• YTSHC

    Sexism, rasism och barnporr i serier

    POLLFRÅGA: Ska sexism och rasism få förekomma i serier så länge det handlar om fantasifigurer och inte avbildar in sig på riktiga individer?

    De flesta känner nog till fallen med Tintin (rasism), Simon Lundström (barnporr) och mängder med superhjälteserier där kvinnorna alltid har små tighta trikåer som inte sällan låter hela rumpan hänga ut.

    VARNING! FÖLJANDE BILDER SES PÅ EGEN RISK! ALLA BILDER ÄR LAGLIGA MEN STÖTANDE:

    Sexism: cdn.memegenerator.net/instances/400x/20844033.jpg

    Rasism: robot6.comicbookresources.com/wp-content/uploads/2012/12/tintin-in-the-congo.jpg

    Barnporr: oi50.tinypic.com/xnymqe.jpg

    Har serierna blivit en fristad för extrema åsikter eller är det bra att yttrandefriheten vilar över dem? Ingen av de tre bilderna ovan är olagliga, men alla skapar starka reaktioner.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Sexism, rasism och barnporr i serier
  • lykantrophona

    Jag tycker yttrandefriheten är viktigast. Sen får varje serieskapare tänka efter själva vad de vill stå för. Ett fiktivt brott kan aldrig vara ett riktigt brott.

    Btw, urkasst exempel med Spiderman-bilden.

  • YTSHC
    lykantrophona skrev 2013-03-02 20:09:55 följande:
    Jag tycker yttrandefriheten är viktigast. Sen får varje serieskapare tänka efter själva vad de vill stå för. Ett fiktivt brott kan aldrig vara ett riktigt brott.

    Btw, urkasst exempel med Spiderman-bilden.
    Jag tycker det exemplet var klockrent, haha!
  • johanssone

    Fast supermanexemplet funkar ju inte riktigt då det är någon idiot på internet som skrivit dit den texten, inte själva författarna?

  • YTSHC
    johanssone skrev 2013-03-02 22:05:12 följande:
    Fast supermanexemplet funkar ju inte riktigt då det är någon idiot på internet som skrivit dit den texten, inte själva författarna?
    För det första är det Spiderman.

    Sedan är det ju för att visa exempel.
  • lykantrophona
    YTSHC skrev 2013-03-02 22:11:24 följande:
    För det första är det Spiderman.

    Sedan är det ju för att visa exempel.
    Men eftersom den bilden inte har något med faktiska serier att göra, är den inte ett bra exempel.
    Bättre är väl thehawkeyeinitiative.com/ där bilder med kvinnliga superhjältar i utmanande poser tecknas om med Hawkeye istället för tjejen i originalet.

    Jag förstår däremot inte varför serier ska ses som ett separat fenomen. Är folk känsligare mot saker när det är visuellt? Tecknad barnporr exempelvis, skadar ju inte riktiga barn. Ändå ses det som allvarligare än skriven barnporr.

    När det gäller sexism, rasism, porr etc så tror jag inte lagar är bästa sättet att hantera det. Möjligtvis om det handlar om hets mot folkgrupp, men rasistiska stereotyper är ju inte hets, nödvändigtvis. Bättre är det med en dialog, där vem som helst kan kritisera verket öppet. Yttrandefrihet går åt båda hållen: publicerar man något har andra rätten att publicera kritik mot det.
  • Arianrhod

    Rasism - som vanligt tycker jag att man missbrukar ordet "rasism". Tintin t.ex. är inte rasisiskt. Det förekommer karikatyrer av alla möjliga folkslag i den, ja - men DET är inte "rasism". Det var inte författarens syfte i alla fall - han skrev underhållande böcker för barn! Och i synnerhet kan man inte gå in och ändra i GAMLA böcker, eller rensa ut dem från biblioteken...

    När det gäller nyproducerat, tycker jag att författare, bokhandlare o.s.v. kan ha lite koll - men jag tycker att det ska krävas ganska mycket innan någon kan straffas. I så fall ska UPPSÅTET verkligen vara att sprida falska uppfattningar om ett visst folkslag. Men det får ju inte vara förbjudet att beskriva något som faktiskt är sant. En skämtteckning som innehåller en muslimsk kvinna i burka kan ju t.ex. inte vara rasistisk, eftersom många muslimska kvinnor faktiskt HAR burka. Likaså: om 80 procent av alla somalier i Sverige faktiskt ÄR arbetslösa, så kan det inte vara förbjudet att skriva en seriestrip om det. Inte heller om att det faktiskt förekommer många judar i förlagsbranschen - som Rocky's skapare åkte dit för, om jag minns rätt nu.

    Sexism - jag tycker inte att man kan FÖRBJUDA att vuxna kvinnor avbildas på detta sätt. I så fall borde ju ALL riktig, vanlig porr med foton på riktiga kvinnor förbjudas först. Däremot är det inte något jag skulle köpa hem och sätta i händerna på min egen son (men det skulle jag såklart inte med en porrtidning heller! )

    Barnporr däremot vill jag ha ett förbud för rakt av. Detta beror på, att jag är rädd för att de kan bidra till en attitydförändring. Om det skulle bli vanligt med estetiskt smakfulla bilder på sexakter mellan vuxna och barn, så skulle vi kunna börja avtrubbas... börja kunna se något fint i det. Och de som har en läggning åt det hållet, skulle kunna känna sig uppmuntrade att gå från fantasier till handling. Det är ju så propaganda och reklam med sköna affischer också fungerar. 

  • johanssone

    Haha spiderman menade jag, men det är fortfarande ett dåligt exempel

Svar på tråden Sexism, rasism och barnporr i serier