IsDimma skrev 2013-03-01 13:33:51 följande:
Alex mamma: jag jobbar själv i förskolan och vi resonerar faktiskt så hos oss. Kalla, blöta barn har inte roligt på gården och lär sig mindre än varma torra barn. Mitt ansvar innan dom går ut är att dom får på sig alla kläder dom behöver.
Idag är det som om det är fult att diskutera omsorg. Det pratas alldeles för lite om det!
Det här är en del av omsorgsbiten.
Jag jobbar ihop med två kollegor nu som för bara tre år sen hade en mamma som grät när dom talade om för henne att dom stödmatar barn som behöver det. Pojken var ett år, åt bra men det tog lång tid. Hon hade vänner vars barn gick på förskolor som tar bort maten efter 20 minuter oavsett om barnen ätit eller ej. Det var det enda mamman oroade sig för, hon trodde sin ettåring skulle få gå hungrig på dagarna.
Och en av mina kollegors dotter tog sitt nyinskolade barn från en förskola nu eftersom han fick ta på sig kläderna själv och pedagogerna släppte ut honom utan tillfredsställande kläder, inte stödmatade barnen som behöver det - trots att både mamma och pappa sagt till speciellt om detta. Pojken var då 1.5 år.
Jag jobbar iofs på en småbarnsavdelning (1-2år). Men det våra föräldrar efterfrågar det är att barnen ska få mat, få en torr blöja när dom behöver, få ha kläder efter väder, få sova när dom behöver och ha en famn att krypa upp i när dom är ledsen.
Och finns allt det, då kommer lärandet "av sig själv".
Tex har vi som mål att måla varje torsdag. Vi har målat en torsdag sen i julas. För att det tar så lång tid att klä barnen just nu när det är mycket kläder som ska på. Vi prioriterar att vara ute istället för att måla. Sen i vår och sommar, då kommer vi att hinna måla både tisdag, onsdag och torsdag när vi bara byter byxor och tar på skor och solhatt innan vi går ut.
Vi går ut inför nya föräldrar på första informationsföräldrarmötet om att dom inte ska förvänta sig få hem en massa saker utan att vi lägger fokus å det här jag ovan räknat upp.
Och vet du vilka som är allra, allra nöjdast med oss och som kommer och säger det? Det är dom mammor som själva jobbar i förskolan

för oss är det bevis nog. När dom mammorna kommer och säger till oss "Gud vad skönt att ni lägger fokus på omsorgen"
och sen har vi en mamma som själv är förskollärare som ondgör sig över sitt jobb där hon blir motarbetad i den synen för att där har det blivit fult att prata om och det har underordnad betydelse så länge man kan bevisa att barnen lär sig massor och har massor med saker att ta hem som denne gjort. Hennes jobb har nu tagit bort soffan (den är guld värd hos oss där vi kan läsa, sitta och vakna eller bara prata och sitta nära en vuxen en stund), gardiner och allt som gör det hemtrevligt säger hon. Och så ser hon hur det ser ut hos oss och berömmer oss för att vi tycker att det behövs blommor osv.
Men du jag håller helt med dig jag prioriterar oxå omsorgen och det är den vi på min förskola lägger mest planerings tid på. Forskning från tex ann-carlotte Mårdsjö Olsson visar att det vi planerar mest för är aktiviteter vi lägger minst tid på och det vi planerar minst för är aktiviteter vi lägger mest tid på tex omsorgssituationer. Det har vi tröttnat på på mi nförskolan och därför har vi beslutat oss för att omsorgsbiten ska få ta minst lika stor del i vår planering som de planerade samlingarna och andra lärnade situationer.
Därför svarade jag att man genom pedagogiska metoder lär barnen att klä på sig själva, alldrig i livet att jag skulle sätta mig och klä på barn på löpande band utan att de själva skulle vara med i processen och förskola själva, tala om för mig hur man ska göra vilka kläder de behöver ha på sig under försöka klä av sig osv. OMSORG för mig är att man tillsammans och så långt barnet själv kan gör saker. INTe att jag som pedagog gör det åt barnet... Ja stödmatar gärna, vi planeerar tillsammasn med barene för våra måltider dä fokus kan ligga på massor med olika saker beroende på vad barngruppen och de individuella barnen behöver öva på. Så ja därför svarde jag att det är tråkigt att föräldrar ibland har åsikten att det är min förbaskade plikt att klä på barnen för det har jag betalt för att göra, när det ligger så mycket mer bakom än så.
Därför kanske man ska fundera på vilken slags kläder mit barn ska ha på förskolan beroende på mitt barn behov, inte bara va jag som förälder tycker är enkelt eller snyggt eller vad det nu är man fattar sian beslut på när man handlar kläder...
Förskolan bygger på OMSORG ,FOSTRAN och LÄRANDE med det livslånga lärandet i fokus alla tre bitar är lika viktiga och JA på min arbetsplats låter vi dem få lika stor plats genom att panera för alla delar... Detta ser föräldrarna och alla förädrar är nöjda både dem som är väl medvetna om läroplanen och som vill ha alla tre delarna....
Naturligtvis är det jag som vuxen som ansvarr för att barnen får rätt kläder för väder på sig men det är i samtal med barnen inte jag som vuxen som bara lägger fram och tar på det gäller för alla barn på avdelningen även 1-2 åringarna och alla de timmar vi är ute under dagen både när de sover uten och är ute och leker vilket tillsammans brukar vara 3-6 timmar/dag....