Pappa super ihjäl sig
Eftersom han bor så långt bort kanske det bästa är att ringa? Jag tror inte att det bästa upplägget är att berätta att du tänker ringa socialen utan förklara att du älskar honom, vill hjälpa honom och att ni kan klara det tillsammans. Att du förklarar att du är rädd att han ska dö och att du hellre har honom vid liv "inlåst" någonstans, än att han är död. Förklara hur du känner det, som du har gjort här i tråden. Nyckeln är att fokusera på hur DU känner och upplever det hela.
Jag kan tillägga att det är inte särskilt trevligt att dö av sin alkoholism. Jag får ta hand om flera unga patienter (din pappas ålder) varje år som blir liggande på avdelningen (jobbar på sjukhus) i veckor och långsamt dör av leversvikten (leverkoma). Det är veckor av att inte kunna ta hand om sig själv (blöjor och matningar) innan kroppen till slut ger upp. Eftersom man inte kan tvinga någon att sluta dricka så kan vi inte göra något annat än att försöka lindra symptomen och se på när deras kroppar successivt förstörs. Det är inte roligt.
Alkoholister ramlar också rätt ofta (som din pappa) och ådrar sig blödningar i huvudet som också kan göra att man blir sängliggande för resten av sitt liv.