• Anonym (bråttom)

Hur ansöka om kvarsittning EFTER skilsmässoansökan

Jag och min man ska skilja oss och jag ska efter bodelningen köpa ut han från vårat hus.

Men, nu är det så att han vill inte samarbeta och drööööööjer ut på bodelningen, så jag vill ansöka om kvarsittning.

Hur gör man det EFTER att ha skickat in skilsmässopapprena? (Förklara gärna stegvis eftersom jag har kollat varenda länk i tingsrättens hemsida)     

Vi ska egentligen ha barnen varannan vecka men blir jag nu "tvungen" att skriva att barnen ska bo kvar hos mig för att få kvarsittningsrätt, ett av barnen är endast min, som då såklart ska fortsätta bo endast hos mig.  

• Svar på tråden Hur ansöka om kvarsittning EFTER skilsmässoansökan
  • Anonym (bråttom)

snälla nån???

• Little Frog

Du lämnar in en ansökan om bodelningsförrättare till tingsrätten och hänvisar till er inlämnade ansökan om skilsmässa. Skriv ärendenumret. Samtidigt begär du att tingsrätten fattar ett interimistiskt beslut (snabbeslut kort förklarat) om att du ska ha rätt att bo kvar i den gemensamma bostaden. Se 14 kap 7 paragrafen äktenskapsbalken. Lycka till!

• Anonym (bråttom)
    Little Frog skrev 2013-03-11 16:52:02 följande:
    Du lämnar in en ansökan om bodelningsförrättare till tingsrätten och hänvisar till er inlämnade ansökan om skilsmässa. Skriv ärendenumret. Samtidigt begär du att tingsrätten fattar ett interimistiskt beslut (snabbeslut kort förklarat) om att du ska ha rätt att bo kvar i den gemensamma bostaden. Se 14 kap 7 paragrafen äktenskapsbalken. Lycka till!

Tack så mycket för svar. Är det dyrt med bodelningsförrättare eller kan man komma undan enkelt om man inte äger mycket? Tar det långt tid?
  • Anonym

Barnens boende ska inte ändras om du bor kvar och ni har varannan vecka.

• Anonym (bråttom)
    Anonym skrev 2013-03-12 09:20:47 följande:
    Barnens boende ska inte ändras om du bor kvar och ni har varannan vecka.

hoppas jag förstod rätt nu...vi kan väl fortsätta ha varannan vecka, sen har jag ett tredje barn som bara är mitt och ska fortsätta bo endast hos mig...då har väl jag större behov av huset???
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (bråttom) skrev 2013-03-13 10:49:07 följande:

hoppas jag förstod rätt nu...vi kan väl fortsätta ha varannan vecka, sen har jag ett tredje barn som bara är mitt och ska fortsätta bo endast hos mig...då har väl jag större behov av huset???
    Hur gick det för er?
  • Anonym (bråttom)
    Anonym (nyfiken) skrev 2013-08-27 23:02:44 följande:
    Hur gick det för er?

jag väntar fortfarande på slutbeskedet men det verkar som jag kommer att få kvarsittningen eftersom jag har min stora dotter på heltid och att det är nästintill för mig med barn att hitta boende med barn men mitt ex har släktingar att bo hos, även med barnen. Förhoppningsvis så får jag svar till September
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (bråttom) skrev 2013-08-28 09:10:10 följande:

jag väntar fortfarande på slutbeskedet men det verkar som jag kommer att få kvarsittningen eftersom jag har min stora dotter på heltid och att det är nästintill för mig med barn att hitta boende med barn men mitt ex har släktingar att bo hos, även med barnen. Förhoppningsvis så får jag svar till September
    Men allvarligt!!
    Menar du att det har tagit så in i bänken lång tid!!!
    Det var ju i mars detta inlägg skrevs... 

Då sökte du inte kvarsittning interimistiskt då väl?

Kan du beskriva vad just DU yrkade på som anledningar till att just du skulle få bo kvar.
    Varför har det tagit såå lång tid?
    Hur har ni bott under tiden (6 månader)?
    Vad hade han för anledningar?

YTTERST tacksam för svar då jag själv har en tråd som jag la in igår angående kvarsittanderätt. Jag ansökte om detta i slutet på juli och vi är nyss skilda och jag ska köpa ut honom när jag fått loss pengar...  Vi äger huset 50/50.

• Anonym (bråttom)
    Anonym (nyfiken) skrev 2013-08-28 17:04:51 följande:
    Men allvarligt!!
    Menar du att det har tagit så in i bänken lång tid!!!
    Det var ju i mars detta inlägg skrevs... 

Då sökte du inte kvarsittning interimistiskt då väl?

Kan du beskriva vad just DU yrkade på som anledningar till att just du skulle få bo kvar.
    Varför har det tagit såå lång tid?
    Hur har ni bott under tiden (6 månader)?
    Vad hade han för anledningar?

YTTERST tacksam för svar då jag själv har en tråd som jag la in igår angående kvarsittanderätt. Jag ansökte om detta i slutet på juli och vi är nyss skilda och jag ska köpa ut honom när jag fått loss pengar...  Vi äger huset 50/50.

jag ansökte nog mycket efter detta inlägg eftersom jag tvekade in i sista sekunden och hade hoppats på att han själv skulle vara "man" nog att flytta ut...det kändes lite kränkande att "sparka" ut han efter 7år. Den till sist så insåg jag att det var enda sättet att bli av med han. Efter det har han jävlats och fördröjt med svaret ochhaft egen förklaring varför jag bör få kvarsittning.....han påstod att att inte hade nån att gå till och att han inte trodde att min ekonomi skulle hålla för att klara av alla utgifter huset skulle innebära, vilket var skitsnack men tingsrätten ville att jag skulle besvara det och då tog det ytterligare några veckor och jag skrev ett lååååångt brev till de med alla orsaker till varför jag ska ha det osv...nu ringde jag de senast i måndags och de har fått in både mitt brev och ett brev från han där han "säger upp" sin kvarsittning och fast det så kommer det att dröja ytterligare 4-5 veckor innan det stadgas, sa de.

Lycka till men se till att ha is i magen!

• NCKS

Hej,

Jag har en liknande situation. Vår skilsmässa går igenom den 30/12 och han vägrar flytta ut. Jag ringde tingsrätten idag och de sa att han har rätt att bo kvar även efter den 30/12. Jag kan inte bo kvar under samma tak med denna person!!! Han har börjat använda barnen nu.. Jag vet inte vad jag ska ta mig till..

Kan nån tipsa mig snälla

MVH/Nats

• Kjell2
    NCKS skrev 2016-11-28 15:03:16 följande:

Hej,

Jag har en liknande situation. Vår skilsmässa går igenom den 30/12 och han vägrar flytta ut. Jag ringde tingsrätten idag och de sa att han har rätt att bo kvar även efter den 30/12. Jag kan inte bo kvar under samma tak med denna person!!! Han har börjat använda barnen nu.. Jag vet inte vad jag ska ta mig till..

Kan nån tipsa mig snälla

MVH/Nats

Finns inget sett att få ut honom snabbt om han inte flyttar frivilligt. Har du bråttom får du flytta själv.

Svar på tråden Hur ansöka om kvarsittning EFTER skilsmässoansökan