var det enda mamman oroade sig för, hon trodde sin ettåring skulle få gå hungrig på dagarna. Och en av mina kollegors dotter tog sitt nyinskolade barn från en förskola nu eftersom han fick ta på sig kläderna själv och pedagogerna släppte ut honom utan tillfredsställande kläder, inte stödmatade barnen som behöver det - trots att både mamma och pappa sagt till speciellt om detta. Pojken var då 1.5 år. Jag jobbar iofs på en småbarnsavdelning (1-2år). Men det våra föräldrar efterfrågar det är att barnen ska få mat, få en torr blöja när dom behöver, få ha kläder efter väder, få sova när dom behöver och ha en famn att krypa upp i när dom är ledsen. Och finns allt det, då kommer lärandet "av sig själv". Tex har vi som mål att måla varje torsdag. Vi har målat en torsdag sen i julas. För att det tar så lång tid att klä barnen just nu när det är mycket kläder som ska på. Vi prioriterar att vara ute istället för att måla. Sen i vår och sommar, då kommer vi att hinna måla både tisdag, onsdag och torsdag när vi bara byter byxor och tar på skor och solhatt innan vi går ut. Vi går ut inför nya föräldrar på första informationsföräldrarmötet om att dom inte ska förvänta sig få hem en massa saker utan att vi lägger fokus å det här jag ovan räknat upp. Och vet du vilka som är allra, allra nöjdast med oss och som kommer och säger det? Det är dom mammor som själva jobbar i förskolan för oss är det bevis nog. När dom mammorna kommer och säger till oss "Gud vad skönt att ni lägger fokus på omsorgen" och sen har vi en mamma som själv är förskollärare som ondgör sig över sitt jobb där hon blir motarbetad i den synen för att där har det blivit fult att prata om och det har underordnad betydelse så länge man kan bevisa att barnen lär sig massor och har massor med saker att ta hem som denne gjort. Hennes jobb har nu tagit bort soffan (den är guld värd hos oss där vi kan läsa, sitta och vakna eller bara prata och sitta nära en vuxen en stund), gardiner och allt som gör det hemtrevligt säger hon. Och så ser hon hur det ser ut hos oss och berömmer oss för att vi tycker att det behövs blommor osv.

Alex mamma: jag jobbar själv i förskolan och vi resonerar faktiskt så hos oss. Kalla, blöta barn har inte roligt på gården och lär sig mindre än varma torra barn. Mitt ansvar innan dom går ut är att dom får på sig alla kläder dom behöver. Idag är det som om det är fult att diskutera omsorg. Det pratas alldeles för lite om det! Det här är en del av omsorgsbiten. Jag jobbar ihop med två kollegor nu som för bara tre år sen hade en mamma som grät när dom talade om för henne att dom stödmatar barn som behöver det. Pojken var ett år, åt bra men det tog lång tid. Hon hade vänner vars barn gick på förskolor som tar bort maten efter 20 minuter oavsett om barnen ätit eller ej. Det var det enda mamman oroade sig för, hon trodde sin ettåring skulle få gå hungrig på dagarna. Och en av mina kollegors dotter tog sitt nyinskolade barn från en förskola nu eftersom han fick ta på sig kläderna själv och pedagogerna släppte ut honom utan tillfredsställande kläder, inte stödmatade barnen som behöver det - trots att både mamma och pappa sagt till speciellt om detta. Pojken var då 1.5 år. Jag jobbar iofs på en småbarnsavdelning (1-2år). Men det våra föräldrar efterfrågar det är att barnen ska få mat, få en torr blöja när dom behöver, få ha kläder efter väder, få sova när dom behöver och ha en famn att krypa upp i när dom är ledsen. Och finns allt det, då kommer lärandet "av sig själv". Tex har vi som mål att måla varje torsdag. Vi har målat en torsdag sen i julas. För att det tar så lång tid att klä barnen just nu när det är mycket kläder som ska på. Vi prioriterar att vara ute istället för att måla. Sen i vår och sommar, då kommer vi att hinna måla både tisdag, onsdag och torsdag när vi bara byter byxor och tar på skor och solhatt innan vi går ut. Vi går ut inför nya föräldrar på första informationsföräldrarmötet om att dom inte ska förvänta sig få hem en massa saker utan att vi lägger fokus å det här jag ovan räknat upp. Och vet du vilka som är allra, allra nöjdast med oss och som kommer och säger det? Det är dom mammor som själva jobbar i förskolan för oss är det bevis nog. När dom mammorna kommer och säger till oss "Gud vad skönt att ni lägger fokus på omsorgen" och sen har vi en mamma som själv är förskollärare som ondgör sig över sitt jobb där hon blir motarbetad i den synen för att där har det blivit fult att prata om och det har underordnad betydelse så länge man kan bevisa att barnen lär sig massor och har massor med saker att ta hem som denne gjort. Hennes jobb har nu tagit bort soffan (den är guld värd hos oss där vi kan läsa, sitta och vakna eller bara prata och sitta nära en vuxen en stund), gardiner och allt som gör det hemtrevligt säger hon. Och så ser hon hur det ser ut hos oss och berömmer oss för att vi tycker att det behövs blommor osv.

Ni låter lika kloka som mina förskol lärare ...... Tack för att ni finns !!!!:)
  • Liten elak och intelligent

Jag vill slå ett slag för fodrad galonoverall till de yngre barnen. Supersmidigt i slasktider. Ni som pratar om hur svettiga era barn blir i galon, kg har faktiskt aldrig haft det problemet med mina barn. Kanske svettas de väldigt lite? Men vi har faktiskt både skalkläder och galonisar.

• alexs mamma
    Alex mamma: jag jobbar själv i förskolan och vi resonerar faktiskt så hos oss. Kalla, blöta barn har inte roligt på gården och lär sig mindre än varma torra barn. Mitt ansvar innan dom går ut är att dom får på sig alla kläder dom behöver.
    Idag är det som om det är fult att diskutera omsorg. Det pratas alldeles för lite om det!
    Det här är en del av omsorgsbiten.

Jag jobbar ihop med två kollegor nu som för bara tre år sen hade en mamma som grät när dom talade om för henne att dom stödmatar barn som behöver det. Pojken var ett år, åt bra men det tog lång tid. Hon hade vänner vars barn gick på förskolor som tar bort maten efter 20 minuter oavsett om barnen ätit eller ej. Det var det enda mamman oroade sig för, hon trodde sin ettåring skulle få gå hungrig på dagarna.

Och en av mina kollegors dotter tog sitt nyinskolade barn från en förskola nu eftersom han fick ta på sig kläderna själv och pedagogerna släppte ut honom utan tillfredsställande kläder, inte stödmatade barnen som behöver det - trots att både mamma och pappa sagt till speciellt om detta. Pojken var då 1.5 år.

Jag jobbar iofs på en småbarnsavdelning (1-2år). Men det våra föräldrar efterfrågar det är att barnen ska få mat, få en torr blöja när dom behöver, få ha kläder efter väder, få sova när dom behöver och ha en famn att krypa upp i när dom är ledsen.
    Och finns allt det, då kommer lärandet "av sig själv".
    Tex har vi som mål att måla varje torsdag. Vi har målat en torsdag sen i julas. För att det tar så lång tid att klä barnen just nu när det är mycket kläder som ska på. Vi prioriterar att vara ute istället för att måla. Sen i vår och sommar, då kommer vi att hinna måla både tisdag, onsdag och torsdag när vi bara byter byxor och tar på skor och solhatt innan vi går ut.

Vi går ut inför nya föräldrar på första informationsföräldrarmötet om att dom inte ska förvänta sig få hem en massa saker utan att vi lägger fokus å det här jag ovan räknat upp.

Och vet du vilka som är allra, allra nöjdast med oss och som kommer och säger det? Det är dom mammor som själva jobbar i förskolan för oss är det bevis nog. När dom mammorna kommer och säger till oss "Gud vad skönt att ni lägger fokus på omsorgen"
    och sen har vi en mamma som själv är förskollärare som ondgör sig över sitt jobb där hon blir motarbetad i den synen för att där har det blivit fult att prata om och det har underordnad betydelse så länge man kan bevisa att barnen lär sig massor och har massor med saker att ta hem som denne gjort. Hennes jobb har nu tagit bort soffan (den är guld värd hos oss där vi kan läsa, sitta och vakna eller bara prata och sitta nära en vuxen en stund), gardiner och allt som gör det hemtrevligt säger hon. Och så ser hon hur det ser ut hos oss och berömmer oss för att vi tycker att det behövs blommor osv.

Men du jag håller helt med dig jag prioriterar oxå omsorgen och det är den vi på min förskola lägger mest planerings tid på. Forskning från tex ann-carlotte Mårdsjö Olsson visar att det vi planerar mest för är aktiviteter vi lägger minst tid på och det vi planerar minst för är aktiviteter vi lägger mest tid på tex omsorgssituationer. Det har vi tröttnat på på mi nförskolan och därför har vi beslutat oss för att omsorgsbiten ska få ta minst lika stor del i vår planering som de planerade samlingarna och andra lärnade situationer.
    Därför svarade jag att man genom pedagogiska metoder lär barnen att klä på sig själva, alldrig i livet att jag skulle sätta mig och klä på barn på löpande band utan att de själva skulle vara med i processen och förskola själva, tala om för mig hur man ska göra vilka kläder de behöver ha på sig under försöka klä av sig osv. OMSORG för mig är att man tillsammans och så långt barnet själv kan gör saker. INTe att jag som pedagog gör det åt barnet... Ja stödmatar gärna, vi planeerar tillsammasn med barene för våra måltider dä fokus kan ligga på massor med olika saker beroende på vad barngruppen och de individuella barnen behöver öva på. Så ja därför svarde jag att det är tråkigt att föräldrar ibland har åsikten att det är min förbaskade plikt att klä på barnen för det har jag betalt för att göra, när det ligger så  mycket mer bakom än så.

Därför kanske man ska fundera på vilken slags kläder mit barn ska ha på förskolan beroende på mitt barn behov, inte bara va jag som förälder tycker är enkelt eller snyggt eller vad det nu är man fattar sian beslut på när man handlar kläder...

Förskolan bygger på OMSORG ,FOSTRAN och LÄRANDE med det livslånga lärandet i fokus alla tre bitar är lika viktiga och JA på min arbetsplats låter vi dem få lika stor plats genom att panera för alla delar... Detta ser föräldrarna och alla förädrar är nöjda både dem som är väl medvetna om läroplanen och som vill ha alla tre delarna....

Naturligtvis är det jag som vuxen som ansvarr för att barnen får rätt kläder för väder på sig men det är i samtal med barnen inte jag som vuxen som bara lägger fram och tar på det gäller för alla barn på avdelningen även 1-2 åringarna och alla de timmar vi är ute under dagen både när de sover uten och är ute och leker vilket tillsammans brukar vara 3-6 timmar/dag.... 
  • En blå giraff
    Liten elak och intelligent skrev 2013-03-01 14:40:25 följande:
    Jag vill slå ett slag för fodrad galonoverall till de yngre barnen. Supersmidigt i slasktider. Ni som pratar om hur svettiga era barn blir i galon, kg har faktiskt aldrig haft det problemet med mina barn. Kanske svettas de väldigt lite? Men vi har faktiskt både skalkläder och galonisar.
    Min son har heller aldrig blivit svettig i fodrad galon. Men han är en sån som mera sitter och leker, klättrar inte och springer så livligt.

Om man bara har skalkläder så är det ju inte kul då man inte vill tvätta dem hela tiden. Hatar att sätta ett total-lerigt barn i bilen när vi ska hem utan jag vill gärna kunna tvätta rätt ofta. Och galonen tål ju det bättre utan att förlora i vattentäthet.
Svar på tråden Fodrat galonställ... Behövs det?